Vilken skulle ni valt ?
Hej, jag älskar alla raser i vallhundsgruppen men några jag har fastnat extra för är:
Australian Kelpie
Australian Shepherd
Shetland Sheepdog.
Nu undrar jag vilken av de tre raserna jag nämnde ni skulle valt och varför ? 🙂
Hej! :)
Jag och min pojkvän ska skaffa en Shetland sheepdog tik till vintern/våren. :) Har fastnat för den rasen och min lilla blandiskille som vi har nu har lite av den rasen i sig. Dom är helt underbara hundar, lätta att jobba med och lättlärda. :)
Fastnade även lite för Australian Shepherd, men dom är mer aktiva. Och så vill vi ha den lite mindre rasen, så vi gick över till Shetland sheepdog och har fastnat där, så det blir en liten tik till vintern/våren som sagt. :)
/Emily.
Jag har valt Aussien pga att den passar mig väldigt bra.
Jag ville ha en allroundhund som passar för det mesta och som jag verkligen kan jobba med, och inte behöver vara rädd att skada hunden om jag tar i den. Det är en mångsidig hund, men som kräver en hel del både aktivitetsmässigt och motionsmässigt. Den har ett vackert inre och ett ännu vackrare yttre, så det är ett plus i kanten, ett minus är däremot att mentaliteten är ganska kass på flera.
Men Aussien är en ras jag alltid kommer äga så länge jag kan aktivera de :)
-
Jag skulle förmodligen ha valt aussien. Jag älskar att tävla och aussien har nästan oändliga möjligheter! Jag tror däremot att den inte är en optimal förstagångshund för alla och jag vet många som har fått kämpa enormt med sina de första 2-3 åren. Sheltien är lire mjukare har jag som bild :) men allt beror ju på vad man vill göra med sin hund och vad man är beredd att arbeta med. Att skaffa en aussie som sällskapshund endast skulle jag avråda ifrån…
#1 Vad roligt, själv har jag en sköthund av rasen shetland sheepdog. Hoppas ni hittar en valp för er, lycka till 🙂
#2 Din aussie är bara för söt. Hoppas ni får det bra tillsammans 🙂
#3 Sheltie är en rätt så mjuk hund men ändå med kraft i sig. Dock är det ju helt olikt. Min lilla sköthund som är av rasen sheltie är te.x. inte en hund som gärna vill stöta på andra hundar,busa med dom. Men då det är människor tar hon gärna gos,promenader 🙂 Och hennes bror är mer ''blyg'' mot människor än hundar.
Jag skulle valt en Shetland sheepdog för jag har själv växt upp med en sån. Han hade tyvärr epilepsi så vi var tvungna att ta bort honom när han var 12 år gammal för då fick han anfall för ofta. Men han var världens finaste & underbaraste alla åren han var med oss. Saknar ihjäl mig efter honom!
Här är en bild på honom <3
Av dom skulle jag ha valt sheltie, iaf med hur min livssituation ser ut nu jag har helt enkelt inte tiden till så pass aktiva hundar som de andra två är =)
Hade valt Sheltie. Tycker det är en trevlig, alert, lättlärd ras. Min hundlärare var uppfödare och hade 3 Shelties som hon tog med till skolan som vi elever fick hålla på att träna.
Nackdelen är väl att de är har nära till skall vilket är lite jobbigt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Aussie utan tvekan. Varför? Tjaa, har inte träffat så många kelpies så kan inte säga mycket om rasen, sheltien tilltalar mig inte varken utseendemässigt eller mentalt. Och så vill jag inte ha en så liten hund igen. Aussien skulle jag faktiskt kunna tänka på riktigt, för att jag vill ha en ordentlig hund att arbeta med :)
/Lova
Ny blogg!
#5 Beklagar 😕
Sheltie verkar vara populär 😃
#4 Okej, hur tycker du att den är? :) Tack så jättemycket! :)
#10 Jag tycker det är en jätte bra ras. Har själv haft hundfobi men nu älskar jag alla hundtyper. Så sheltie gjorde mig ''tuff'' 😎
Haha, nej men de shelties jag har träffat har varit snälla,glada,knäppa och väldigt pigga,lekfulla. Min sköthund är dock lite mer den försiktiga typen. Hon älskar människor men andra hundar som hon träffar när hon är kopplad börjar hon morra/skälla åt. Men dock då hon är lös så älskar hon allt och alla 😃
Aussie såklart!
Kelpie kunde jag också tänka mig, men Sheltien går nog bort. Lite för liten, för mycket päls, och har hört att de lätt blir skälliga (givetvis spelar uppfostran in).
Dock som tidigare nämnts kanske aussien inte är bästa hunden för den oerfarna. Min Fidel har både rejäl skärpa och vaktlust. Å andra sidan skaffade jag en aussie som förstagångshund, och än har han inte blivit tokig, men jag har verkligen fått jobba med honom. Han är inte svårmotiverad, men har inte supermycket will to please heller. Man måste hitta rätt motivering, och det är inte så lätt som att ge hunen en godisbit.
Men med rätt förare som är välinsatt i rasen kan givetvis alla hundar bli bra!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
JAg skulle och har valt aussien. Valde den rasen då det är en hund i en lagom storlek inte för liten och inte för stor. Smidig och lätt att ta med sig och otroligt lättlärd. En hund man kan göra vad som helst med den följer med på alla ens äventyr!
Min har ingen jakt i sig överhuvudtaget vilket är bra då jag har kaniner, de springer lösa i samma rum och hon ligger bara och sover bredvid.
Den ända nackdelen är väll att de kan vara lite reserverade för främlingar.
En bild på min tjej 😍
Åh så söta aussies ni har 😍
Tycker bäst om Kelpie av de tre ;) allra häls working Kelpie :P
Kelpie.
Dom andra har för mycket päls för min smak, samt att det verkar som en trevlig och mångsidig ras, sunt byggd utan överdrifter.
≧◔◡◔≦
Äntligen någon som pushar på kelpien 😃
#17 Kelpien är en otroligt härlig ras och om Aussien inte hade existerat hade det helt klart varit "min" ras! (:
-
Känner mig inte minsta sugen på att byta ras, så kelpie. För hela slanten.
#18 Själv tycker jag mer om hundar med lite ''mer'' päls om man säger så. Så Aussien är även en lite större favorit här, då jag nu har fastnat för lite större hundar än sheltie 🙂
EDIT - Tycker dock kelpie är en otroligt härlig ras, trots att den har lite kortare päls. Nästan enda rasen jag gillar med lite kortare päls. (Trimmade/klippta hundar räknar jag inte in här).
#19 Bara nyfiken, hur är kelpien mentalt och hur mycket aktivering krävs m.m 🙂
Jag skulle valt den som passar mitt liv och min livsstil bäst då det viktigaste är att man passar på insidan. Hur mycket man rör på sig, hur ens liv ser ut och så vidare. :)
Mitt personliga svar är sheltien :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#21 Pigga, alerta, betydligt tuffare än de ser ut, kan uggla på vakt och skärpa. Social mot folk men kan ha ett horn i sidan till andra hundar. Föremålsintresset är 'svajigt' inom rasen och ingen garanti, likadant med kamplusten. Förarveka, kan ha lätt till stress. Envisa och som valpar - hemska (mognar dock fort)😃
Stort rörelsebehov, och lika stort behov av att få använda skallen. På-knapp finns redan från start (den typ fastnar vid födseln), Av-knappen är det värre med och därav att passivitetsträning är så himla viktigt. Och så vidare, och så vidare…🙂Är ju en brukshund som ligger nåt snäpp under BC'n i energi och arbetsglädje, så det är ju inte för inte som den kallas "arbetsmyra".
Jag har en aussie så obviously väljer jag den. 😃
Kelipen funderade jag på förut, men jag vill ha mer päls och ett mer "eget" utseende. Sheltien passar inte som vallhund och är för liten för min smak.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Kelpie eller Aussie skulle jag valt. Båda är väldigt allround och kan bli trevliga brukshundar, sheltie är lite för liten för min smak, och de jag träffat har varit oerhört skälliga.
Aussie tror jag faktiskt. Gillar sheltie med men har förstått att det är svårt att hitta någon som är bra mentalt. Så aussie säger jag.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kelpie, utan någon som helst tvekan.
Har en kelpie nu, och skulle aldrig få för mig att byta ras. (kelpie och tollare är dom raserna som alltid kommer att finnas i det här hushållet)
Aussies gillar jag inte överhuvudtaget. Inte träffat en enda trevlig (förutom min ena träningskamrats hund). Alldeles för svajiga och tråkiga.
Shelties har inte det som krävs för att jag ska tycka att dom är bra hundar.
Min bruna terrorist
Medarbetare på brukshundraser.
Kelpie tror jag. Vet inte så mycket alls om raserna så om jag började läsa nu skulle ja kanske tycka att det inte passade mig alls. Men dom andra två är skälliga vet jag och Shetlands sheepdog är för liten ras för mig :) Men vad vet jag, ge det några år och jag sitter säkert med en sån i knät iallafall. ;)
Det är många olika åsikter här, jätte intressant att läsa vad ni tycker och tänker 🙂
#27 Måste bara säga att din kelpie är väl bara för söt! Men på vilket sätt menar du att de aussies du inte träffat varit ''trevlig'' ? 🙂
Har en fråga till er med kelpie. Är det en 'simhund' eller en hund som mer gillar ''land'' ? 🙂
#31 Jag skulle vilja påstå att det är lika individuellt som inom andra raser. Själv har jag turen att ha en badfantast.
#32 Jo, jag vet att det är rätt så individuellt inom raser. Men menade som största delen. Måste bara säga också nu på samma gång att du tar otroligt snygga bilder 👍
#33 I Allvars kull är de 4 bröder. 2 älskar vatten, 2 ryggar. Morsan och mormor är vattengalning och farsan och faster ryggar. Så att säga hur 'den stora bilden' ser ut inom rasen är rätt svårt 🙂
Tackar, lätt att göra när man har snyggt objekt att fota 😃
#34 Haha, ja ett riktigt snyggt objekt 😃
Jag skulle (och har även) valt aussien, då det är min typ av ras och som passar till det jag vill ha den till. En allroundhund som är pigg på det mesta och som man kan jobba med!
Har själv en aussietik på snart ett år, som älskar att jobba och vara med och hitta på det mesta, men som ändå inte har några problem med att bara chilla och ta det lugnt ibland. Vissa dagar är hon tex. väldigt nöjd med att bara vara med mig en hel dag när jag jobbar.
En underbar hund att träna och arbeta med, som vill vara en till lags och så finns det så mycket energi, glädje och vilja i henne.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
För egen del kelpie alla gånger - är nämligen inte förtjust i pälshundar😉
Sheltie har jag tyvärr träffat alldeles för många veka och ostabila, även om rasen över lag är fin och trevig. Kompisen däremot har den tuffaste och trevligaste sheltie jag träffat - hoppas den fortsätter vara så (unghund), men det tror jag. Om man får hundar som inte är nervösa, så känns det som enkla och trevliga hundar. Men fööör mycket päls.
Aussie är för mycket pälsmonster för mig även om det är väldigt vackra hundar.
Men än så länge håller jag mig till mina andra grupp 1:or😃
Sheltie alla gånger, utan tvekan! Den raser har allt jag söker hos en hund, och ju mer jag läser om den dessto mer passar den in i mitt liv. Det enda negativa jag kan läsa mig till är att den har lätt till skall. Tar inte jag med mig Nadja när jag flyttar hemifrån om två år, blir det en Shetland Sheppdogvalp, förhoppningsvis på halvfoder. Men där är jag inte riktigt säker… Men en liten Sheltie blir det iaf! Helst en fin blue merle :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Aussi såklart, har inte träffat så många kelpis jag heller men av de shelties jag träffar har de varit lite för osäkra för min typ. Det finns sånna aussis också såklart men jag tycker mer om deras mentalitet.:) Men allt har med smak att göra och vilken tur att vi inte gillar samma:)
#36 Vilken snygg päls! Och gud så snygg hon var själv 🙂
#30 dom har inte varit trevliga att se på, på appellplanen. Vissa har så mycket energi att dom inte kan fokusera, blandat med att dom är sega i tänket, och så finns det dom som är snabba i tänket men sega i kroppen. Finns ingen balansgång. Självklart är det upp till hundföraren också. Dessutom är dom väldigt otrevliga mot hundar (kelpien med,'men inte lika mycket. Turligt nog har jag en kelpie som älskar alla hundar, oavsett kön). Självklart finns det bra aussies, men dom är väldigt få kan jag tycka. Min kelpie älskar att bada. Det är nästan det bästa han vet. Tusen tack! :)
Kolla "red dog", såklart var den fantastiska vovven en kelpie 😍
Jag skulle välja kelpie alla dagar ialf, tycker dom är mycket roligare. Min älskar att lära sig nya saker, arbeta och är oootroligt lojal och tillgiven. Har känt många hundar genom åren men denna är väldigt speciell.. Att pälsen inte kräver så mycket är också ett plus såklart.
Tyckte inte att kelpies var speciellt söta/fina innan henne men nu har jag verkligen fått upp ögonen för dom. Tycker min ser ut som en blandning mellan räv, björn, schäfer och även råtta ibland😂 Många jag möter tror att hon är en valp (dom som inte vet om rasen), och vissa säger att hon ser ut som en räv. Min gillar att bada, hon älskar att vara ute, busa och leka men främst gillar hon att gosa. Vill alltid sitta nära, ligga bredvid i sängen och är verkligen en mysgris. Hon har även tränat spår, agility och vallat, och klarat allt galant. Väldigt pigg och glad hund.
Måste bara säga att ni får mig att gilla kelpien oerhört mycket. 😃
Beror på vad jag vill ha hos hunden:
Shetland Sheepdog: om jag vill ha en sällskapshund, man kan träna och tävla med dem också men dem trivs lika bra att bara får vara med över allt, blir vad man gör dem till :)
Australian Shepherd: om jag vill ha en hund att jobba med men som samtidigt kan ta det lugnt ibland :)
Australian Kelpie: om jag vill ha en riktig arbetshund, tycker inte man ska ha kelpie om man inte verkligen tänker aktivera och jobba med den :)
Alla 3 raserna är fina och trevliga raser men kräver olika mycket, dock finns det lugnare individer och mer krävande individer :)
Har en fråga angående Kelpien. Är den extremt krävande eller räcker det om man går cirka 8-11 km per dag, på vintern drag,sommar cykling (Såklart det hunden klarar av, eller skidåkning på vintern), spår och sök, agility,apport,hjärngymnastik,annan aktivering m.m.
Ni med kelpie hur mycket aktiverar ni dom ?
Jag älskar ju hundar som ska jobba då jag själv älskar att arbeta med hundar,promenera långa sträckor, cykla och helt enkelt röra på mig och träna med hund olika sporter. 🙂
Har vana av border collies och dom tyckte jag hade bra ''ork'' och ''vilja'' om man säger så, men vill inte ha en hund som måste valla, såklart kan jag ju valla på någon gård men som kelpien behöver väl inte valla heller ?
Det blev lite rörigt men, hoppas ni förstod 😃
Kom på en till fråga angående kelpien.
Ska den arbeta hela tiden, eller kan den ta det lugnt en liten stund också ? 🙂
Om jag skulle skaffa aussie skulle jag utan tvekan söka fram en från arbetande linjer, känns som de är stabilare mentalt och uppfödarna av denna typ är mer noga med mentaliteten.
Det och jag tycker den arbetande aussien är mycket snyggare än show aussien :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Förstod inte riktigt hur mycket du vill aktivera hunden. Men- vill du träna apportering är inte någon av vallhundarna en ras du ska satsa på 😉
Våra dagar ser lite olika ut, beroende på schema. Men, mina hundar har 1 vilodag. Vi tränar/tävlar spår, sök och lydnad. Vi tränar även uppletande. Fystränar 4-5 ggr/v. Vi gör saker nästan hela tiden, då jag inte tycker om att vara hemma.
Min kelpie är inte speciellt krävande, hade förväntat mig något helt annat då jag fått höra hur krävande rasen ska vara och måste hållas igång etc. Förutom att vi tränar agility ibland och lydnad så blir det mest promenader och lek ute typ. Det kanske är individuellt för hunden men tror inte att dom flesta måste "arbeta hela tiden". Min vill ju många gånger bara ligga och gosa t ex.. :p Hon har vallat några gånger men gör det inte längre, inget hon verkar sakna heller direkt. Vet andra kelpies som aldrig vallat.
#48 Apportering är inget måste. Gillar mest spår,sök,agility,lydnand drag av olika slag. 😃
Aussie alla gånger.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Brun kelpie! Finns nog ingen hund som tilltalar mig mer utseendemässigt. Dock så skulle jag idag inte kunna vara tillräcklig för en :(
Sheltien av de 3. Passar mig bäst.
Australian Kelpie & Australian Shepherd kräver för mycket för min del. Inga raser för mig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Utan tvekan Kelpie :)
Kom in på Tollaren nu av någon konstig anledning. Jag och min vän satt och pratade och hon började babbla om tollaren. Men jag undrar, måste tollaren jaga får att må bra ?
#55 Nej. Men den skiljer sig väldigt mycket ifrån Aussien, Sheltien och Kelpien. Inte samma Will-to-please och jobbar mer självständigt istället för följsamt, vad jag fattat det som.
-
#56 Okej, tack för att du svarade så snabbt 😃