Ras för mig
Hej på er. Jag är en kvinna som velat skaffa hund sedan tidig ålder men på grund av allergier i familjen har det aldrig blivit av. Nu som 23 år gammal så har jag bestämt mig för hund då ekonomin är stadig,lägenheten bra och studerandet klart. Jag söker en hund nu som passar mig och jag hoppades på att ni kunde hjälpa mig. Har kikat in på iFokus nu som då under cirka 1 års tid och idag bestämde jag mig för att skapa ett konto.
Hunden jag söker.
- Har ändå hundvana trots att jag aldrig hade egen hund. Har skött om andras då de har varit borta och det har kunnat vara alla slags raser. Även hjälpt till på kennlar och på några tävlingar.
- Promenader på cirka 5-10 km per vardag + kissrundor. Helgerna cirka 7-13 km+ kissrundor/kortare promenader.
- Vill gärna träna bruks,agility,lydnad/rallylydnad och kanske treibball.
- Vill gärna cykla med min hund på sommaren (Såklart när hunden är redo för det)
- Snäll
- En ras som gärna lär sig nya saker
- Hjärngymnastik beroende på hunden
- Hänger med på allt
- Rätt så självsäker ras
- Inte mindre än 35 cm
- Inte så mycket vakt i sig
- Gällande päls vill jag inte ha så jätte lång päls då jag tycker om att gå i skog och så. Shelties päls är längst jag kan ha.
- Pälsvård vill jag inte ha så farligt mycket. Cirka 1 - 1 ½ timme högst per dag.
- Vill inte ha så jätte mycket päls som lossnar annars. Men på fällningsperioderna är det ingen större roll.
- Men ändå en hund som kan ta det lugnt någon stund på kvällen.
Vad har du för ambitioner vad gäller bruks, agility och lydnad? Vill du tävla eller bara träna för skojs skull?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#1 Jag skulle kanske vilja tävla inom någon bruksgren te.x. Spår men även inom Lydnad och Agility.
Passar in på "min" ras Lagotton och även vissa andra vattenhundar. Vad tycker du om dessa?
#3 Har tänkt på Lagotton faktiskt och läst på lite om den. Gillar faktiskt rasen men hur är det med pälsen, fastnar inte mycket i den ?
Svensk lapphund?
Vit herdehund är väl en av de lite mjukare bruksraserna, som jag uppfattat dem. Antar dock att de har en del vakt i sig samt att de fäller likvärdigt med en schäfer.
Labrador tror jag annars skulle passa dig bra. Trevliga, snälla hundar som passar utmärkt till både bruks, lydnad och agility.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#4 Nej, det tycker jag inte :)
Jag tänkte på flatten faktiskt. Man får träna en del på avslappning då de är små men annars har man apporterandet gratis i lydnaden och måste inte lära en hund som inte tycker om saker i munnen att greppa saker i munnen, men är ändå "enkel" nog som förstahund så man känner om man vill ha "mer" hund eller "mindre" hund eller om det är alldeles lagom. De är ju smidigare än tex golden och labbe och är nog lättare att hitta en som vill arbeta lika mycket som du vill. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för era förslag. Har kollat in labrador och vit herdehund tidigare och så. Tar ännu gärna emot fler förslag 🙂