Käkar ALLT!
Nu när jag med Theo lyckats med både människo- och hundmöten så är det dags för nästa problem vi har.
Theo äter ALLT när vi är ute på promenader. Han spottar för det mesta ut det när jag säger till, men vissa saker som han tycker är riktigt gott kan man behöva ta det ifrån honom. När han släpper det själv berömmer jag massor men hur ska man göra när jag måste stoppa ner fingrarna i munnen på honom och ta ut saken han tuggar på.
Jag har försökt byteshandel men han struntar i godiset (hur god den än är eftersom det han har är godare)
Så nu behöver jag alla tips och råd jag kan få :) Jag förstår att mycket har med att han bara är 6 månader, men det är ju farligt för honom om han skulle få i sig något farligt.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Testa med leksak eller något annat spännande som lockar hunden. Eller lek och bus brukar uppskatta också. När hunden för någon sekund inte äter det som är på marken så spring hoppa skutta med larvig röst. Det blir mer spännande än det som ligger på marken. Sen fungerar ju alla hundar olika men det är bara att testa sig fram till metoden som passar er.
Skvallerträning har jag inte testat då det andra alternativet fungerade. Men det känns som att det skulle vara perfekt för detta beteende.
Jag har kört byteshandel sedan mina var valpar - men det krävs godis som är godare än allt annat en period. Köttbullar, skinka, korv osv.
Visst plockar mina hundar upp mat dom hittar ute även idag, men även revben, kycklingben mm spottar dom ut när jag säger till - för idag är det mer ett kravkommando (mitt kommando är bläää 😃 ) - men givetvis får dom massor med beröm och godis även nu när dom spottar och det vet dom så väl🙂
Jag har ord ursh, nu är mina sakletare och de är snabba på hitta dessa grillade ben därmed har jag vart snabb på lära in ursh uuuuuuurshhh funkar bra lärde in det som 2 beskriver. Och hitills har det funkat, de tar hellre berömet och godiset än äta benet eller vad det är dom fyndat.
Jo, vi kör en massa byteshandel och jag har en massa gott godis med med på promenader, har testat både skinka, korv eller köttbullar. Och det funkar ibland, inte alltid. Men jag måste ju ändå ta ifrån honom det. och han låter mig oftast göra det.
Men om man ser det, när jag tagit det ifrån honom, ska jag berömma då eller inte? :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Har liknande problem, bara det att när godiset kommer fram så sväljer han det han har i munnen 🤔
Har löst detta med att ha munkorg med mig i väskan hela tiden 👍
Jag har samma problem men jag säger släpp till alvin så brukaf han släppa utan byteshadel. Jag säger släpp innan han har börjat tugga för då släpper han oftast. Jag berömmer med ett väldigt glatt "braaaa" och så klappar jag med händerna på benen som betyder lek utan godis för han. Men alla han är lätt motiverad hund så jag förstår om detta inte funkar på alla :) men ett tips iaf :)
Alltså han släpper oftast, om jag hinner se saken han är på väg att ta säger jag "Blä" vilket betyder, låt vara. Men det är inte alltid man hinner se, och framförallt inte om han är lös. Han släpper oftast när jag säger till och då får han massa beröm. Men när han har de där riktigt goda sakerna som han sväljer eller vägrar spotta ut om jag säger loss, tar jag fram godis i det tillfället så sväljer han. Därför måste jag hinna ta saken innan han sväljer den. Detta är oftast godis eller andra saker som kan vara riktigt farliga för hunden så då måste jag snabbt få tag i den innan han hinner som svälja den. Då som hinner man inte köra byteshandel för det är inte värt att han blir sjuk.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hade också det problemet med min när hon var vid den åldern. Dom gånger hon fick i sig ben och vägrade släppa ock jag öppna käften och hålla på. Nu har hon slutat för ett bra tag sen och hon är 10 månader nu. Tror det var matgladhet å ju äldre hon blev ju mer gick det över. Förhoppningsvis är hon som min tjej och lägger av sen. Kan bara råda att hålla ögonen på henne ifall hon smaskar och håller på, fast det gör du nog redan :)
Öppna munnen på valpen och plocka ut det som den inte ska svälja. Med åldern kommer den sluta.
Om ett barn stoppade farliga saker i munnen så hade du väll inte börjat försöka med byteshandel? Bättre att bara ta ut det så fort som möjligt i stället.
Max fick på sig munkorgen om han åt något, och detta visste han. Så det räckte han närmade sig något hn ville äta så tog man fram munkorgen och sa "appp app app, du vet vad som händer" ;) Då låtsades han som han inte såg det ätbara längre ;) Vågade inte ens titta dit.
Min donna var lite rolig. Har försökt lära in ordet släpp… Fungerar inte. Däremot började jag säga spotta ut och det fungerade galant. Kanske något annorlunda betoning i det längre ordet som får henne att lyssna ^^, Behövde inte ens träna in det O_o
alvin har bott i ett annat hem innan han kom till mig så jag har försökt med tack och det fungerade inte. Så var min kompis lite berusad en dag och ville börja kampleka med alvin så sa hon släpp" och han släppte så vi har också bytt kommando haha.