Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 3332 ggr
Princesseen
0

Klickerträna valp

Nu har jag klickat och gett godis säkert 10 ggr till min valp. Bara fö att han ska förstå att klicker är godis. Han behöver inte göra nått. Han är 12 veckor. Först började jag ge godis samtidigt som jag klickade sen nu klickar jag och ger godis direkt efteråt. Men jag vet inte om han är för ung, om jag begär för mycket. Har aldrig klickertränat en valp. Men han sitter bara där och tittar runt omkring sig och reagerar inte ens när jag klickar. Jag har testat och han vill ha godiset. Han hoppar efter det. Har jag börjat för tidigt? Vad gör jag för fel?

Majken!
1

Du gör inget fel alls. Bestäm dig nu istället för vad du vill att hunden ska utföra, och börja klicka och belöna för det istället.

.m.m
4

Klicka för ögonkontakt så han lär sig fokuserar på dig. Allt börjar därifrån.

Princesseen
0

Tack för att ni svarar. Men han reagerar ju inte ens på klicket? Om han tittar någonstans och jag klickar då rör han inte ens en fena. Det är som han inte hört det? Ska jag ändå börja vänta på att han gör nått. Han verkar ju inte ha förstått att klick betyder att han gjort nått bra:-/ Ska jag ändå köra med ögonkontakt övningar?

Majken!
0

Ha gott godis och bekymra dig inte över att han inte riktigt förstår, det kommer. På en sådan hund hade jag börjat lära in saker där det krävs lite rörelse och inte fokuserat så mycket på kontakten, den kommer av sig själv i och med att hunden börjar få en förväntan.

.m.m
0

Hör han när du gullropar på honom och klappar och visslar när du står bakom honom? Jag hade belönat varje gång han tar ögonkontakt. Med eller utan klicker.lär han sig att det lönar sig att titta på dig så kan han nog koppla snart också att belöning och klicker hör ihop. Hur länge har du haft honom? Kan han ha fullt upp med omgivningen fortfarande? Öva gärna en hungrig valp också :)

Princesseen
0

#4 va menar du med en sån hund? En som inte förstår klickern #5 ja han kommer när jag roppar och älskar kontakt med mig och andra. Så han har inga problem att sitta och titta på mig. Men jag har väntat tills han tittat bort för att se om han reagerar på klickern när jag klickar. Och det gör han inte. Jag har haft han fyra veckor på lördag.

.m.m
0

#6 Beröm varje gång han självmant tittar. Du får vara beredd hela tiden. :) ;) (definitivt lättare utan klicker i det fallet, men man kan belöna med klapp, litet tjo osv också. Huvudsaken är att det är roligt och positivt att göra nåt med dig. Håll inte stenhårt på klickern nu i början, det kommer. Du kommer säkert märka när han blir redo. Det finns många sätt att belöna på. Bandet mellan er är viktigast. när han söker dig spontant, belönas det. när du tror att han är redo, så kan inkallning så att det sitter, vara nästa steg. :)

Princesseen
0

#7 det gör jag redan och har gjort sen dag ett. Blir jätte glad när han söker kontakt, ger godis, beröm, kel eller lek varje gång han söker sig till mig. Så han tycker det är kul att vara med mig. Kommer som en hoppande hare med svansen viftande som en orkan både när jag ropar och annars. Det har vi absolut inget problem med. Och det gör jag hela tiden utan klicker. Inkallning m.m med. Jag skulle mer vilja klickerträna bara tricks. inget seriöst. lite stimulans. sen säger alla att valpar är så lätta. Dom försöker med allt möjlig och man ska börja så tidigt man kan för då kommer dom bjuda på flera beteenden sen. Till skillnad från min vuxna hund som sätter sig, lägger sig och vinkar och lite till. Sen sittar han och tittar på mig om jag inte klickat. Sen gör han om samma beteenden igen.

Praefatio
3

En övning som är bra för att öva in klicket som jag tycker kan passa en valp:

Ha riktigt gott godis. Lägg en bit på golvet. När valpen försöker ta det, kupa handen över godisen. Tillrättavisa inte, säg ingenting, bara lägg handen över godiset. Troligen kommer valpen försöka få tag på godisen, slicka på handen, putta etc, men sitt bara kvar med handen över. När valpen ger upp, klicka och ta bort handen, låt valpen ta godisen.

Snart förstår valpen att passivitet = klick = han får det han har längtat efter. Det blir tydligare för honom att klicket betyder att han får tillgång till godisen, än att bara klicka och ge godis.

När valpen förstår att den ska vara passiv, så kan man börja öva in att passiviteten ska ske med ögonkontakt. Då klickar du först när valpen tar ögonkontakt. Vips har du, på ett enkelt och roligt sätt, tränat både kontakt och passivitet.

Princesseen
0

#9 okej. Tack ska testa det och se om han förstår klicker bättre då :-)