Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 713 ggr
[MinIda]
0

Nervös,pirrig,fundersam men överlycklig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag var inne och kollade på brukhundsklubben som min vän och jag är med i. Det fanns två kurser. En som var en agilitykurs för såna som redan gått nybörjar och fortsättnings. Sedan när jag bläddrar neråt står det Agilityn Alkeet (Agility nybörjare). Jag sa till min kompis då jag hade sovit över hos henne. Och vi båda var med på att fråga Sinikka. Hon sa ja, vilket hon brukar göra men vi blev ändå överlyckliga. En agilitykurs. Sådant här har jag längtat efter. Men så dyker tanken upp.. Ida kan inte vara lös bland andra hundar då hon inte fokuserar. Hur sjutton ska jag då lyckas. 

Vi fick plats i gruppen och jag är jätte glad. Men det är det ena problemet. Vet ni något sätt som jag kan få henne lite mer, jag vet inte men fokuserad med hundar i omgivningen. Jag brukar ha henne lös då vi vandrar runt vårt kvarter (Här jag bor) och då kommer det folk förbi och bilar men hon reagerar inte så stort då. Jag kallar in henne om hon är en bit framför mig, om hon ökar takten vill gå fram ber jag henne sitta och kolla på mig. Så det är inget problem hon älskar människor. Men vi mötte en hund idag, eller vi såg på avstånd. Jag tog tag i hennes sele så hon inte skulle springa iväg, sa Ida men hon lyssnade noll. Jag visade godis för henne så jag skulle få bort hennes uppmärksamhet från hunden, fjollade mig, gjorde allt jag kom på. Jag vill verkligen bli duktig på Agility och gå kurser. Men då hon är så rädd,blyg,försiktig med andra hundar. Dock inte lika stort då hon är lös, men hon är rädd och vägrar lyssna m.m

Vet ni hur jag kan göra. Har sett några som har kört med koppel, men vill inte riktigt de 😕

Från en tjej som är överlycklig,pirrig och nervös men även fundersam över hur det ska fungera 🙂

Tacksam för svar (Visste inte riktigt grupp)

Sugar Mist
1

Det är en skillnad på promenad och att arbeta med hund bland andra hundar, det vet jag själv.

Instruktören på kursen kommer med största chans hjälpa dig också.

-

[MinIda]
0

#1 Jo, men saken är den att jag varit på två andra kurser och det var lydnad. På kursen gick det väl sådär men då vi kom hem lydde hon mycket bättre då alla andra var borta. Men jag får hoppas på att hon blivit lite modigare 😃

Sugar Mist
0

#2 När börjar kursen?

-

[MinIda]
0

#3 Den börjar tisdagen den 13.8

[Forest]
0

Har vart på olika kurser där flera andra har mer svårt att få kontakten med sina hundar bland andra lösa springande hundar. Jag kan säga att agility är så roligt att faktist ser jag att dom som har det lite svårare med sina inte har det under träningen. Hunden arbetar med sin ägare då de tycker det är så roligt ;) Jag säger lycka till med kursen och tror du kommer få hjälp om du behöver det ;)

Sugar Mist
0

Kör mycket balansövningar och dogparkour och stärk självförtroendet på hunden, träna mycket kontaktövningar bland andra hundar. Det gör väldigt mycket, jag lovar. Jag tränade min Opsis bland andra hundar PLUS löptik där andra hundar var lösa som sprang runt omkring, det gick väldigt bra, och han hade så gott som fullt fokus på mig, eftersom han tycker det är så jäkla kul att arbeta, och ännu roligare att köra Agility.

-

[MinIda]
0

Tack hörni för att ni ger tips, jag uppskattar det verkligen 🙂❤️