hund attack
Imorse blev willy attackerad utav en fullvuxen boxer. Mamma hade hett ut willy på altan då han älskar att sova där. Grannens hund som tidigare bitit av en hundsöra och försökt både hoppa på flera hundar och barn blev släppt ut från lägenheten utan att vara spänd fast eller liknande. Han hoppar över till våran altan och attackerar willy. Då vi springer ut så tar mannen hunden säger ingenting och går in. Vi förväntade oss att han skulle komma och se hur det gick, men nej! Han gick in och sket i det totalt. Willy var livrädd och skadad, han fick ett stort hål igenom hakan, en bit bort från sidan utav läppen, han kunde inte stödja sig på höger fram och vänster bak ben. Hans vänstra öga hade också fått nått skrapsår så det blev helt rött. Denna boxer är helt förstörd! Jag förstår inte hur människor kan förvandla sina hundar till monster, hunden var som lärd för att döda ingenting annat. Han får sitta inne dagarna långa aldrig sett dom vara ute med honom och blir Psykad. Denna hund är ett hot mot hundar och barn. Så idiotiska människor ska varken ha hund eller något annat djur! Förtjänar riktigt med kokstryk!
Vilken oansvarig hundägare, jag tycker att din mamma ska gå och prata med mannen om detta. Han borde och ska enligt lag stå för veterinärkostnaderna. Har ni varit med valpen hos veterinären?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Anmäl.
-
#1 verkligen, jo mamma har anmält det och ska ta ett snack med hundägaren.
Ja vi har varit hos veretinären, han fick pencellin och smärtstillande.
Om det är så att grannens hund är lärd att döda, ska ni nog inte ha ute er hund utan er uppsikt.
Att det finns många idioter till hundägare, det vet vi. Det har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Det enda man egentligen kan göra, är att se om sin egen hund, samt att naturligtvis anmäla incidenter som man vet händer/har hänt.
Vad de förtjänar, är väl knappast ett kok stryk, det har inte lärt någon tidigare, varken människa eller djur, däremot kanske de inte skulle få äga djur.
Hoppas er hund repar sig snabbt, och som sagt, ha inte hunden ute utan uppsikt, så länge grannens hund bor kvar.
#3 Vad bra! Den där mannen bör stå för alla kostnader i samband med det veterinärbesöket. Stackars Willy, hoppas att han inte fick några psykiska men. Försök att träffa vuxna stabila hundar så att han får bra erfarenheter.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#4 en hund ska inte vara till för att döda tycker jag. Och man ska kunna ha sin egen hund ute på sin egna gård utan att vara livsrädd att en annan hund ska komma och attackera. Det är grannen som ska isåfall kedja fast sin hund inte låta en sådan livsfalig hund vara lös. Min syster vågar inte heller ha sitt barn ute på sin egna gård vilket är fel! Då en vacker dag är det väl hennes egna dotter eller någon annans barn som ligger under hunden.
Polisen ska iallfall komma och prata med både oss och han, och troligtvis ta hundarna ifrån honom då det inte är första gången detta hänt och han blivit anmäld flera gånger.
Som tur är så bor vi inte där, vi är bara och hälsar på då min syster bor där. Men hon ska kunna ha ute sitt barn och mina syskonbarn utan att behöva oroa sig att en hund ska komma och hoppa på barnet.
#5 jaa, jag det tycker vi också. mamma kommer nog ta upp det med han också.
verkligen tråkigt.. då han inte alls var ett hot mot denna hund. Vi ska träffa snälla stabila hundar som du säger då han repat sig och läkt bra. För det skulle vara väldigt synd om det här skulle sätta sig fast på honom hela livet..
#6 Men självklart är det FEL, påstår INGET annat ….. säger bara att när vi ständigt lever med människor omkring oss, som inte beter sig bra, som äger djur fast de inte borde osv, så i slutänden hamnar det hos en själv att fatta bra beslut. Har jag en granne som har en hund som attackerar andra hundar, och som tränats till att döda, skulle jag aldrig någonsin ha mina hundar ute utan uppsikt. Är det rätt? Nej, men ett måste. Ska man måsta ha sina barn inomhus av skräck för grannens hund? - Nej, men om grannens hund är farlig och ingen gjort något åt det, så har man inget val, anser jag.
#8 ja det är sant, att man själv kan göra det bästa för sin hund att hålla den under uppsyn. Men härdan efter så kommer vi att hålla MER uppsyn över hundern och barnen då dom bor kvar där. Men som tur så kommer dom även att flytta om några veckor så då slipper vi vara oroliga och kunna leva ett normalt liv utan oro. :)
#8 och du har även rätt i det att det finns flera miljoner människor som har förstört sina hundar, och som sagt man blir aldrig av med dom. Så jag förstår hur du menar.
#9 man inte bara KAN, man SKA göra det bästa för sin hund, likväl som man ska göra det bästa för sina barn.
Lycka till :)
#11 exat! tack så mycket :)
#7 Jag rekommenderar verkligen att så fort ni bara kan träffa liknande, snälla och stabila hundar. Min Aussie blev påhoppad av en schäfer som bet tag i hans skalle(Han har märken efter det) och senare påhoppad av en amstaff, och ägarna då gjorde ingenting och nu kastar han sig mot andra hundar, låser sig och skäller ordentligt.
-
Har inte läst alla kommentarer men ska säga mitt nu:
STYRKEKRAMAR till både dig och Willy först och främst, jag hoppas han krya på sig snabbt och att ni i familjen också mår bra trots omständigheterna! 🌺
Självklart borde man kunna ha sin hund på sin egna tomt utan att en vilt främmande hund springer in och attackerar, det är en stor självklarhet i mina ögon och jag som bor i lägenhet tycker det vore rena rama drömmen att få ha en tomt till min hund. Men idag är omständigheterna som dom är. Det finns människor till allt och som aldrig borde äga hund.. och på grund av det drabbas vi som sköter oss. Så ska det absolut inte vara men det är tyvärr så. Det blir att vi måste se efter andras ovälkommade hundar på vår egna tomt, det blir vi som måste oroa oss och ha svårare att slappna av. Det är hemskt att det är så men det är den bittra sanningen. 😕
Usch :( stackars Willy hoppas det går bra för er!
#13 joo självklart, han ska inte vara rädd för andra hundar. det ska tränas bort direkt! vad hemskt att din hund blivit rädd.. det är verkligen nått man inte vill.
#14 #15 tack så jätte mycket.. han har redan faktiskt blivit bättre i fötterna, haltar lite men orkar springa lite osv. Det är bara hålet genom hakan som är hemsk..
det droppar blod då och då. Har märkt att hundars blod LUKTAR verkligen blod! väldigt stark lukt.
Ska man kanske rengöra såret under hakan då och då? vi var nyss ute i skogen för att plcka bär och han hängde med och tyckte att det var jätte roligt. veterinären sa att man kunde rengöra det, men med vad isf? saltlösning eller?
#16 Nej absolut inte, begränsar en så otroligt mycket. Sedan tog hans förra ägare med honom på lajv(Rollspel) och matte skulle spela rädd och gömma sig i buskarna så nu skäller han och gör utfall mot kraftiga män också. Han är dock på bättringsvägen (:
-
#17 jaha, men vad lät inte bra! skönt att han blir bättre det tar ju sin tid men det är värt det! :)
Ts jag håller med träffa en hund av liknande ras ganska direkt okej jag vet att jag tar upp min familjehund i många exempel, men han är 7 år och har varit med om en del i sitt liv. Jo vår hund blev påhoppad av en amstaff men som "tur var" blev det min far som blev biten då han sträcktefram händerna för att skydda hunden. Men som tur var hade han en arbetskompis som hade en amstaff och det hjälpte en del både för honom och för vår hund, det ska inte vara några problem om ni hinner göra detta i tid:)
Har någon anmält denna hund innan med tanken på att det verkar som att det är något galet fel på den? Går en hund till anfall mot folk/barn brukar faktsit de vara snabba på sätta koppel och munkorgtvång på hundarna många ägare väljer själva att ta bort hunden pga de inte kan lita på den mer igen. Det låter helt galet detta att en hund går till attack på valp dessutom är på en altan, nä det säger mig att hunden inte mår bra för 5 öre.
Hoppas att han blir bra, stackars liten.
#19 okej var härligt att höra att det faktiskt går bra att låta sin hund träffa andra hundar av samma ras efter ett utfall. Hoppas att det går lika bra då willy får träffa nya kompisar också.. :)
Åh gud så hemskt! Se till att er valp får träffa andra stora trygga hundar, så att han inte utvecklar hundrädsla, är mitt råd :) Det är alltid värst för ägaren, jag minns så väl hur det kan vara.
(Sen känner jag mig tvingad att nämna att bara för att en hund är farlig för andra hundar så behöver det inte alls betyda att den är farlig för människor och barn. Det är en slutsats som typ alltid dras, och den har ingen direkt grund, och kan vara rätt så skadlig i mina ögon. Hundar ser skillnad på andra hundar och andra arter. Det är lite som att utgå ifrån att en hund som dödar katter är farlig även för andra hundar. Aggressivitet mot hundar och aggressivitet mot människor är två helt skilda saker :))
Kom ihåg att den som är minst skärrad av er tvåbenta förmodligen borde vara den som är med nästa gång willy ska träffa en stor hund :) Hoppas hans sår läker bra och fort, usch sånt här ska inte hända valpar. Er granne är det ju fan något fel på om han inte kom över och kollade hur det hade gått mer er valp, anmäl!!
#22 jo det ska vi göra :)
Han ÄR aggresiv mot både barn och hundar, han har försökt anfalla både mitt syskonbarn isadora som är 1 år och mina andra syskon barn melina och samuel 3 och 7 år. Så han visar både aggretion mot djur och människor tråkigt nog. Och vi är inte dom enda som har blivit utsatta för detta. Det är flera då hunden har blivit psykiskt skadad och har ett stort hat mot alla..
det kommer bli jag som kommer följa med willy då vi ska träffa nya kompisar till han. Eftersom jag har mest hundvana och inte brukar bli nervös/rädd brukar ta det lungt och bra. mendan min mamma kan bli lite nervös..
Ja han och hans familj verkar vara helt omänskliga, inget medlidande alls! även fast det var deras fel att detta hände. och deras hund som anföll willy.. tack så mycket!
Inte läst det ovan. Fan vad hemskt! Vi har en kille på andra sidan parken med två pitbullar som alltid är lösa. En shiloh hane på gården blev attackerad förut och en annan granne fick ta upp sin hund och springa iväg en gång när dom kom rusande. Min mamma bad hans flickvän koppla hunden när mamma skulle gå förbi med våra hundar (inte sett den andra på ett bra tag nu) och hon kallade min mamma kärringjävel. Sa att min mamma alltid har sin svarta hund lös. Hon har aldrig min lös, utan det är jag som gör det. Men lite skillnad på en hund som kommer på inkallning, inte går fram till andra hundar och inte är aggressiv. Alla grannar som har hundar går åt andra hållet så fort dom ser hundarna, eller så går dom in igen och väntar på att dom drar. Ibland kan man inte låta bli att hata vissa hundägare asså.
Precis som nummer 22 skrev tänk på att hitta trygga hundar. Det kan även vara bra att låta din hund leka med de hundar den är kompis med också för att öka självförtroendet om det blivit osäker också. Lycka till hoppas verkligen inte din hund fått något men och hoppas att ni också håller er lugna:)