Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4931 ggr
EbbaMunther
0

Lös i magen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min blandras kille är 8 veckor och är väldigt lös i magen. Uppfödaren sa att han kunde vara lite lös i magen av vaccinet dom fick i måndags men han är lösare nu än va han va förut och igår kväll så fick han en avmaskningstabkett. Hat någon nån idé som kan göra så att han blir lite hårdare ? Ang. Om maten jag ger nu så sa uppfödaren att jag skulle ge 2 dl om dan och har då delat in det i fyra måltider om dan. Han är en blandas med border collie, husky och aussie och har läst lite om hur mycket mat dom får och då står det att dom ska ha ca 4 dl om dan och jag tycker min lilla kille ser lite tun ut. Det står även på malpåsen att han ska ca 4 dl om dan. Hur mycket ska han ha ? Tacksam för svar. Bild på maten han får

http://bunnyjump.blogg.se

[Murvel]
1

Hej!

Grattis till valpen. Hundar kan bli lösa i magen av många anledningar: något de ätit, stress, mask eller sjukdom. Det kan vara så att avmaskningstabletten gör susen. Fodret är det väl inget egentligt fel på tror jag. 

Fick du se veterinärsintyget för din vovve, så att det var utan anmärkning? Risken är att han faktiskt varit dålig ett tag om han ser tunn ut.. valpar ska vara runda och goa vid åtta veckor. Att han blivit lös i magen i flera dagar av vaccinet vet jag inte om man borde tro på..

russin
1

Hundar behöver olika mängd mat beroende på ålder, aktivitet osv - så ge mer mat om valpen är för smal. Man går efter hull och det som står på påsen är bara en riktlinje och sällan  något som passar alla hundar.

Däremot ska en valp inte vara lös i magen, så något knas är det.

Vet inte varför ni avmaskade nu, för det bör ha varit gjort flera gånger om valpen föddes upp rätt. Nästa avmaskning skulle skett en vecka före 12 veckors vaccineringen och sen inte alls om inte mask misstänks och hittats.

Åk till apoteket och köp något som heter Forti Flora och prova några dagar. Det är ett pulver som man blandar i maten och som hjälper till att återställa tarmfloran. Hjälper inte det för magen, så sök veterinär. En valp ska inte gå med diarré i för många dagar då dom lätt blir uttorkade.