Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3968 ggr
[saga@]
0

avlivning?

Behöver folk inte ha en vettig förklaring till varför dom vill avliva sitt djur? alltså kan folk göra det hos veterinären utan att hunden är sjuk?

Michaela-N
2

Oftast inte. Men vissa kliniker vill ha vettig orsak för att ta emot djur som ska avlivas, annars skickar de djuren till djur-/omplaceringshem.

[saga@]
0

Okej

[enalice]
2

Njae. Från fall till fall. Tvivlar starkt på att en veterinär hade avlivat en valp, (eller unghund också hoppas jag) som inte var sjuk.

Varför i hela världen undrar du det? Om man inte kan motivera för veterinär varför man vill döda sitt djur, då vet man att det man gör är fel.

Princesseen
12

#2 måste bara fråga. :-) inget illa menat men Är det så att du har tröttnat på din lilla krabat?

[Alvin88]
10

Om det är så att du ska/ vill avliva din friska hund ( har läst andra inlägg du skrivit) så tar jag gärna hunden:) tål inte att friska djur ska avlivas för att de är hyperaktiva. ( hoppas jag bara har missuppfattat ditt inlägg och du inte menar att du vill avliva din hund :) ) hoppas hoppas!

Noa-Nisse
8

Jag tror inte att man bara kan beställa en tid för avlivning sådär utan att säga varför.

Så jag svarar nej på din fråga.

Att avlivar sitt djur p.g.a sin egen lathet eller misstag av rasval/uppfostran är rent ut sagt idioti på hög nivå. Hoppas inte att folk verkligen gör det?! :S

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Nightcat]
3

Faktiskt så har man rätt att avliva sitt djur utan någon som helst anledning. Det händer tyvärr lite då och då att folk kommer in och avlivar speciellt bondkatter som de inte lyckats omplacera. Veterinärerna brukar avliva djuren då de vet att annars kan det hända att personerna har död på djuren på mindre humant sätt.

[Alvin88]
1

Helt sjukt!

chade
2

varför avliva istället för att omplacera? 
Fy vad hemskt att avliva ett friskt djur som förtjänar att leva. Vad ger oss rätten till att dens liv ska ta slut i förtid när den är pigg, frisk och levnadsglad!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Nightcat]
0

#9 Folk är väldigt lata och orkar oftast inte leta ordentligt. Det händer inte hundar lika ofta som katter eftersom de är värda mer. En veterinär har heller faktiskt inte laglig rätt att vägra avliva ett djur. Förfärligt men sant.

chade
2

#10 usch.. en sån regel borde nästan finnas, fy vad hemskt att avliva friska djur bara sådär.. det gör mig illamående :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Forest]
0

Katter är jätte svårt att omplacera är dom vuxna så är det ren tur om man lyckas omplacera dom, det är inte alla som vill ha en vuxen katt utan de vill ha kattunge. Men visst finns det även dom som kan tänka sig en vuxen katt. Har själv haft tur när vi omplacera våra katter men så har jag inte heller haft sån brådis därmed rätt hem till rätt katt.

Hundar är lättare att omplacera men så kanske den har något den behöver jobba på eller så är funkar den kanske inte i alla hem därmed blir det svårare.

Ett tips om man letar efter vuxet djur är faktist att man sätter upp en lapp hos vetrinären om man får att man letar efter den djursorten och ålder kvittar, på så sätt vet jag nårga har tagit omplaceringskatt/hund som annars skulle avlivas.

Vi avliva våran fd hund utan att vetrinären fråga oss varför, nu var hon sjuk men den jornalen hade dom inte fått, då vi var på djursjukhus och fick det svaret men dom hade inte skickat det till våran vetrinär, en miss. Självklart tala jag om varför ändå, då jag tycker man kan även få lite tröst av att de förklarar varför man gör rätt.

Aranea
0

Har ringt veterinär två gånger för att avliva hundar, den ena frågade i telefonen om hunden var sjuk men annars har de inte ställt några frågor eller velat se "bevis" eller så. För det är som #10 säger, tyvärr.

(den ena av mina hundar var gammal och behövde hjälpas på traven, den andra var sjuk).

sarae
4

På kliniken där jag jobbar så avlivar vi ytterst ogärna friska djur. Istället brukar vi be djurägaren om lov att få omplacera djuret i fråga. De flesta blir väldigt glada och tacksamma. Däremot tar vi vid en omplacering ut samma kostnad som det hade kostat djurägaren att få avliva sitt djur. Detta för att det inte ska bli en billig lösning att "dumpa" djur på veterinärkliniker hur som helst. De pengarna används sedan till att vaccinera, Id-märka, besiktiga, kastrera eller vad som nu behövs göras med djuret innan en eventuell omplacering. Kan vi inte hitta ett hem direkt så brukar vi lösa akuthem inom personalen. Om djurägaren vill får denne vara med och godkänna eventuellt hem innan. Men nej, det finns ingen lag som säger att man inte får avliva friska djur, hos oss handlar det enbart om att vi i personalen tycker det är fruktansvärt jobbigt att låta friska djur som har en god chans till ett fortsatt lyckligt liv somna in pg.a olyckliga omständigheter djuret inte kan rå för.

russin
3

Jag tror knappast att trådskaparen frågar om detta för att avliva sin valp !

Ja, man får avliva sina djur oavsett hur bra dom mår och hur friska dom än är. Det gäller alla våra husdjur. Sedan att det finns bättre alternativ med friska djur är en annan sak, men som svar på frågan så ja, det får man.

[Alvin88]
4

Nej jag hoppas inte det, men väntar på svar från trådskaparen för jag känner mig lite orolig.

[saga@]
2

Oj verkligen inte:o det var bara en fråga En gammal granne till mig bad en killkompis att avliva hennes bondkatt för att lägenheten hon skulle flytta till var det inte tillåtet att ha djur i.. tror han fick en platta öl för besväret.. tycker att man kan gå till vet isf

[Alvin88]
1

Puh :)

[Murvel]
2

#17. Stackars katt, vill inte veta hur den "avlivades" av denne person… Det måste ske på särskilda sätt men det är kanske inte nåt folk bryr sig om om de tar betalt i öl.. 

Hoppas det går bra med vin vappis. Väntar på bildtråd ;)

[Alvin88]
0

Hur kan man göra så mot en stakars katt:(

[Forest]
5

Att skjuta sin hund/katt på hemma plan kan faktist vara mindre stressande för både katten/hunden och ägaren.  Har avlivat både katt och hund hos vetrinären o det var någ bland det värsta jag kunde följa med på båda fick panik o visste vad som väntade ne fy *** Hade inte hunden/katten vart sjuka hade jag vänt på klacken rakt av.

[Alvin88]
0

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men skaffar man djur måste man ta hand om de. Jag vet att allt heller inte är svartvitt utan det finns gråzoner. Men skaffar man djur tar man sig skylldighet att skaffa ett hem för de att bo i tillsammans med ägaren att avliva ett friskt djur är inte okej. Och jag blir förbannad på de som skaffar sk "sommarkatter". ( går in på ett samtalsämne nu) men var bara tvungen att avreagera mig!

[enalice]
7

I min släkt avlivar vi djur på hemmaplan. Om ödet tillåter så är det så min hund kommer dö en dag om hon inte dör naturligt i sömnen.

Det är det bästa sättet. De får en sista och extra god måltid av matte eller husse och innan de ätit upp så avlivas de. De hinner inte märka något och de behöver inte lämna hemmet för en okänd och stressande miljö och få en spruta. Finns absolut ingenting fel med att välja detta för sitt älskade husdjur istället för ett veterinärbesök.

[typellisch]
1

#23 Starkt gjort.
Jag kommer bryta ihop den dag jag måste ta bort min Molly, men om jag skulle göra det själv skulle jag inte vara människa längre.