Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3389 ggr
CorneliaAndersson
0

Hund på buss?

HejHej!

Jag ska ju börja på ett gymnasium med inriktning hund, men kan man ta med hunden på bussen?
Jag har fått ett erbjudande av att ev. kunna låna min (förra) lärares lilla hund, vet inte ras, men den är väldigt liten, ungefär storlek som en papillon, (Annan ras, som sagt)
Hur mycket extra kostar det isåfall? (Jag kan ju ha honom i en transportbur)
jag måste ta bussen in till Kristianstad och seedan byta buss och åka ut till Näsby. (Om det skulle vara till någon nytta)

Tack på förhand!

hälsn. En osäker och fundersam tjej ;)
(Visste inte vilken grupp)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Alenzi
2

Varierar från olika bolag, mitt förslag är att du ringer bolaget/bolagen du skall åka med och frågar.

CorneliaAndersson
0

Ok tack :)

Jag har typ aldrig åkt buss och sånt innan, men hur kollar man upp vilket bolag man åker med? (förlåt för kanske väldigt dumma frågor, men vill ha allt klart och förberett)

/ Cornelia Andersson,

Mlyy
1

Där jag bor kostar det inget extra att ta med hunden på bussen. :)

Swadika
0

Här kostar det inget att ha med sig hund om man har den i bur eller väska, annars kostar det som en ungdomsbiljett. Så det är annorlunda beroende på vilket bolag det är.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Portie
1

Här kostar det inget extra att ha med sig hund, hundar är oftast mer än välkomna på bussarna här, händer tillochmed att chauffören har med sig godis, en gång var det en busschaufför som hade med sig ett helt paket köttbullar som han öppnade och gav min hund, väldigt uppskattat 😃

Men kolla som sagt med bolaget ifall så att du är beredd. Brukar stå på busshållplatserna vad bolaget heter.

CorneliaAndersson
0

Åhh ok,, Då ska vi försöka ''forska'' lite i detta!!;)

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

Beror på bussen. Vissa bussar får man, andra inte.
Och då brukar man få sitta längst bak.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

duesomsocker
0

Jag åker med västtrafik och där betalar du inget för hunden men det får max vara 2 hundar på samma buss så om det redan är två hundar på bussen så får du inte åka med. Eller om du själv har 3 hundar så får du svårt att åka med (det har gått i vissa fall för mig)

Jetaime
1

Jag har åkt gratis med Zuki överallt där jag har åkt inom skåne (och blekinge) iallafall, hon är en aussie. Har aldrig varit några problem varken på tåg eller buss. Har heller aldrig varit med om att man inte får vara mer än två hundar på samma buss som #8 skriver..

Fridaaaa
1

När tågbussarna gick nere i Blekinge för runt 5-6 år sedan när tågen stod stilla, så sa en busschäfför att det fick max vara 2 hundar på bussen, och var en tjej som skulle åka med som blev nekad pga att det fanns 1 hund på bussen redan och hon hade två med sig men vi övertalade honom att hon skulle få åka med eftersom hundarna kände varandra. Vi ringde sedan till Blekingetrafiken och någon annat ställe och frågade och då fanns det ingen regel för hur många hundar som fick vara på bussen, speciellt inte om hundarna kände varandra. Så de sa där att det var fel av busschaffören.

Men här i Blekinge och en bit in i Skåne får man ha hund på buss i alla fall, och då tågen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fejhn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det xtrafik som kör och med dom får hundar åka med gratis. 

Jag och min hund har åkt massor med buss. 

Visste inte ens att det kunde kosta att åka buss med hund, har aldrig varit med om det. åkt både stadsbuss och längre bussresor.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Intehärutandär
0

I Dalarna får alla hundar under 40 cm mank åka gratis.

Jetaime
2

#12 står dom och mäter med tumstock också eller?

"nej den är 41cm du måste betala!" Haha ursäkta, men är det inte lite knas att sätta en viss manke på hunden..

[tiffitott]
0

#12 Vilket knepigt system??

Inom SL (Stockholm) åker max 2 hundar/person gratis.

semenius95
0

tror du får ha hund på alla skånetrafikens bussar/tåg.

[Cras]
0

#14 i stockholm får max två hundar per person åka. alla hundar åker gratis. dvs du får inte komma med tre hundar ensam, då får du ha en polare med som håller den tredje. det går alltså inte att betala tillägg för fler hundar utan du nekas att åka, om nu inte föraren är för lat att bry sig vilket ofta är fallet :P

Intehärutandär
0

#13 #14 haha, nej det tror jag inte. De går kanske mer på ögonmått. 😃

Det är nog för en liten hund kan sitta i knä, en större tar upp ett eget säte (alla har ju inte hundarna på golvet).

Ska rätta mig själv nu efter en kik i dalatrafik. Nu står det faktiskt:

"Sällskapsdjur

Hund, katt eller annat husdjur som kan 

medföras utan olägenhet för annan 

medresenär får medföras avgiftsfritt. 

Djur ska vara placerade så långt bak 

i bussen som möjligt"

Men det har varit 40 cm i mank innan då jag åkt med min förra hund.

semenius95
0

Hahah jag kolla upp de nyss!  Du kan åka på alla öresundståg, pågatåg, gröna och gula bussar i hela skåne med hund. Och de kostar inget extra :)