Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2188 ggr
annie-ess
0

stadga sitt/ligg

Intressant läsning i Bodfälts kontaktkontraktet om att försöka lära hunden sitt snabbare, för ju mer man säger ''sitt, sitt, SITT,SITT!'' desto långsammare sätter han ju sig.. 

Gör era hundar någonsin så? Även hemma i en störningsfri miljö? Ibland sätter ju sig Lillebror inte ner på första SITT utan man får säga de flera gånger, men kan man istället träna på ett annat sätt, så att det inte skapas irritation & tjat? Träna SITT som fan i alla möjliga situationer och störningar?? Och precis lärt mig det där om STADGA, verkar ju hur logiskt som helst nu när man läst de, hur har ni tränat in stadga? 

Som reverse så klokt skrev i ett inlägg jag läste här någonstans, varför lära hunden Stilla när man istället lär den att sitt ÄR sitt tills jag ger frikommando. Samma med ligg.

Så hur har ni lärt in stadga i sitt/ligg? 

Har ni också haft problemet med tjatigt SITT tills hunden sätter sig? Ska man istället börja om då och bara belöna när hunden sätter sig snabbt, och när han sätter sig ''för långsamt'' utebli med belöningen, och göra om?

Sugar Mist
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just med Sitt gäller det ju att belöna när han sätter sig direkt och sedan säga "Oj" och försöka igen. För att få hunden att Sitta kvar vad som än händer fick jag lära mig 2 metoder. Ena att dra försiktigt i kopplet medan han sitter och sedan belöna LUGNT, en klapp på kinden räcker eller en slick på en mjukosttub, sedan kan man lägga på mer vikt och dra(Skickar med en bild när jag utövar det med Opsis) och hunden ska fortfarande sitta kvar. Om hunden rör en tass säger man "Oj" och låter hunden sätta sig igen. 

Sedan kan man köra "Omvänd belöning" tror jag det heter, hunden ska sitta kvar även fast världens godaste godis flyger rätt framför nosen, dvs den får inte röra huvudet eller liknande. Börja smått, som att för godiset sakta framåt och om hunden inte rör sig, snabbt fram och belöna. Rör sig hunden, "Oj" och godiset åker bort.

-

Maja2
3

Ts, det där var faktiskt intressant, jag har inte ens tänkt på det förut, men nu när du säger det så är det ju rätt självklart. Har jag gett kommandot "sitt" så gäller det fram tills hunden får ett annat kommando. Att använda "stilla" (som jag gör) eller "stanna kvar" är ju helt onödigt egentligen.   :)

Stadga i sitt och ligg, även i Stå .. har jag jobbat med på samma sätt som #1, dvs med lätt (och till slut ganska ordentligt) drag i kopplet. 

Det viktigaste tror jag, när man lär in kommandon, är att man tränar i många olika miljöer, med många olika störningar. Som en instruktör sa en gång till mig på en kurs: 20 - 20 - 20. En hund KAN en sak när du tränat det 20 gånger, på 20 olika ställen, med 20 olika störningar. Det är mycket träning, men jag tror att det stämmer till hundra procent. 

Många säger: jo min hund kan inkallning …. men inte om den hittar nån intressant doft. Nä, då sitter inte inkallningen alltså. Eller: Min hund KAN sitt, vet inte varför den inte sätter sig. Jo, för att träningen alltid skett på samma ställe, utan störningar.  Så, för att få stadga i sina kommandon, gäller även att träna 20-20-20  :)

Majken!
1

Det du pratar om är två olika saker. Att lära hunden att ett beteende ska utföras snabbt kontra stadga. Om det är snabbare lägganden du är ute efter så tycker jag du ska fundera på hur du belönar din hund, och när du gör det. Kanske förtjänar man inte belöning om man inte kämpar för den?

.m.m
0

Jättebra initiativ i tråden att diskutera boken tycker jag. :) Intressant.

Maja2
0

Vad jag tänker är, att om hunden inte sätter sig vid första kommandot, blir osäker och därför sätter sig mer långsamt.