Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3247 ggr
Amoz
0

Respektera hundrädda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag snackade om detta på en annan sida och det är ju två sidor av samma mynt egentligen. Hundägare MÅSTE respektera hundrädda, men hundrädda MÅSTE respektera hundar med.
Självklart springer en hund som man inte känner fram mot än så blir man skrämd, även jag som har en egen hund tycker det är jobbigt (speciellt om jag är ute med min hund och en annan hund springer fram till honom).

Men om hunden t.ex. går fot utan koppel (som jag tränar min hund med) när man går förbi någon, eller om hunden kommer in och sätter/lägger sig vid sidan om än när någon går förbi, det är ju faktiskt något även hundrädda får acceptera. En hund som går kopplad hela livet mår ju inte psykiskt bra, så hur tycker ni man egentligen ska göra?
Ha hunden kopplad ALLTID funkar inte, då får man en hund som kommer må extremt dåligt då den aldrig får springa av sig, men har man hunden lös är det tydligen ofta hundrädda som klagar (någon som har egen erfarenhet av detta? Jag har nämligen själv aldrig fått klagomål när min hund är lös men jag har hört från andra)

(Lägger ut en bild på min hund Amoz också)

ingann
2

Jag tycker nog att hundägarna har ansvar att hålla sina hundar kopplade om man möter någon hundrädd. I de flesta kommuner råder dessutom koppeltvång. 

Vill man ha dem lösa finns på vissa ställen inhägnade hundparker eller så kan man gå ut i skogen med dem. Eller ska de som är hundrädda låsa sig inne för att du vill ha din hund lös?

Vi som hundägare väljer om vi vill ha hund eller inte, men en hundrädd har inte valt att vara det… Så mitt svar är att hundrädda måste inte respektera att du har din hund lös!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Amoz
0

Vet du innan "Den personen är hundrädd!"?

Här finns inga inhängade områden och jag går i skogen med min hund, men hundrädda går i skogen med.

Vi som hundägare väljer om vi vill ha en hund som ska gå i koppel hela livet och må psykiskt/fysiskt dåligt eller ha en hund som ibland får springa av sig.

Marylojs
0

Min jycke går alltid kopplad i stan eller på andra ställen där jag vet att det är mer regel än undantag att vi möter människor. I skogen eller på liknande ställen går han lös (eller i lina då, eftersom jag inte litar på honom till 100 % med vilt) men trots linan kallar jag alltid in och kopplar "på riktigt" om vi möter folk, av respekt för att de kan vara hundrädda. 

Så himla jobbigt är det inte att kalla in och koppla under den mötet. 

Jag tycker att man som hundägare är skyldig att se till att man i minsta möjliga mån utsätter andra för irritation eller obehag.

Amoz
0

Jag har inte min hund lös på ställen utom i skogen (om det inte råkar vara tidig morgon då jag vet att folk här inte är ute eller liknande)
När jag möter någon så kallar jag in min hund och säger antingen "sitt" eller "fot", min hund är inte speciellt intresserad av människor så för mig funkar det bra och jag ser ju till så att personen ska kunna gå långt ifrån om det behövs (ändå är det folk som nästan trampar på min hund och sedan blänger på mig! Och det händer även när han är kopplad)

SaraC
0

Jag tycker att hundar ska hållas kopplade på de ställen där man vet att förmodligen kommer stöta på folk. Ska man ha hunden lös på sådana ställen så ska man ha den lydnaden på hunden att den kommer när man kallar på den och jag tycker det är allmänt hyfs att man kallar hunden till sin sida om man möter någon när den är lös.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Amoz
0

Det var ju just det jag skrev, att man kallar in hunden.

SaraC
0

#6 Svarade bara allmänt på TS inlägg Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

sagalisa
0

En annan sak jag tänkt på med som kan vara lite störande är när jag är ute och går med mina hundar kopplade så kommer folk helt utan att fråga fram och hälsar på dem, särskilt min lilla valp nu då. Man sätter sig ner på huk eller sträcker ner handen. Detta gör att min valp tror att det är ok att hälsa på alla människor till slut och då kan hon springa fraam om man möter en person gående i skogen. Det vore bättre om man på lite avstånd frågade om man fick hälsa på mina hundar så är det lättare för mig att lära dem att man hälsar när man får lov.

Annars som svar på ovanstående fråga så har jag mina hundar kopplade i folktäta områden. Esther får vara ganska mycket lös men hon vet hur hon ska uppträda vid möten med människor, hon sitter vid min sida.

Bleenda
0

Undrar just om det inte är maktlösheten den hundrädde känner när den ser en lös hund. Även om hunden går fot intill sin ägare.

Så skulle nog jag känna som hundrädd.

Syrran är hundrädd och köpte sej en hund för att komma över det. Det gick jättebra, men om någon lös hund kom blev hon rädd.

Det kan vara så att kopplet symboliserar tryggheten/ kontrollen mellan hund och ägaren.

Marylojs
0

#9 Precis så tror jag också. Hundrädda kan inte lita på och förstå att man kanske har lika bra koll utan koppel som med.

anaprincess
0

#0 "En hund som går kopplad hela livet mår ju inte psykiskt bra, så hur tycker ni man egentligen ska göra?"

Lukas får aldrig vara lös och han mår psykiskt bra. Vad är det som säger att en hund som inte får springa lös inte mår bra? Jag joggade med han förut och då fick han springa, så inte behöver en hund vara lös för att få springa och må bra.

ingann
0

#2 nej, jag vet inte om personen jag möter är hundrädd eller inte… just av den anledningen har jag min hund kopplad där jag riskerar att möta folk…

precis som #9,10 säjer så kan den du möter inte veta om du har koll på hunden eller inte.

väljer du att skaffa hund får du också ta ansvaret som följer.. dvs att hålla hunden kopplad i tättbebyggt område där koppeltvång råder.vill du att hunden ska få springa fritt, ja, då åker du dit den kan få göra det utan att riskera att någon blir rädd!

/Ingalill

Cerrolyn
0

Som hundägare har jag självklart respekt för de hundrädda och allergiska. De har inte valt det. Jag har Ceasar kopplad eller så håller jag i halsbandet om vi möter någon. Ceasar är ointresserad av människor på våra rundor då det ska luktas hela tiden… Så att han skulle springa fram till någon är minimalt. Men det vet inte de hundrädda.

Till viss del tycker jag att hundrädda ska visa respekt. De ska respektera att jag vill ha hund och håller den så som samhället och lagen säger. Jag ska heller inte behöva lämna trapphuset för att en hundrädd ska kunna gå in/ut. Då placerar jag Ceasar vid ett hörn och ställer mig framför gonom dvs mellan Ceasar och personen.

För att få respekt krävs respekt.

**MVH Cerrolyn

Amoz
0

#8 Så där gjorde folk med min hund när han var liten, otroligt störande. Eller folk som bara släpper fram sina hundar.

#11 Information från min hund lärare. Om jag nu ska försöka förklara detta, en hund som hela livet måste gå och bara gå i koppel, aldrig få springa omkring kommer må dåligt och man kommer få en hund som visar det genom att t.ex. tugga sönder saker. (Ja, jag är dålig på att förklara)

#12 Folk går i skogen med. Jag vet inte om folk jag möter i skogen är hundrädda eller inte, men min hund får gå lös så länge han lyssnar på mig (han har ju varit i den där tonårsfasen men verkar som om han börjat komma ur den igen redan)

#13 De hundrädda jag har träffat har sagt det, vilket gör att jag satt mig bredvid min hund, och håller honom i halsbandet, ofta sitter jag snett framför honom.

TopasPearl
0

#14 Förstår inte riktigt din lärare på den punkten att de visar det genom att tugga Förvånad

Jag har en valp som jag har lärt att gå utan koppel. men sedan har vi tre andra familjehundar, 2 av 3 som inte går utan koppel, för de inte klarar av att det. De mår inte dåligt utav att vara kopplade, tvärtom så bryr de sig inte ett dugg om att kopplet är där och de är väldigt lyckliga.

Den ena är en Tax och den andra är en labradorhona och båda känner sig fria när de är ute även med koppel. Min han-tax skuttar även fram bland gräset  och är hur lycklig som helst, helt oberörd att han har koppel.Glad

Amoz
0

Det är hur jag förklarar det. En hund som inte får springa och röra på sig visar på olika sätt att de måste göra något, många tuggar på saker.

ingann
0

#14 i skogen under tid det inte råder koppeltvång är det den hundräddes eget val att gå där.. då är det en viss skillnad. men inne i tättbebyggt område är det hundägarens ansvar att följa de regler och förordningar som gäller.

men visst kan du ha din hund lös ändå och riskera att någon som är extremt hundrädd, för i synnerhet lösa hundar, blir rädd, ramlar och slår sig (som exempel)… det är du som får betala oavsett vilken koll du har på din hund;)  som hundägare har du strikt ägaransvar, vilket i princip betyder att du är skyldig även om någon attackerar din hund med ett tillhygge och den hugger… DU får betala trots att den andre framkallat situationen.. hur sjukt det än är så har du alltid ansvaret för din hund…

jag låter min gå okopplad sista nattrundan men det är så sent att jag kan vara 99,99% säker på att inga människor är ute.. ser jag någon så åker kopplet på även då… sen går vi varje dag till en stor äng där det är tillåtet att släppa hundarna trots att det inte är inhägnat…

/Ingalill

TopasPearl
0

#16 Jo det är klart, men hundar får motion och rör sig fritt om man går med dem i koppel ändå, de kvävs inte och känner inte sig "inburade" om man går rätt med dem.

Aja, nog med det, tänkte nog säga något om själva inlägget också (glömde det):

Jag tycker att hundrädda bör ha respekt för hundar såväl kopplade som okopplade.

Visst ska okopplade hundar kallas in och hålla sig till matte/husse när någon går förbi, oavsett vad. Men hundrädda reagerar på ett annorlunda sätt om de ser en lös hund och jag tycker att de borde respektera hunden på det sättet att hålla sig lugn.

För hundägare vet inte hur en annan människa kommer att reagera och det kan inte en hundrädd veta av hunden heller. Tycker att båda borde i alla fall veta att de ska hålla sig lugna vid ett möte.

Dock är det ju ett drömsenarium, men tycker dock att båda borde ha respekt för varandra.

Som många säger att hundrädda inte har valt att vi hundägare ska gå omkring med våra hundar lösa stämmer ju. Men Hundar finns och många hundägare går med sina hundar okopplade ibland och därmed bör andra människor respektera att man kanske inte alltid vill gå med en lydig hund i koppel ifall hunden kan gå utan.

Men som sagt, man bör kalla in sin hund och koppla hunden eller hålla i halsbandet tills mötande människor har gått förbi.

Amoz
0

Folk som är hundrädda och går i skogen klagar fortfarande.
Jag har bara min hund lös i skogen om det inte är extremt tidig morgon (t.ex. runt 5) då inte folk här är ute.

ingann
0

#19 i skogen väljer de själva om de ska gå så DÄR tycker jag de borde respektera att det kan komma en lös hund;)

#18 hundrädda reagerar av rädsla… det går inte att tänka logiskt då.. de har inte valt att vara rädda, en rädsla gör människan irrationell… du däremot väljer att ha hund och måste därför respektera att det finns hundrädda människor..

jag tex är extremt rädd för spindlar och tänker inte rationellt när en långbent sak kommer i närheten utan jag reagerar på instinkt och greppar tag i närmsta föremål och mosar spindeln.. när jag tänker logiskt efteråt så är det inte nåt jag hade valt att göra om jag kunnat tänka klart eftersom jag inte vill överföra den rädslan på mina barn… men nästa gång upprepas det igen, just pga min rädsla för dem…

/Ingalill

TopasPearl
0

#20 Tror inte en hundrädd skulle mosa en hund dock Tungan ute

Men jag förstår deras rädsla, jag har också rädslor och fobier. Men som jag har skrivit innan så tycker jag att hundägare ska hålla i hundens halsband vid mötande människor eller koppla hunden vid mötande människor. Men det är sällan man springer på en hundrädd som står 1 meter framför hunden. Och därmed tycker jag ändå att hundrädda får ta ett andetag och försöka vara så lugn som möjligt. För blir de rädda, hoppar till eller springer därifrån så kommer ju vissa hundar reagera på annat sätt.

Jag tycker att hundrädda bör respektera hundar också och att de har lika mycket rätt att vara där som de har. Men det är som sagt ett drömsenario att det kommer gå på ett sätt som man själv vill. Men tycker att båda parterna bör försöka sitt yttersta, för hundägare ska inte behöva gå omvägar eller trängas ut från ett ställe på grund av att någon är rädd. Det är allt jag menar.Glad

ingann
0

#21 haha nee, det hoppas jag verkligen inte de försöker sig på *s*

Däremot har jag full förståelse för att de som är extremt rädda vänder och springer iväg eller går över gatan vid hundmöten:)

jag reagerar så på getingar och stora skalbaggar *s*  jag brukar säja att "släpp ett gäng getingar bakom mej så vinner jag new york maraton innan de andra hunnit halvvägs" (jag är rädd för en hel del, och allt är saker som är mycket mindre än mig själv ;p)hehe

men i ett drömuniversum kunde vi alla leva brevid varandra utan rädslor Skrattande

/Ingalill

TopasPearl
0

#22 Ooo getingar ja, dä är jag likadanGlad

Men man bör nästan förstå att man inte ska springa ifrån en hund ändå. För en hund är inte som en insekt, en hund kan jaga (missförstå nu inte mig, menar inte att de kommer göra det, men man vet aldrig). Vissa hundar kanske tror att den hundrädde vill leka. Det är väldigt synd om de faktiskt springer iväg :( Men ja, finns väl inte mycket att göra åt saken egentligenObestämd

Amoz
0

Dock är det många föräldrar som skrämmer sina barn att vara rädda för hundar. Själv har jag blivit biten ett flertal gånger (en gång av en stor labrador när jag var typ 5 år som bet mig i ansiktet) så folk som verkar tro att man blir hundrädd för att en hund t.ex. "naffsar" borde träffa mig som fortfarande går imellan när hundar bråkar X''D (Ja nu kom jag ifrån ämnet… sorry ^^')

I allafall. Min kusin är hundrädd, när han var väldigt liten så blev de jagade av vilda hundar (de bor i México) och när han var här var han väl… 4 år och hans mamma tycker det är förtidigt för att uppfostra honom, så han skulle få kasta stenar och pinnar på min hund… (det är faktiskt så hundrädda barn kan reagera, vuxna gör ju knappast så)

ingann
0

#24 när tycker din mamma det är dags att börja uppfostra barnet då??? uppfostran börjar enligt mig så fort barnet börjar förstå vad man säjer… jag skulle inte ens tillåta en 1-åring kasta stenar eller pinnar mot eller på någon levande varelse… med ett sådant beteende riskerar ju den utsatta hunden att bli agressiv mot barn.

jag hoppas du inte tillät det?

/Ingalill

Amoz
0

Som sagt, det är min kusin.

Jag tillät det inte, min faster hade inte blicken mot sin son hela tiden, det var då han passade på men jag sa till honom då och tog pinnarna/stenarna från honom. Min hund älskar barn, att låta en unge kasta saker på honom då kan jag inte tillåta, för det mesta fick jag bära min hund.

HannaM
0

"Men hundrädda reagerar på ett annorlunda sätt om de ser en lös hund och jag tycker att de borde respektera hunden på det sättet att hålla sig lugn."

Är ett ologiskt resonemand. Som hundrädd är det en reaktion direkt på stimuli och inte en genomtänkt handling. En hund du inte har full kontroll över bör enligt min åsikt alltid hållas kopplad där man kan riskera att möta människor. 

/F.d hundfobiker

Amoz
0

Man riskerar att möta folk överallt.

India
0

Det är väl bara att koppla hunden när man möter någon? Tycker faktiskt inte att hundrädda har någon direkt skyldighet att reagera på ett visst sätt. Ska hunden vara lös ska den vara så lydig att den alltid kommer på inkallning, tycker jag. Jag kopplar alltid hundarna när jag möter folk. En del blir nästan sura för att man inte låter hundarna springa fram och hälsa men då förklarar jag att jag inte vill att de ska vänja sig vid att göra så.

Amoz
0

Och om hundrädda klagar på att du har dom lösa?

ingann
0

#30 då kopplar du den så  som lagen föreskriver…

/Ingalill

anaprincess
0

#14 bullshit, så då mår alla hundar som bor i storstäder utomlands dåligt då? Min är 8 år och mår prima, alla som inte har pli på sina hundar och inte kan ha sina hundar lösa då? Man kan aktivera sin hund på andra sätt så att dom får mental stimulans. Och han har aldrig tuggat på något förutom när han var valp då.

HannaM
0

#28 då håller man hunden kopplad överallt om man inte har 100 pli på hunden och den går fot oavsett var som händer runt omkring. En hundrädd kan inte styra sina handlingar när dom är av fobisk karaktär och än mindre styra sina känslor som hunden också känner av.

TopasPearl
1

# 27 Det är inte ologiskt att tycka att hundrädda ska hålla sig lugna. Hur ofta stöter man på en hundrädd och är nära denna personen? Även om man har en lydig hund som man har full koll på så kan man aldrig lita på vad den gör om den blir provocerad genom att någon människa springer iväg eller hoppar till. Som sagt, vissa hundar kanske tror att personen i frågan vill leka. Även om man håller i hundens koppel så kommer det ju bli värre ifall hunden vill leka.

Det är fullkomligt logiskt att tänka att man måste hålla sig lugn vid rädsla. Många människor har hundar och är man hundrädd så kommer man stöta på hundar förr eller senare ändå och då bör man inte springa ifrån en hund.

Hundrädda kommer väl ändå aldrig känna sig mer säkrare ifall hunden är kopplad eller inte? För om man har den lös men håller i halsbandet tills personen går förbi så har man ju hunden "kopplad" under den tiden.

Jag har som sagt också mina rädslor och fobier men jag får inte panik och förlorar förmågan att tänka klart när något jag är rädd för dyker upp. Kan man inte försöka hålla sig lugn eller tänka klart under en situation så är man inte rädd. För om man är ute och går så möter man hunden i en sekund om man ska gå förbi. Vill man vända o gå ett annat håll är det en annan sak, om man vill springa ifrån en plats bara för det finns en hund så är det mer än bara hundrädsla.

Man bör kunna försöka hålla sig lugn i en situation även om man är rädd. För de som har hunden försöker ju inte trycka upp hunden i ansiktetet på en utan står helt stilla tills personen gått förbi. Jag förstår faktiskt inte hur det kan va ologiskt att tänka att någon ska försöka hålla sig lugn om man är rädd.

Jag förstår mycket väl vad fobier och rädsla innebär, och jag menar inte att en hundrädd har någon direkt skyldighet till att vara lugn i en situation. Men Jag menar bara att hundrädda bör respektera att hundar finns och de har lika mycket rätt till att vara där som alla andra. Och de bör respektera genom att inte springa från en hund. Som jag skrev innan så tycker jag att man bör hålla i halsbandet tills mötande människor har gått förbi.

Jag menade bara att människor bör försöka hålla sig lugna när de möter en hund.

HannaM
0

"Det är fullkomligt logiskt att tänka att man måste hålla sig lugn vid rädsla. "

"Jag har som sagt också mina rädslor och fobier men jag får inte panik och förlorar förmågan att tänka klart när något jag är rädd för dyker upp. Kan man inte försöka hålla sig lugn eller tänka klart under en situation så är man inte rädd."

Uppenbart vet du #34 mycket lite om fobier. Fopisk rädsla är en panisk rädsla, dvs du får panik och kan inte tänka klart i situationen. Man kan inte riktigt kontrollera sina handlingar. Sådan djup rädsla/fobi är mycket handikappande och kan styra ens liv. Det är orimligt att begära att någon med fobisk rädsla ska hålla sig lugn när det kommer en hund. Även om det låter som en bra lösning är det för en skräckslagen panisk person en omöjlighet. Det går att träna bort en fobisk rädsla men alla har inte gjort det och det finns människor som får panik av att möta en hund, framförallt okopplad.

Marylojs
0

#34 Du vet inte vad du talar om när det gäller rädslor och fobier, och det är alldeles uppenbart att du inte är drabbad av en fobi själv. 

Förr i tiden kunde jag inte läsa en tidning om jag visste att det fanns en bild på en orm i den, jag kunde inte ens ta i tidningen. När reptilhjärnan tar över finns inga logiska resonemang kvar, kroppen tar över och det logiska stänger av.

TopasPearl
0

#35 Jo jag har mina egna fobier så jag vet vad fobier är. Men jag pratar om människor som springer iväg när de ser en hund.

När jag har min hund lös så kopplar jag alltid henne om jag möter någon. Jag förstår precis om de vänder om och går ett annat håll. Men att springa från en mötande hund är inte direkt jättebra att göra.

Om du möter en hund och du ser e hund 10 meter framför dig så vänder du väl om och går ett annat håll och inte vänder dig om och springer där ifrån?

TopasPearl
0

#36 som sagt så vet jag vad fobier är för jag har fobier själv! Men jag förstår inte varför man kan springa ifrån bara vid synen utav en hund.

Man ser hundar på långt avstånd om man är utomhus, det är inte precis som om man går brevid hunden i en trång hall

HannaM
0

#37 igen.. fobier gör att man handlar i panik, det är inte intellektet som styr vilket gör att handlingen inte alltid är den bästa. Som du säger, att springa ifrån en hund gör man inte om man tänker klart men i en situation där du är panikslagen på grund av fobisk rädsla finns inte det tänket. 

Jag blev för ett par månader sedan attackerad av hunden i djuraffären här hemma. Jag luktade iller och hunden var måttligt nöjd. Jag vet precis hur jag borde reagera, jag vet också att husse och matte var precis bredvid, ÄNDÅ vände jag och sprang i ren och skär panik, efteråt kom jag inte ens ihåg hur jag hade agerat.

TopasPearl
0

#39Som sagt har jag faktiskt fobier och jag vet själv hur jag reagerar på det. Men jag springer inte iväg av synen utav mina fobier. Är Mina fobier 10 meter ifrån mig så känner jag mig rätt säker.

Du ser en hund på 10 meters avstånd och då springer du? Det tycker jag låter hemskt för dig faktiskt, för det finns så många hundar i Sverige och hur ofta ser man INTE en hund om dagarna?

Jag förstår det du menar i djuraffären, men som sagt pratade jag inte om när man är så nära varandra. Jag pratade om när man är ute och går. Jag har hela tiden sagt att jag själv kopplar min hund eller håller i halsbandet om jag möter någon. Jag går aldrig förbi någon människa utan att ha kopplat min hund.

Hela inlägget handlar om hundrädda bör respektera hundarna. Vilket jag tycker att de bör göra. För om man inte respekterar hundarna kan man väl ändå respektera hundägaren!

TopasPearl
0

Tror de flesta här har missuppfattat mig gravt! Men såhär tycker jag kort o gott: Ska jag respektera hundrädda så ska de respektera mig och min hund också. Jag gör inget som gör andra människor upprörda om jag är ute med min hund utan koppel för jag respekterar andra också.=)

Jag tar alltid fullt ansvar för vad min hund gör och lägger inte skulden på någon annan. Men jag tycker inte att jag har fel som känner att hundrädda borde hålla sig lugna vid möte.

Jag har i alla fall sagt mitt. Diskutera ni andra vidare, jag ska sova=)

ingann
0

#38 jag tror du har missuppfattat det där med rädsla och fobi lite grann… det du beskriver är rädsla… den kan man övervinna genom att jobba med den, antingen själv eller med proffesionell hjälp.

en fobi däremot är ett tillstånd du inte själv styr över… alltså, du kan inte hålla dig lugn om du möter det du har fobi mot..

Jag själv lider av Agorafobi, mer känt som torgskräck, och det yttrar sig så att när jag vet att jag ska gå någonstans där det är mycket okända människor (som tex stora föräldramöten i skolan, stora marknader etc) så får jag panikattacker, svetten sprutar, hjärtat bultar, jag skakar som ett asplöv och klarar inte av att gå ut genom dörren…  Man tror att man håller på att dö!

Däremot är jag "bara" rädd för saker som spindlar och getingar mm… Det är jättestor skillnad mot en fobi. Att ha en fobi är absolut inte kul! Jag har aldrig kunnat gå på ett föräldramöte, skolavslutning osv på grund av min fobi och jag har missat nästan alla min sons fotbollsmatcher… de få jag lyckats se är hemmamatcher där jag kan stå på en kant för mig själv. Alla andra tillställningar kollar jag först om jag känner alla andra på, gör jag inte det stannar jag hemma.

Så de som har en verklig skräck, en fobi, mot hundar har ingen som helst anledning att respektera att du går med din hund lös! Du däremot ska respektera att det finns folk med fobier mot hundar och hålla den kopplad i tättbebyggt område!

/Ingalill

Marylojs
0

#42 Mycket väl uttryckt!

ingann
0

#43 tack;) det är inget jag gärna pratar om men det kändes som TopasPearl borde få veta skillnaden..  det tog nästan 5 år innan jag berättade för min egen familj om panikattackerna och allt, men till sist var jag tvungen när mamma ville släpa mej till doktorn eftersom jag alltid hade "magsjuka" när vi var bortbjudna:) tyvärr har jag inte kommit så mycket längre efter 15 år heller utan jag har fortfarande "magsjuka" när det är föräldramöten och avslutningar=(

redan nu håller jag på att förbereda mig för skolavslutningen i juni när min äldsta son slutar 9an, med hjälp av KBT, för den vill jag så gärna gå på…

/Ingalill

India
0

#44 Lycka till! har också kämpat med fobi.

#40 Om det kommer en joggare då? Eller några barn som springer och leker? Måste alla stanna upp när det kommer en hund? Tycker inte att resonemanget håller!

Amoz
0

#33 Och när ska man träna den på sånt då?

#29 Vad gör du om någon klagar på att du har hundarna lösa då?

HannaM
0

#46 inomhus, på träningsplan, agilitybana, inhägnad rastplats, någon väns tomt?

Amoz
0

När man inte har möjlighet till det då? Utan man har skogen precis vid sig?

En hund som bara tränat "fot" inne utan koppel behöver inte kunna det ute. Det är inte många hundar som fattar det ute då, eftersom det är mer störning ute.

TopasPearl
0

# 44 Återigen så VET jag skillnaden för jag har fobier själv! Sluta behandla mig som om jag inte vet. Det var folk här som drog upp Hundfobi, inte jag. Jag pratade om hundrädda som springer iväg. Blir enormt besviken att ni ska tjaffsa emot om jag vet eller inte vet vad fobier är, för jag har fobier själv. Det har jag redan sagt flera gånger!

Läs inlägget igen "Respektera hundRÄDDA" Där tar jag och säger helt enkelt att jag tycker att hundrädda bör respektera hundarna. En människa som springer och stirrar upp hunden bara för att hon/han är hundrädd är inget jag gillar alls.

Så jag har sagt mitt, och ville gärna inte skriva i denna tråden igen pga era missuppfattningar. Men jag blir ju helt tokig när människor som inte känner mig säger att jag inte vet vad fobier är trotts att jag sagt flera gånger att jag har fobier själv. Fobier hade verkligen inget med inlägget att göra, så jag är tacksam ifall ni inte säger något sådant igen.

Marylojs
0

#49 Fast du måste ju själv förstå att fobier har allt att göra med inlägget, just för att har man en fobi är ens intellekt satt ur spel och man kan inte själv styra över sina handlingar. Att du då hävdar att du har fobier, men saknar förståelse för detta, visar just på att du saknar förståelse för vad det innebär. 

F ö förstår jag inte hur du kan tycka att vi som hundägare att hundrädda, icke hundkunniga människor ska veta och förstå att det inte är smart att stirra på eller springa från en hund.

Amoz
0

Men… folk som begär att bara stora hundar ska vara kopplade då? Som sagt, jag har inte fått klagomål på min lilla hund däremot vet jag flera som fått klagomål på sina stora hundar (som är lydigare än min)

TopasPearl
0

#50 Jag tycker inte fobi har med inlägget att göra. För som ni själva sa så är det skillnad på att vara rädd och att ha en fobi. Därmed talar jag om hundrädda. Och jag tycker att människor, vuxna människor, bör ha lite mer vett än att vara stimmiga runt hundar de inte känner. Thats all!

Marylojs
0

#52 Och jag tycker att hundägare ska ha sådan koll på sin hund att det inte spelar någon roll om människor runt hunden är stimmiga. Thats all.

TopasPearl
0

#53 men det är rätt respektlöst att bete sig så runt en hund. det är det jag menar. För varför ska jag respektera någon som inte respekterar min hund?

[Alexandra89]
0

De som är rädda tänker ju inte på hur det beter sig, hade de kunna göra det hade det inte varit rädda.  De gör ju inte din hund illa på något sätt.

TopasPearl
0

# 55 om man är rädd men vuxen bör man ändå kunna tänka logiskt och hålla sig lugn. Barn förstår jag om de skriker och springer iväg, men vuxna människor förstår jag inte. Som sagt, respekterar människor inte mig och min hund, så har de inte förtjänat min respekt heller.

Marylojs
0

#54 Nej, det är inte respektlöst, det är okunnigt. Vi kan inte kräva att hela världens befolkning ska vara intresserade av hundar bara för att vi är det.

[Alexandra89]
0

Även vuxna är ju hundrädda och alla kan inte så mycket om hundar att det vet att man inte bör springa iväg eller så, bara för dig att försöka förstå. Man kan ju inte kalla rädda personer för respektlösa. Sen kan man ju tycka att ovsätt om människor skriker och springer iväg så ska hunden lyssna på dig som förare., tycker jag i alla fall.

ingann
0

#56 "om man är rädd men vuxen bör man ändå kunna tänka logiskt och hålla sig lugn. Barn förstår jag om de skriker och springer iväg, men vuxna människor förstår jag inte."

Är du synsk så du vet om de är hund RÄDDA eller har hundFOBI?

med ditt uttalande blir jag ännu mer övertygad om att du inte har en susning om vad fobi är för något! Tyvärr måste jag nog säja att enligt mig är du egoistisk och saknar totalt empati om du resonerar på det sättet…

/Ingalill

[Alvin88]
1

Personligen då jag har hund och älskar hundar så har jag visst avvaktande mot nya hundar då jag blivit hundbiten när ja var liten av en schäfer, och en annan golden som det visade sig vara något fel i huvudet på. När jag var i stallet så hade gärna många sina hundar lösa och det var en schäfer som stirrade och nästan morrade åt mig jag fick så klart lite panik och svettades och stirrade även sådär så många här anser är fel. Jag vet att det är fel att jag stirrade och kunde inte kontrollera mig. Ägaren blev typ lite småsur på mig eftersom hon tyckte jag överreagerade. Visserligen bad jag henne inte koppla, men det var iaf skitjobbigt att höra att hunden var så snäll. Den hunden var snäll men nu när jag vet bättre var den stressad och inte hade en av knapp. Jag litar inte på sånna hundar även idag. För mig kvittar det om hunden går lös eller inte, jag går själv lös i skogen jag tycker jag har bra kontroll på honom. De värsta personerna för mig Är de som går i flexikoppel och tar för sig gatan. Dessa litar jag inte på eftersom de knappt kallar in hunden. Nu vet jag att det var ett tag sedan det skrevs här, men ville dela med mog av mina tankar:)

tove.mcgrath
1

Jag har hört att man ska sätta ett gult band i valpens halsband/koppel om man inte vill bli störd dock förstår väll inte Icke hundägare detta. det gula bandet ska symbolisera att valpen/hunden tränas och inte får störas. annars får man väll säga till att man inte vill bli störd. Folk förtår inte att det inte är okej bara för att det ä en valp -.- är det en stor vuxen hund händer det oftast inte om det inte ät mindre barn men de brukar faktist fråga först. :)