Lär mig allt om rottweiler valp!
Oj, du köper sån blandning och verkar inte ha så stor erfarenhet. Varför? 🤔
Det där är en arbetande korsning som kommer att behöva arbeta en hel del. Jag anser inte att det är bra nybörjarkorsning om man inte har erfarenheter och kunskaper sedan innan
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För att jag har all tid i värden som jag kan ge en hund. Jag kommer klara det, det vet jag. Jag behöver bara tips och hjälp för vill verkligen kunna ge hunden allt den behöver och vill inte att den ska få höft problem eller liknande. Och jag har läst på jätte mycket men tror ändå jag kan få riktigt bra hjälp här. Så skriv helst bara fall ni vill hjälpa till :)
Att vilja hjälpa till att göra det rätt behöver inte nödvändigtvis betyda att vi håller med 😉
Om du har all tid i världen, vad gör du med hunden vid skola, jobb, praktik senare i livet?
En bra första hund är inte en blandras mellan rottweiler/schäfer, jag skulle isåfall rekommendera ett renrasig hund där en seriös uppfödare finns som stöd. Vad händer när den testar dig i sk slyngelåldern?
Att få höftproblem och armbågsproblem är typiska för dessa raser, då många oseriösa inte bryr sig om att röngta avelsdjuren. Sånt går i arv och oftast inget man kan påverka. Men det som oroar mig är temperamentsstörningar, vilket många Rottweiler & Schäfer har.
Är uppvuxen med båda raserna så har inget ont i någon av dom alls, om det finns en seriös uppfödare bakom.
#3 Höftproblem brukar vara ärftligt, så föräldrarna behöver vara röntgade osv, för att minimera den risken.
Man måste blicka framåt också, vad man tror (man kan ju aldrig veta), händer i livet, vad man vill/ska jobba med och mycket annat.
Håller med #4!
Jo absolut så förstår jag vad ni menar men det känns som om det är värt ett försök i allafall..
#6 Värt ett försök? Med vad menar du då?
#6 Det handlar om ett levande djur. Så man kan inte riktigt resonera så. När man skaffar hund, då skaffar man efter man vad ska ha hunden till, mentalitet, aktivering och mycket annat. Det är mycket att tänka på. Man måste tänka ett steg längre. För djurets skull.
Jag har hundraser jag älskar men som jag vet att jag inte kan ge det som de behöver, trots att jag kunskaper om hund, har egen hund nu osv.
Vad roligt! Grattis till valpen! Jag har också en Rottweiler/Schäfer blandras tik!
Nu när valpen är så liten är de absolut viktigast att du är hemma hela tiden fram tills valpen åtmindstonde är 4-5 månader.
Var hemma och mys tillsammans och få en bra och fin kontakt och relation, var snäll mot valpen och ha framförallt TÅLAMOD! Den kommer ta sker som inte är hennes, säg bara lugn och bestämt nej och gör byteshandel med valpen och ge den en leksak som är hennes eller godis liknande. Så hon inte lär sig att du bara är tråkig och tar saker från henne.
Angående motion ska valpen inte ha någon motion alls förutom att få vara ute och strosa runt i sitt egna tempo; alltså lukta.. lukta lite där.. gå 2 steg. Lukta igen. Låt valpen få göra detta! Låt henne få upptäcka världen och visa henne nya miljöer; Landtliga miljöer med kor och hästar, lite stadsmiljö, kanske lära sig åka bil eller buss, träffa SNÄLLA barn som inte är för på utan låter hunden komma fram - säg till barnen att inte slänga sig på hunden utan låt hunden få komma fram.
Ja, helt enkelt; var en stabil och snäll vägvisare som visar valpen hur världen ser ut. Och låt henne vila och sova när hon är trött. Om de blir för mycket lek med andra hundar - bryt och lugna valpen för den känner inte själv när den är trött. 10-15 min är lagom för en valp!
Angående koppelträning; Var envis som en oxe - såfort valpen drar - stanna. Och rör dig inte ur fläcken förrens den kommer tillbaks till dig. Då fortsätter promenaden, och detta kommer du få göra typ varje steg i början, men var TÅLMODIG och vänta ut valpen, den lär sig väldigt fort att du inte går en meter ifall den ska dra i kopplet.
MEN! Jag rekommenderar att du försöker ha valpen så mycket lös som bara möjligt nu när den är liten och väldigt beroende av dig! Var världens roligaste när hon är lös. Spring och lek med henne, springer hon ifrån dig, spring åt andra hållet - och visa att du har skitkul därborta utan henne, och såfort hon kommer MASSOR med bröm , lek och GOTT godis! Så som köttfärs, ost, etc.
Så de första jag skulle rekommendera dig att träna på är inkallning och bara att ni har de bra och leker och har kul tillsammans. Är hon lite "opålitlig" kan man använda sig utav en lång spårlina så man kan stoppa valpen ifall den springer iväg. Koppelträning kan vänta lite, ha inte för mycket krav nu när hon är bebis!
Angående dåliga höfter, var försiktig med motion fram till hon är runt 1 år gammal. När hon är runt 7-8 månader kan ni gå lite mer koppelpromenader, men inte för långt och inte i för högt tempo - låt henne nosa och gå i sitt tempo. koncentrera dig istället på koppelträningen.
Och avslutningsvis på min Roman… hon kommer behöva mental stimuland för at må bra - klicker träning är utmärkt nu under inlärningen och när hon kommer ha mycket energi runt 4-6 månader som du kan dämpa med korta träningspass med enkla grejer som sitt, ligg, stanna, kom hit, och så finns de massor med tricks som du kan lära henne. Får hon inte denna stimulansen kan du förbereda dig på ett förstört hem, dom tuggar på ALLT! men var noga med att alltid avsluta när de är som roligast, och att hon inte får bli för trött.
När hon börjar bli lite äldre kan jag verkligen rekommendera spår! Då blir dom verkligen nöjda och glada, trötta och har fått jobba och använda hjärnan.
Lycka till med valpen!
Okej det lät helt fel att jag skrev "värt ett försök" det var absolut inte så jag menade. Jag är hundvan jag är uppvuxen med hundar det är min pojkvän också. Men inte just med rotissar. Och vi vet båda att vi kommer lägga ner våra själar i det här. Och jag vet att det är liv. Och det är jätte bra ägare både till mamman och pappan till våran hund vi har kollat upp allting. Tänkte bara att ni hade lite tips till mig som kan hjälpa oss att bli dom bästa vi kan till hunden. Behöver inga negativa åsikter det var inte de jag var ute efter!
OCH! Korrigera INTE hundan fysiskt, eller lägg henne på rygg för att hon ska "ge sig" Du skapar bara en osäker och misstänksam hund - och kanske inte litar på dig.
Viktigt att hon känner tillit till dig.
Tack så jätte mycket för tipsen det var precis det där jag ville höra! Det kommer verkligen ge mig hjälp på vägen! Har du några bra tips på böcker?tack igen!
#12 Finns en hel uppsjö av böcker, gå till biblioteket och kika lite!
Jag tycker Mickie Gustavsson har skrivit bra Valpböcker, hon har även skrivit en unghundsbok - hon förklarar väldigt tydligt exempel på rätt och fel och hur hunden upplever en fysiskt korrigering och konsekvenserna av detta.
Och låna allt du hittar av Kerstin Malm.
Anders hallgren är också bra.
Läs om uppfostran, valpens utveckling, hundens språk, och gärna lite om spår leler annan hundaktivitet - för det kommer hon behöva längre fram!
Kika redan nu på hundkurser och hitta en duktig instruktör som jobbar med operant inlärning, gärna med klicker!
Om du har möjlighet, ge henne färskfoder. Annars är Taste of the wild ett jättebra torrfoder om man inte har möjlighet att ge färskfoder.
#10 Ok för det framgår inte alls att du har hundvana osv🙂 Därav våra texter. Men då är det ju lugnt, och Reise har skrivit lång och bra text! Lycka till sen 😃
#6 Vill du ha större chans att få en frisk hund är det inte en sådan hund du skall ta, den där blandningen har stor risk att drabbas av diverse problem. Båda raserna har en del defekter och sjukdomar, kan vara svårt inom båda renraserna att hitta en frisk hund, att ta en blandning ökar risken för en sjuk hund ännu mer.
Om du nu mot all förmodan ändå tänker ta en sådan hund så skall valpens släkt i flera led vara friröntgade både fram och bak och uppkollade för andra defekter, är de det i det här fallet?