Träna inför utställning?
Vi tränar för fullt på att ställa upp korrekt inför utställning, men de är lite svårt när den lilla valpen har 0 intresse i godis och sätter sig hela tiden! Någon som har ett bra tränings tips till att ställa en valp? :)
Finns det någon mindre leksak hunden gillar? Pipleksak? Det kan vara ett bra sätt att få hunden uppmärksam :)
Tips är att gå på ringträning, finns flera "drop in" i stockholm om du bor där!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Gäller det allt godis ? inte ens skinka eller torkad lever, blodpudding etc. funkar ? =) Mjukost på tub ?
Tycker det ser bra ut iaf på bilden förutom att frambenen ska bak lite grann men jag vet hur det är med valpar som är svårmotiverade xD
#1 Han älskar leksaker, men det intresset försvinner när jag håller i dem… Men jag ska kolla upp kurserna, jag bor ju ca 1 timme från stockholm :)
#2 Jag har testat allt från rökta lever hjärtan till en hel del "människo mat", men intresset faller mer på de som händer rund om! :/ Just den bilden är en utav de få som vart bra från den träningen x)
När man ställer en valp brukar domaren ha överseende att det är just en valp. Det är inte så noga att den står korrekt bara domaren kan ta och känna på valpen och se någorlunda hur kroppsbyggnaden är.
När jag ställde min valp sist satte jag mig på huk bakom valpen(alltså vid ena sidan av hunden men bakom hunden från domarens perspektiv) och höll kopplet med ena handen och andra handen satt lätt vid ljumsken för att hålla hunden stående. Jag tror inte domaren bryr sig så mycket om man står eller sitter vid hunden(bara han/hon kan se hunden ordentligt).
Du kan även höra med din klubb om de har ringträningar 🙂
Kan tillägga att jag har lärt in kommandot "stå" och börjar nu kunna själv stå upp framför valpen utan att hon sätter sig ner. Men i början är det lättast att sitta på huk bakom.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Haha i jämförelse med din "lilla" rackare så har nog mina varit lättmotiverade xD
Tjurmuskel och liknande faller inte den lille i smaken heller antar jag ? kattmat ? xD Vår ena hund är galen i kattmat och brukar få några kulor ibland som godis och de slukar han med stor aptit =)
Fortsätter spåna på idéer…
Jag tycker faktiskt inte att man ska träna så mycket med en så liten valp. Speciellt inte med en vinthund som inte är godismotiverad. Risken finns att de tycker att de är tråkigt, och ser ut som de står och sover i ringen senare. Noll utstrålning = få placeringar oavsett hur exteriört korrekt hunden är.
Om ni ska träna, så lägg ribban vid att han ska stå rakt upp och ned i ett par sekunder bara. Håll inte på att flytta på ben och finlira. Sedan får ni hitta på något roligt direkt efteråt, så hunden är på alerten!
OT men vad har han för "puckel" på ryggen? 🤔
Jag har aldrig sett en Borzoi valp varken på bil eller vekligheten så första gången för mig
#6 jag tränar inte alls mycket, kanske en gång i veckan och då har jag otroligt låga krav och ger mycket beröm när han gör rätt 😉
#7 Borzoier ska ju ha något svängd rygg, men de på ryggen han har på bilden är nog förvärrat utav att han päls står upp på just det stället x)
Först av allt kanske du bara ska ställa hunden rakt upp och ned. Om den sätter sig får du fixa så att den ställer sig upp. En hund skall inte sitta i ringen. Har haft samma problem med min näst yngste :).
Hur du skall få den intresserad av godis vet jag ej, eller få den intresserad. Själv använder jag varken godis eller leksaker då hunden blir för upphetsad och börjar hoppa/flytta på sig. Har även haft ointresserade hundar själv, men vet inte om jag har funnit någon lösning på det.
I övrigt: Glöm inte att känna igenom hunden, tandvisning med mera. Kan vara bra om hunden är van då domarna kollar på detta. Är inte bra om hunden sätter sig eller vevar med huvudet eller liknande.
Sedan har de mer överseende och inte lika stor kvar på en valp.
När det kommer till ringträning är det enkelt att träna hemma och på bortaplan. Spring i en ring, snarare mer lik en stor fyrkant. Öva fram och tillbaka, snett igenom, en triangel (är olika vad domare föredrar). Ställ upp, låt stå (kanske som någon skrev tidigare inte lika länge), känn igenom, checka tänder, spring igen. Hunden skall gå i trav (Eller? I alla fall är det så på min ras).
Har ni någon mer hund så kanske någon kan ta den så kan den vara med?
Men du kan göra som du vill när det kommer till det :).
Dessutom har du en mycket fin valp 😍.