Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 782 ggr
Catta-
0

Börja apportera

Vill gärna börja apportera lite mer seriöst med min hund. Det är en storpudel tik på snart 7 månader, så hon är fortfarande ung.
Ibland apporterar hon riktigt bra men oftast är det på hennes villkor och när hon kommer tillbaka med grejjen man kastade brukar hon ofta ta ett ärevarv och leka en stund med leksaken först. 
Felet jag gör är säkert att jag även kampar med sakerna jag kastar. Ska jag köpa en dummie kanske och enbart ha till apport?
Hur gör jag när hon inte vill komma enda fram med leksaken? Är det en bra ide att ha långlina på och stoppa henne om hon springer iväg med den? Och sedan leda henne försiktigt mot mig?
Vill inte att kopplet ska tala för mig då jag är rädd att hon ska sluta lyssna på mig lös då. Men samtidigt är det väldigt frustrerande när hon ska leka och grejja när jag kallar in henne till mig.
Ska jag träna mer på inkallning först? 

Hoppas det inte blev för rörigt..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Em_
0

Vilken typ av apport vill du ha? För lek till vardags, tvälingslydnad eller jakt?

Catta-
0

Tävlingslydnad

Catta-
0

putt

Maja2
0

Själv hade jag jobbat mer med inkallning först och främst. Sen apporten separat. Använd en apport som ENDAST används vid lydnad, aldrig annars. Apporten är INGEN leksak.  Steg ett är att lära hunden ta apporten i munnen, både ta i munnen och släppa på kommando. Därefter att hämta

Catta-
0

#4 Tack för tipsen!

Cahira
0

Du kan, iallafall i början, börja tjoa och springa åt andra hållet så du blir jätterolig. Sedan kan du trappa ned springandet till mindre och mindre och sedan bara ibland. Ska nog få upp motivation och glädje ska du se. :) Då behöver du ju inte springa då det är tävling och hunden har kvar att det är skitkul att springa fort till dig och "fånga" dig för belöning. Sedan kan du träna in ett sitt då du är "fångad" och ta det därifrån.

Bara ett förslag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Catta-
0

#6 Tack för tipsen! Hon är duktig på inkallning och förstår vad jag menar när jag säger "kom". men finns det något som är intressantare just då, eller om hon är riktigt busig, kommer hon inte enda fram. 
Springer jag åt ett annat håll blir det till en jätterolig lek för henne. Hon gasar på efter mig men springer sedan förbi. Kanske får trötta ut henne med lite lek och bus innan? Eller bara ha riktigt gott godis som hon får när hon kommer fram :)

Cahira
0

Testa dig fram, men att springa så det blir en jaktlek (kanske rent av kampa så hon kommer ända fram? kvittar om hon släpper den i början) och sen då hon fattar att greppa = kampa kan du kräva att hon måste hämta den hela vägen till dig innan ni kan kampa och så vidare. Testa dig fram och se vad som funkar för just din hund :) Du kan även kolla på youtube om du hittar nåt, speciellt om du förstår engelska väl. :)

Cahira
0

Du kan även göra en knäpp grej, byteshandel. Håll i en leksak som är APROLIG och då hon har den kan du springa iväg med leksaken, pip med den om den piper och då hon kommer fram med apporten så får hon leksaken istället. :) 

Om hon alltid springer iväg med den kan ni träna i en dörröppning. Då hunden ska springa iväg med den måste hunden ut genom dörren och då sitter du där och berömmer med nåt gott eller roligt. :)