Din hunds namn och ras
Skriv ned vad din hund heter i stamtavlan och vad du kallar h*n samt varför du valde just den kenneln och rasen :) Kul att se hur folk tänker ^^
Jersey-Girl och hon är en Chinese Crested Hairless.
Hon kallas/heter Molly.
Privat uppfödare, hennes första kull. Är tok-nöjd. Fint släkte som är patellafria och ögonlysta U.A. Några champions och lite sådär gott och blandat. :)
Valde rasen för jag älskar den. Först var det utseendet som lockade (charmiga små fisar) och det som folk skrev och sa om rasen (samt en chans till allergivänlig). Men efter att snart ha haft henne i 10 månader så är rasen gudomligt underbar!
Tanspots Michelangelo Mi-Michellino (kallas för Mini)
Tanspots Pik Koenigs Polly Pik Bube (kallas för Polly)
Båda är av rasen lancashire heeler.
Bytte ras för några år sedan och funderade i flera år på vilken ras jag skulle ha istället för mina tidigare shar-pei. Blev en helomvändning som jag inte ångrat, fast det är stor skillnad i mitt liv att byta från lugna shar-pei till illerkvicka heeler😃
Anledningen till att det blev just den kenneln jag valde, var för att jag till slut förälskade mig i en väldigt speciell hane - jag ville helt enkelt ha en avkomma till honom. Nu blev det inte riktigt så, men väl en avkomma tills hans helsyster🙂 Jag var även helt nöjd med uppfödaren och köpte ytterligare en till valp av lite andra linjer 11 månader senare…
Min aussie heter "Lundens Bellagotto Angels Flash", haha sådär klassiskt långt och jobbigt ;). Men han kallas för Vix.
Jag valde min kennel dels eftersom uppfödaren verkligen är duktig, brydd och väldigt trevlig. Tiken hade gjort ett superfint mh, sedan har hon även titlarna KORAD LP1 LP2 SE UCH RLDN. Pappan hade även han gjort ett jättefint mh. Orädda, skottfasta och sociala föräldrar var något jag värderade högt. Själva rasen valde jag eftersom jag vill ha en fartfylld hund som alltid är taggad på att jobba. Jag funderade, jämförde raser osv i ett års tid innan valpen äntligen anlände.
Kika gärna in på vår blogg vetja :) Länk.
Min bonushund heter Kenzo och är av rasen australian shepherd. Fick varken välja kennel eller ras då det inte är min hund utan min bonushund. 😉
Min golden retriever -Vitahjärtans Askungen "saga" Hon blev kallad askungen för hon hade mest färg i kullen. Vi valde rasen för den passade våran "livsstil", vill vara med, aktiv, sen så funkar agillity , lydnad osv, som jag gärna gör alla i familjen har alltid vart kära i rasen Sen så kennlen, trevlig uppfödare, fin tik, arbetar i lydnad, jakt, båda är utställda ,. Sen pappan också, har cert ifrån utställning, träffade dock bara tiken. På bilden hade vi precis tagit hem hon ,:)
Wingpennan´s Delta *Delta*
Labrador Retriever (Jakt)
Jag sökte en jaktlabbe för att jag vill få en "lätt" hund i grunden att träna och så såsning om tävla med i många grenar. Jag hade först sikte på en annan kennel där jag stod på valp listan över den oparade tiken. Dock så besökte jag en nära släkting som hade en jaktlabbe på kurs och det visade sig att labbens föräldrar var parade igen tillsammans. Ringde dit och "vips" så hade vi tingat en valp
så småningom om*
Sejamore Cosmos, han heter Theodor men det sägs bara när han är jobbig xD Han kallas oftast för bara Theo.
Han är en Chihuahua och jag valde den rasen för att jag ville ha en stor hund i litet format vilket chihuahuorna är. Ville inte ha en feg hund (vilket många småhundar kan vara) utan en som är tuff, framåt och vågar leka med de stora hundarna trots att de skäller. (Han sätter alla hundar på plats, haha det är han som bestämmer, trots att han bara är 6 månader)
Kennel valde jag väl mer eller mindre själv, haha jag ville vara fodervärd då jag är intresserad utav avel och själv vill vara med på ett hörn men visste att jag aldrig själv skulle avla på honom om jag köpte honom (okunskap) och mejlade fem uppfödare med liknande syn som mig ang aveln. Fick två svar tillbaka, en att de inte hade några kullar för tillfället men kanske sökte om något år och en att de hade två kullar varav de sökte foderhem till minst en hund. Jag åkte och hälsade på uppfödaren och det klickade direkt :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Sugarwind's Late Night Snack "Tåss", australian shepherd.
Jag valde rasen för att jag ville ha en tävlingshund, en vall- och brukshund. Uppfödaren valdes till stor del pga att jag gillade föräldradjuren, samt att jag och uppfödaren är aktiva inom samma grenar. Tiken var brett meriterad inom de områden jag vill syssla med (elitkl bruks och lydnad, GK vallhund, tjänstehund mm), hanen var en mycket duktig vallhund. Hälsan var utmärkt åt båda hållen, likaså mentaliteten.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Oni-Otwei, Rottweiler. Kallas oftast bara Oni (ibland kallar husse henne O-O)
Valparna i den kullen skulle ha dubbelnamn på O-O. så det blev till att fundera. Oni ska visst vara Egyptiska för önskvärd eller något annat positivt. Otwei för att hon är en rottweiler (Stadens namn stavades förr i tiden med ett t).
Vår förra rottweilertik kom från samma uppfödare.
Vår veterinär hade rekommenderat mig att skaffa en rottweiler.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Lillfixan heter hon i stamtavlan men heter till vardags Lillan 🙂
En sankt bernhard, långhårig.
Min svärmor som fött upp henne, så var av en ren slump att det blev den rasen, då jag började ta med henne till skolan som valp och sedan fick vi ta över henne sen. Men ångrar inte en sekund!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Finsk Lapphund har jag som heter "Almlieds Gibbs" i stamtavlan, men han heter "Molle"! Vi valde rasen eftersom det är en allround familjehund som man kan träna nästan alla hundsporter med men som inte kräver jättemycket. Kenneln valde vi eftersom det var den av de få som skulle ha valpar när det passade oss som vi fastnade för mest :). Fick ett seriöst men familjärt intryck och de verkade avla på sådana hundar vi gillar!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Trick Trick's Saga - Sasha
Jag valde den uppfödaren jag valde då hon
-var den enda uppfödaren med svart mopstik till salu när vi skulle köpa
-hon var trevlig och snäll
-hon hade både mamma, mormor och morsmorsmor hos sig så jag kunde träffa hela tjocka släkten 😃
Mops valde jag då jag drömt om en svart mopstik i flera år och träffat underbara mopsar tidigare. Enkel förstagångshund och inte ett uns av agressivitet i dem.
Min vovve är blandras men har "kennel"namn för skojs skull (antar jag)😛Han heter "Thimmi the little drummer boy", kallades förut för Thimmi. Han är en omplacering och när han flyttade hit kunde han inte ens sitt namn. Så jag tog tillfället i akt och döpte om honom till Kimi. Hejar nämligen på F1-föraren Kimi Räikkönen!👍
Tullarbackens Kusliga Kaos "Fokus"
Valde kelpien för att jag ville ha en kvick och snabbtänkt hund med mycket spring i benen i lagom storlek, som aldrig tackade nej till träning. Med stor nyfikenhet, pondus och självsäkerhet.
Jag valde kenneln för att tiken gjorde ett fint MH och MT, var "mycket hund", intensiv, högtempremerad, orädd med en stor portion arbetsglädje och lust. Hon har haft 2 kullar innan som blev väldigt fina mentalt och fruktansvärt bra arbetshundar i diverse grenar (spår, sök, rapport, agility, tjänst). Friska också. Hennes släkt (syskon osv) var även av den typen av kelpie jag ville ha. Hanen är en VÄLDIGT duktig vallhund, som under den tiden var en oprövad avelshane. Visade sig dock vara en väldigt bra avelshane. Att uppfödaren är den trevligaste människan jag har träffat och är intresserad och engagerad i dom sporterna (spår, sök och lydnad) var ett stort plus i kanten.
Working Beauty's Jolly Jumper "Torres".
En tollare valde jag för att jag ville ha mycket hund i lagom storlek. Som aldrig tackade nej till träning. Som var självständig och envis, men mycket fart och glädje.
Kenneln valde jag då jag var väldigt förtjust i hanen. Han är en väldigt mångsidig hund. Är uppe i elitklass lydnad, godkänt apporteringstest, viltspårchampion, har startat jaktprov och har godkänt karaktärstest utan negativa poäng (finsk hane), och är dessutom nordisk utställningschampion. En trevlig hund utan rädslor med väldigt mycket fart och glädje. Likaså syskonen. Tiken och släkten är väldigt framgångsrika i tävlingssamanhang. Framförallt i jakten.
Uppfödaren är även väldigt duktig förare och kommer alltid med goda tips och råd.
Medarbetare på brukshundraser.
Ispärlans Black Knight - Kallas för Algot
Sjöbolyckans Chili Jalapeno - Kallas för Sigge
Algots uppfödare valde jag för att jag verkligen tyckte att hon hade ett bra tänk när det gäller hundar, friska fina hundar. Sedan blev jag överförtjust i hanen hon skulle använda. Riktigt fin hund på alla sätt och vis, även mamman också förstås. Rasen valde jag då vi var ute efter en sällskapshund som man kunde göra lite allt möjligt med men som inte krävde jätte mycket aktivering. Sen älskar jag dess utseende.
Sigges uppfödare kände jag sedan innan då vi är arbetskamrater, har alltid varit så förtjust i tikens temperament och därför valde jag att ta en valp från den kullen. Sen att hon MH testar sina föräldrar djur trots att hon inte behöver är ett stort plus. Det väger över mer än massor med fina utställningstitlar. Vi var ute efter en ras som var lite mer aktiv än havanaisen, som klarade av en lång springrunda och som jag kunde träna lydnad och agility med. Det var inte direkt planerat att vi skulle ha en jack russell, men jag fastnade för lurviga Sigge så det fick bli en jack russell i alla fall.
Kunde inte ha fått finare hundar, dom är mitt allt båda två!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Babe "Kiara"
Köpte henne hos en privatuppfödare. Jag kollade rundor på lite olika kennlar men det var Kiara jag föll för. Så henne fick det bli och det var nog det bästa valet jag gjort i mitt liv för hon är helt underbar!
Jag valde Amerikansk Bulldog för att först var jag intresserad av att köpa en amstaff för jag tycker dom är så otroligt vackra men dem kräver så mycket, så ja letade vidare och läste på om Amerikansk Bulldog och dom är också krävande men inte på samma nivå men dem är lite lite lika varandra i utseende.
Ambullar är så härliga i sättet, alltid positiva, glada och mysiga!
Iorek´s I Get A Kick Out Of You, men kallas Dino just för att han kommer bli "stor som en dinosaurie" helt enkelt!
Jag valde Ioreks kennel då dom har fina hundar med bra stam, den råkade även ha valpar just under den perioden jag började leta efter Borzoi. Jag fastnade ganska snabbt för en valp i kullen som såg lovande ut med bra stam 🙂
Jag valde Borzoi då jag sedan barnsben har vart förälskad i rasen, den verkade vara underbar i temperamentet och har ett otroligt vackert utseende! Sen har jag en förkärlek för stora hundraser så det var ju ett plus i kanten 😃
I stamtavlan heter han Blue Alert's Opsis Kalopsis men kallas till vardags Opsis och är en Australian Shepherd
Jag letade efter en omplacering och var från början väldigt fäst vid hanen Windedos X-Mas Cross, och hade från början satt upp mig på en intreselista där han var pappan till de kommande valparna(som aldrig kom).
När jag sedan hittade en omplacering så kollade jag släktet lite snabbt och märkte att Cross var pappan, och tiken var en vääldigt trevlig hund så jag tänkte "Varför inte ge det en chans?". Opsis kom hem till mig och vi klickade väldigt snabbt, och nu igår blev han officiellt min :)
Dagen då Opsis kom hit (:
-
Noël (till vänster på bilden), blandras mellan:
50% schäfer
Resterande 50% består av:
plotthund
rysk svart terrier
okänd bullras
old english sheepdog
grosser schweizer sennen
cairnterrier
samojed
english toy terrier
Han valde nog mig före jag valde honom, men ja, han va söt och snäll, min hund hade precis dött, vi behövde nån båda två och blev lite kära. Svårare än så var det inte. Han kommer från Spanien och hittades vid en bensinmack som dumpad 6mån valp.
Betty (till höger på bilden), schäfer. Heter egentligen Stormvallarnas Beretta. Jag skulle egentligen ha en hane från kombinationen mellan Bettys mormor och pappa, men den blev aldrig av. Dock skulle fortfarande kombinationen mellan Bettys mamma och pappa bli av och den var ju snarlik eftersom det var samma hane och tiken var dotter till tiken jag egentligen skulle ha ifrån. Så typ samma linjer.
Så det blev bestämt. Det föddes två valpar, flickor båda två och jag fick inte välja då jag stod som nr 2 i kön. Så Betty är helt enkelt den valpen som blev över till mig. "Fel" kombination, kön och färg, men idag är jag superglad att just hon flyttade hit, det måste ha varit meningen på nåt vis.
Namnet Beretta valde jag själv (vapenmärke) och smeknamnet Betty kom av att vi inte kom på något bättre, det bara blev.
Namnen har ingen speciell historik.
Alf hette Alf i stamtavlan och vi behöll det för det var gulligt. Uppfödaren skulle bara ta en kull på sin tik efter rekommendation från veterinär. Vi stod i kö på en annan kombination av valpar där vi träffat föräldrarna och uppfödaren flera gånger. Denna tik fick dock inte en valp till oss så vi letade på taxklubbens hemsida och hittade Alf 200 mil ifrån oss. Vi hade kontakt mejlledes med uppfödaren och med hanhundsägaren. Fick stort stöd och förtroende från dom. Det fanns andra spekulanter på Alf men de tyckte vi verkade mest lämpade :)
Theo är vår omplacering. Uppfödaren som köpte tillbaka honom från en familj som inte var snäll med honom, sa att hon döpt honom till Theo. Familjen hade då valt att kalla honom Teddy. När vi tog honom så ville vi inte förknippas med Teddy (om han kopplar det till något obehag) så vi valde att ta tillbaka Theo.
Att det blev Tax var husses idé. Jag var skeptisk till småhundar generellt och hade tänkt mig en mellanstor ras. Jag gick dock med att på att träffa taxar och uppfödare då jag inte hade någon erfarenhet av dom. Sen sa det klick :) Det var ju den perfekta rasen för oss och de vi ville göra!
Så nu har vi två! :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Brantastigs Älsklingsdocka heter hon i stamtavlan. Dolly som är hennes namn, är en Collie LH. 13 månader.
Jag letade hund mycket länge innan jag bestämde mig. Sen var min pappa väldigt sugen på just Collie & jag ville ha en vallhund. Läst på om Collie många gånger innan också. Sen fann vi denna kenneln, hörde med folk som har hundar där ifrån (Kenneln föder upp schäfer, labrador, collie) och den var väldigt omtyckt. Läste även mycket om den innan jag bestämde mig helt. Sen blev det helt enkelt en Collie, och det kändes faktiskt rätt. Hon är min egna hund, trots att resten av min familj också ville ha den rasen. Hennes föräldrar var fina & hade mkt fina resultat i utställningar & annat. Kortfattat. 🙂
Inte den bästa bilden nedanför, pga detta är lånedator, så har inte alla bilderna på henne här.
Sajtvärd på Collie
Min kille heter Megingjords Diser Lakritz i stamtavlan och är en dvärgpinscher. Jag kallar honom Alf. :)
Valde inte kennel då jag köpte honom som omplacering när han var 8 mån. Jag valde rasen för jag gillar den energiska och konstant glada lilla hund som lika fort kopplar av och vill mysa/sova inne som leker och har kul ute :)
Advantics Karusell "William" kallas också för Willy + olika smeknamn. Vi valde just papillon eftersom att den rasen var den som vi gillade mest utseende mässigt och det var den som passade bäst in på våra behov. Vi valde just den kenneln eftersom uppfödaren verkade väldigt seriös och höll på med agility och liknande. Hon hade fina hundar och bodde nära oss. Dessutom hade jag hört mycket bra om den kenneln.
//Flöffo
Carddicted It's Magic heter min lillskit i stamtavlan, men vi kallar honom för Nelson eller Pirri. Han är en Welsh Corgi Cardigan.
Nelson kallas han för att uppfödaren kallade honom det. Vi var i kontakt med henne länge innan vi skaffade honom, så vi fick även chansen att följa hans uppväxt ända från mammas mage. Eftersom vi bodde nära hälsade vi på ofta, minst en gång i veckan. Först tyckte jag Nelson var jättefult. Främst var det jobbigt att uttala då jag inte tycker om bokstaven S. Men efter att ha kallat honom Nelson i åtta veckor blev det stört omöjeligt att byta namn på honom. Pirri kallar vi honom eftersom det var det ljudet uppfödaren gjorde när hon ville att de skulle komma, "pirripirripirripirri". Så när han inte lyssnade på sitt namn eller inte kom på inkallning så blev det "nödlösningen". Och sedan gick det från att bli nödlösningen till att bli ett faktiskt kommando, fast nedkortat till bara "Pirri". Och sedan gick det från att bli ett kommando till ett namn. XD
Uppfödaren valde jag långt innan jag skaffade lillkillen. Jag mailade runt till olika uppfödare och fastnade inte för någon. Jag ställde många frågor och fick liksom "fel" svar av uppfödarna. Det var dessutom intressant för mig att hitta en som var max fyra timmar härifrån, så vi kunde få en chans att träffa rasen ett par gånger innan vi bestämde oss för att det faktiskt var den vi ville ha. Men kennel Carddicted svarade precis på våra frågor som vi ville, den enda kenneln som gjorde det. Efter att ha träffat henne och hennes hundar fastnade vi direkt. Det kändes jättebra. Hon hade en kull redan då, men vi bestämde oss för att vänta på nästa kull för att bli helt säkra. Och det var det bästa valet vi gjort, då vi kärade ner oss totalt, mer än vad jag någonsin gjort i en annan hund, i Nelsons mamma första gången vi träffades. Och Nelson är megalik henne - både till sättet och utseendet.😃
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Nelson är jättefin! :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#27 Tack så mycket, det tycker vi också! 😃 Han hälsar att det vet han väl. 😉
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.