Hund som låser sig
Nu har jag en metod som funkar men jag tar upp scenariot ändå.
Opsis låser sig vid möte/syn av andra hundar, ett nyp i jumsken reagerar han inte på, godis tar han inte, lek tar han inte, han är helt låst.
När hunden kommer närmare spänner han sig ännu mer(Tror inte det var möjligt), blåser upp sig och börjar råskälla, svansen ligger nästan platt mot ryggen och han gör utfall.
Vad hade ni gjort för att hunden skulle sluta skälla?
(Det här med att gå en bit ifrån funkar inte, bara han ser hunden skäller han och blir spänd)
-
Ta reda på orsakerna runt omkring, kanske hunden är över/understimulerad, smärta/sjukdom o.s.v. Om det inte var något sådant skulle jag köra skvallerträning. Tränar man på fel avstånd, på en sådan nivå som hunden inte klarar av så fungerar det aldrig i längden, quick-fix/att försöka dölja konsekvenserna av problemet fungerar aldrig i längden.
Skvallerträning tror jag på. Visserligen inget jag själv kört på men läst om. Du måste hinna se mötande hund innan din hund ser dom. :) Sen arbeta därifrån.
#1 & #2 Jasså, kanske glömde nämna att han inte tar godis, lek, klapp eller dyl.? Han är för mycket i varv för att göra något sådant. Han är jättebra på passivitet förutom när det gäller hundar. Jag ser de andra hundar innan honom men det funkar inte. Instruktören sa att när det gäller Opsis finns det bara Svart och Vitt, ingen gråzon. Om Opsis ska vara på en distans som funkar för honom måste hunden vara en kilometer ifrån, och jag vet inte vart det finns 1km långt platt mark utan buskar och dyl där flera hundar går så :)
EDIT: Instruktören sa även att JUST NU funkar inte skvallerträning, det går helt enkelt inte med honom för tillfället.
-
#3 Är han så uppjagad har ni alltså kommit för nära, det finns hundmöteskurser eller så kan man träna i närheten av klubbar, kursplaner eller andra träningsplaner.
Det låter även som det finns någon bakomliggande orsak, om hunden är vet. kollad och konstaterad frisk så kanske hunden inte är helt rätt aktiverad t.ex.?
Hur fungerar han när ni vistas bland andra/med annan hund? Testat gå promenader med någon annan lugn och stabil hund?
#4 Alltså, läs vad jag skriver. Ser Opsis hunden- då är det kört. Punkt Slut. Opsis är helt frisk, vi var hos vetten senast i fredags för veterinärbesiktning, han är friröntgad på både höft och armbågar, ögonlyst och frisk. Både uppfödaren och instruktören vi var hos igår sa att han såg fin ut, var bra aktiverad och i rätt hull.
-
#5 Jag läser vad du skriver och väntar på svar på det jag själv skrev, men jag tror ju inte han skulle reagera på rätt avstånd. Därför kan det löna sig att träna på såna platser där man slipper längre bort, ex. en bra bit utanför träningsplaner.
Annars finns också BAT, som tränare lyckats "bota" även riktiga extremfall med också.
Och hur är det med aktiveringen, känner du att hunden annars är rätt aktiverad och helt tillfredsställd? Dessa beteenden är vanliga bland felaktiverade hundar.
Promenader med andra hundar?
#6 Ja, jag känner att han är helt tillfredställd, vi jobbar väldigt mycket flera dagar i veckan. Han reagerar inte om han inte ser de och hundarna är tysta, då märker han de inte. Men när han ser hundarna då brakar helvetet lös.
Vad är BAT?
-
#5 Kan ni inte sätta er på ett ställe där hundar passerar dagligen, så sitter ni en bra bit ifrån på en filt? Kanske i skogen längs en populär stig där hundar går regelbundet? Passivitetsträna samtidigt som ni kollar in andra hundar men inte behöver möta dem?
Hur möter ni hundarna förresten? Går man rakt på så ses det oftast som ett hot och då vill hundar gärna försvara sig själva och/eller sin ägare. Men passerar man mötande hundar i en halvcirkel så signalerar det ut att ni bara ska passera och de ni möter inte är något hot mot er alls. Mötande människor behöver inte göra såhär, dom vet ju inte era avsikter, men ni kan alltid göra så.. då signalerar ni både till mötande hund och till din hund att ni bara ska passera. I samma veva går du före Opsis för att visa att du har hand om situationen, han behöver inte ta över situationen för det är vad han gör nu: han tar över situationen och vill skydda för han ser alla mötande hundar som ett hot. Du behöver ta över den rollen som han tagit.. du behöver visa din hund att ingen mötande hund är något hot och att han ska lägga över det ansvaret på dig. :)
#7 Tycker absolut du skall gå hundmöteskurs eller privatkurs för tränare som kör med BAT eller annan bra metod för hundar med hundmötesproblem.
Och hur fungerar han alltså om ni vistas med andra hundar eller går tillsammans med annan hund, fungerar det alls?
#9 Det funkar inte alls att vara med andra hundar eller gå med de. Han rycker i kopplet och kastar sig mot de och tjuter och skäller.
#8 Han fungerar inte så. Han fungerar inte att vara med andra hundar alls, speciellt inte hanar, när jag fått pli på problemen med hundar ska jag ställa ut honom några gånger, sedan testa på kemisk kastrering. Läs nu rätt, att jag gör det efter att problemet är löst och om han inte accepterar hanar. Vi går rakt fram, det går så få hundar i vårt område så man träffar kanske 4 hundar max per månad. Och att ha hunden bakom, det går inte. Han går imellan benen. Och hur ska man göra då? Ta tag i hunden, dra åt med kopplet? Neeej neeej, det kan man ju inte, det är ju faaaarligt för hunden! :O
-
#10 Som sagt tycker jag du skall kontakta någon tränare som har stor erfarenhet av såna här hundar och sedan också vistas bland andra hundar oftare, det är nog ett stort måste för att kunna komma vidare i träningen, åk till närmaste träningsställe så ofta som det bara går och vistas där.
Hur beter han sig okopplad? Att gå en promenad med annan väldigt lugn hund kan hjälpa vissa, men då skall man inte låta hunden rusa runt och hålla på, kort koppel med hunden vid sidan om sig, vid sidan om den andra hunden och så bara går man, de skall inte hälsa, leka o.s.v, utan man bara går.
#10 Spelar nog ingen roll hur lite hundar ni möter per månad, varje gång det sker så gå i en halvcirkel. Så gör hundar själva när dom inte får ett hum om mötande främlingshund. Har beskådat det själv med min hund som stod blixtstilla av osäkerhet och då läste mötande hund av henne och gick en halvcirkel och då, för första gången någonsin, bjöd min hund till lek. Varför? Jo, för mötande hund berättade för min hund genom kroppsspråket att han inte alls är farlig utan bara nyfiken och att han respekterar hennes osäkerhet, han försökte allt han kunde för att visa hur snäll han var. Och då började min hund lita på han. Ren kroppsspråk. Koppel försvårar även hundars kroppsspråk och därför sker det så mycket missförstånd, men släpper man två hundar (stabila) så löser dom oftast mötet kanonfint.
Och ja.. går han mellan benen så är det bara att få han att stanna? Och han blir nog mer distraherad av att lära sig att gå bakom dig vid hundmöten än att skälla ut mötande hundar. Med andra ord får han ett fokus INNAN han ser mötande hund (men som du sett) och troligen kan han hålla kvar fokus på dig OM du är tillräckligt rolig.. massa beröm, träning, berömma små steg och hoppa av glädje.
Och om du fortsätter gå med han mellan benen så kommer han aldrig lära sig att gå bakom dig heller.. så stanna, vänd om, kort koppel, för han bakom dig och gå och beröm och så fort han smiter förbi så upprepar du.
Åbäket har varit just sådan. Tikar, hanar, kastrerade, valpar - fick han möjlighet/chans att mangla och tugga på, då försökte han göra just så. Lösningen hette för vår del icke "Skvallerträning" - hur gärna andra än tyckte och ville att vi skulle hålla på med det. Lösningen för oss hette "Ignorera". Ju mer energi jag lade på honom (oavsett om det var positiv eller negativ) desto mer engagerad blev han i den andra hunden - ett resultat man ju inte vill ha. När det blivit bättre men han ändå gav sig på ett försök till spänd svans, rynka mellan öronen och hjärnan åkte ner i tassarna, då byttes taktiken till "Kravställning". Idag räcker det med att jag lugnt säger ifrån så bryter han, och det är ytterst få gånger jag ser en negativ spänning i kroppen hos honom.
#12 Nej, det funkar inte om man håller på och löjlar till sig. Tro mig, jag har försökt.
#13 Du får gärna förklara mer, för jag tror inte att skvallerträning funkar för mig och Opsis.
-
#14 Förklarar mer av vad? *Trött*🤪
#15 Kravställningen t.e.x.
-
#16 Oj, haha! Hur förklarar man det… Hm… Jag fuskar. Fredrik har skrivit lite om det. Även här 😃
Jag har varit fysisk mot Allvar. Jag har bl a stångat mig in framför honom och föst bort honom fysiskt (med knän och ben) för att bryta honom ur den värsta låsningen (svårt att forcera framåt med en matte framför som vägrar flytta sig och som trycker en bort från det/den man vill komma åt, och nånstans bryter man låsningen för att ge en millisekunds "Flyttadigkärring"-blick) för att sedan kräva att han t ex ska sätta sig ner och sitta kvar tills jag ser energin ändras hos honom. Hela tiden är det han som satt/sätter ribban. Sen är det lugnt beröm som gällt för honom.
Min hund har varit precis så som du beskriver Opsis. Jag börjar få kontroll på honom nu efter 1,5 år. Jag gick till en hundtränare där jag byggde upp min kontakt med honom jättemycket. Bara det gjorde honom mycket lugnare vid hundmöten, men utfallen fanns fortfarande kvar.
Just nu kör jag på "svinga påsen" som jag kallar det. Det funkar till 99% vilket något annat aldrig har gjort =) När det inte funkar, beror det oftast på misstag från min sida eller att den andra ägaren inte har lydnad på sin hund(alltså att den springer helt fram till Lucas för att den är lös)
Det jag gör nu är att ta in honom på kort, kort koppel och tar över honom på den sidan som gör att han är längst bort ifrån "hotet"(hunden). Jag har en belöningspåse med godis i som jag håller i andra handen och svingar den framför huvudet på honom så fort han stirrar på hunden. Ibland svingar jag den in i nosen på honom vilket får honom att backa. När han har passerat hunden öppnas påsen och han får godis och beröm = Glad hund som viftar på svansen och vräker i sig godis.
Det viktiga här är att aldrig låta honom gå framför mitt ben. Gör han det så springer han in framför mig och mot hunden. Jag måste hålla honom bakom mitt den och då måste jag få honom att backa några steg då jag inte kan hålla tillbaka honom när vi möter hundar. Det funkar hur bra som helst och när han lär sig slappna av mer än nu så kan man börja att minska proceduren tills den inte behövs längre =)
Jag rekommenderar också BAT! Gör man rätt så är det en fantastisk metod!
Sen kan en sele där man fäster kopplet fram på bringan (tex vgw selen) vara till stor hjälp! När man använder en sån sele så kommer hunden att vridas mot dig när han gör utfall, så att han automatiskt svänger. Detta gör att han bryts och motverkar hetsen som annars blir om hunden drar framåt och du håller i bakom den. :)
Om hunden gör utfall så är ni för nära. Man måste börja träna på ett så pass stort avstånd att hunden klarar av det. Man måste lära hunden att andra hundar inte är farliga. Förändra känslan hos hunden. Så positiva upplevelser utan stress (alltså på så stort avstånd att hunden inte morrar,skäller eller gör utfall). :)
Nu vet jag ju inte hur du tränar med din hund, men om man tex har stryp på hunden och blir arg på hunden när den gör utfall (utfallen grundar sig ju i rädsla) så kommer man att spä på obehaget hunden redan känner och på så sätt förvärra problemet och få ännu mer att jobba på.
Vår hund var också rätt låst tills vi började med skvallerträning!
Då släppte det efter ett tag eftersom man börjar på långa avstånd. Då får man kontakt och hunden får godis.
Nu funkar skvallret när han ser en annan men han klarar inte riktigt mötet fullt ut men det funkar om jag går framför honom baklänges med godis. Det är som själva mötet "öga mot öga" är svårast fö rhonom..
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag sätter en tass här. Jag har exakt samma problem med min hund. Helt okontaktbar.
#20 Skvallerträning funkar inte för Opsis, om du läser. Alla världens problem kan inte lösas med Skvallerträning.
-