Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1046 ggr
minbebis
0

Berger des pyrénéés á face rase

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade tråkigt och kom förbi den här rasen på skk. Pyriansk vallhund korthårig tror jag den hette, rätta mig om jag har fel. Själv föll jag pladask (utseendet) och sen har jag alltid haft en svag sida för vallhundar. Läste att den ska vara sällsynt i Sverige. Fast min kompis tyckte inte den var snygg alls :) Vad tycker ni om rasen? Har ni träffat en någon gång? Hur mycket aktiveringen och sånt tycker ni att den kräver? :) (Ska inte skaffa, rent nyfiken.)

sarae
2

Jag planerar att skaffa en inom en snar framtid. Har ägnat mycket tid åt att läsa på om rasen, träffa så många som möjligt och bilda mig en uppfattning. Det jag har kommit fram till är att den för mig verkar vara en perfekt ras men det är långt ifrån en enkel hund. Den besitter många egenskaper som gemeneman helt ärligt inte vill ha i en hund (reserverad, lätt till skall, kan upplevas/vara rädd/nervös, svårt med nya miljöer, hanteringsproblem av främmande osv osv). Personligen tycker jag att de är hundvärldens illrar - och inte då den gosige vanlige tamillern som ligger i famnen och pussas - utan den viltypade överatletiska, överenergiske  illern med integritet för ett helt kompani och humor för två. Illern som fungerar bäst som enmans iller och ständigt finner nya sätt att ge matte eller husse hjärtsnurp och gråa hår. Kort och gott - min typ av iller som enligt mig är ett helt fantastiskt djur. Så ja, jag är rätt säker på att Pyrren är en ras för mig som blivit drillad av illrar i över 10 år :D

[Teddies matte]
2

Min uppfattning är att det är en rätt svår och krävande hund, absolut inte en hund för vem som helst, man skall ha stor kunskap och erfarenhet innan man skaffar sig en. Mycket noggrann måste man också vara för att få tag på en ordentlig hund, finns många vrak inom rasen. Kräver mycket aktivering.

De jag träffat har varit väldigt omöjliga, många problembeteenden, även om ägarna var aktiva så var det inte tillräckligt för den typen av hund.

Man skall nog tänka om många gånger innan man funderar på en sådan hund, inget för den som inte har erfarenhet av den typen av hund.