Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 9571 ggr
elinkw
0

hur duschar/badar ni era hundar?

Ja har en setter på tretton veckor som hatar att duscha, och hon hatar allt som har med vatten att göra.
Hon har en tendens att kissa ner sig själv och därför måste hon ju duscha. Har inte hunnit införskaffa mig ett halkskydd än (vart köper man det?). Men de gångerna jag duschat henne har jag alltid lagt i en blöt handduk så de inte blir att för halkigt.
Men ändå får hon panik, hon välter saker, river mig, gnäller, de är verkligen omöjligt att duscha henne.
Ja försöker prata med henne med lugnt röst men de verkar inte alls hjälpa. Hon kan vara realtivt lugnt när hon är i badkaret tills ja slår vattnet och börjar duscha henne. (har ljummet vatten och väldigt lågt tryck.)

Hon har varit med några gånger när jag duschat, för att ja inte velat lämna henne ensam. Då kan hon ställa sig på badkarskanten (ja har inget draperi) och kolla på mig och verkar inte alls rädd.

Så hur duschar ni era hundar? Vart kan man köpa ett halkskydd? Och hur tränar man sin hund till att duscha?

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[Teddies matte]
0

Testat koppla fast henne?

Jag ställer hunden vid duschen och duschar honom, plättlätt.

Annars kan du testa göra det till en rolig grejj, få vatten roligt och själva badkaret roligt, lek i badkaret, belöna med något gott i badkaret när hunden är lugn. Träna lite trix i badkaret o.s.v.

Swadika
0

Halkskydd går att köpa i väldigt många butiker som säljer saker till bebisar. men också typ rusta och liknande. Om det fungerar till dusch vet jag inte eller om det bara fungerar till badkar.

Jag ställer ner Theo i badkaret och sedan så ger jag honom en massa godis under tiden (när han är tyst och står stilla) sen börjar jag alltid med en låg stråle så han blir van innan jag verkligen börjar tvätta. Pratar lugnande hela tiden med honom och ger honom godis varje gång han är duktig :) Det har fungerat för oss

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

elinkw
0

#1. nu har ju inte jag möjlighet att koppla fast henne i nånting i badkaret :( Men funkar det att duscha med sin hund? Alltså att jag byter om till typ badkläder och är med henne i badkaret? Med tanke på att hon inte tyckte de var läskigt alls när hon såg att jag duschade.
Tack för tipsen!

#2. Ska in och kolla! Har ju badkar så de borde finnas något.
Ska köpa hem godis också till nästa bad!
Men med Enya så spelar de ingen roll hur låg stråle man har, hon får panik i vilket fall :( Även fast ja försöker prata lugnande med henne. Man måste i princip trycka ner henne i badkaret för att hon ska va still och de känns inte rätt. Så senast jag badade han jag inte ens bada klart henne, började schampoonera bakdelen och skölja av det men längre kom ja inte :/

Swadika
3

Kanske går att göra i korta perioder. Man börjar med att bara lyfta i henne i badkaret(eller om hon hoppar i) ge godis och sen ut igen och godis igen. Gången efter det kanske man låter hunden vara kvar i en halv minut och så godis. Gången efter det så bara hålla slangen över henne, utan vatten. Och sen ta ut henne ur badkaret. Sen testat man med lite vatten och "schamponera" fast utan schampo. Och så tar man i små steg med mycket beröm, kel, mys. det går ju att träna lite varje dag.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jollycox
0

Endel katter gillar inte det "fräsande" ljudet som blir av duschmunstycket. Kanske din hund inte heller gillar det, prova ta av det(om det går).
Träna i små steg som swadika skriver.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[enalice]
0

Jag har en dusch som egentligen inte är en dusch enligt vissa, jag fäller ut väggen där handfatet är och där bakom är duschslangen eller vad det heter, och hela badrummet blir en dusch. Så eh, för att komma till sak så kan jag dra ut duschslangen från väggen bakom väggen med handfatet, och så sätter jag Yra i handfatet och duschar henne däri :) (hon är en 16 veckor gammal JRT) Och ibland har jag badat henne i diskhon.

Jag har duschat henne då och då helt enkelt för att hon ska bli så van vid det som möjligt. Hon bryr sig inte alls i dagsläget.

Loveradio
0

Jag binder fast min hund i duschen och duschar honom. Annars försöker han smita ut.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

CelsiusT
0

#3 Varför ska du byta om till badkläder? Är du rädd att din hund ska se dina privata delar? hihi…

Beror på om jag ska snabbspola hunden eller duscha ordentligt. Ber hunden gå in i duschen, duschar hunden. Ibland tar jag av mig kläderna och går med in i duschen och duschar tillsammans med hunden (fast då när jag schampoonerar mitt hår så händer det att han smiter ut och då blir det väldigt blött i hela badrummet ;P).

Duscha gärna ihop med din hund, gör det till en mysstund. Eller gör det till en lekstund att leka med vattnet. Lugna inte hunden, det är oftast det värsta man kan göra, oavsett situation! Att prata lugnande är något vi brukar göra när hundarna visar rädsla eller när något farligt händer, det är sällan något hunden förstår, så vad kopplar dom ihop lugnande prat med? Jo att något är farligt. Lek och ha kul, ha med en leksak in i badet. Se det som världens mest naturliga grej - nu ska vi vara i vattnet en stund, se så kul det kan vara!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lilllens
0

Jag ställer in henne i duschen och vrider på. Fast hon brukar sitta i duschen bredvid mig så speciellt brydd är hon inte.

League
0

jag hade börjat leka i duschen/badkaret utan vatten, det ska vara JÄTTEROLIGT att vara i badrummet sen börjar man vrida på liite vatten, inte hälla på hunden utan bara rinnande vatten. Sen ökar man lite lite i taget. Och man ska få leka, äta godis och matte ska vara skitglad hela tiden.

Om hon har problem med att hon kissar ner sig och så, så finns det både tikskydd och våtservetter/handduk att torka av med. Inte det ultimata, men då behöver du inte tvinga in henne i duschen varje gång

[TeamGolden]
0

Bär in honom i duschen bara. Han vet att det fortfaste sättet att bli av med ''tortyren'' är att stå still! 😃i början tog duschning 30 minuter, nu går det på ca 7-8 minuter. Men i början hade vi koppel i duschen 🙂

[hästtösen]
0

När jag tvättar mina hundar, Shih tzu o en Coton de tulear så fyller jag först i vatten och lite hundschampo i baljan o sedan brukar de få stå i baljan medans jag schamponerar resten av kroppen o sedan ut ur baljan o sköja av hela kroppen utanför baljan så inge schamoprester finns kvar i pälsen.

Mina tikar är rätt så lugna när jag tvättar dom, ena tiken "Cottonen" hon är inte så värst badglad hund men hon är lugn o snäll när man tvättar henne, men shih tzu tiken hon gillar även att bada i sjön o brukar gå ut o lägga sig i de grunda vattnet o slappa när det är bra väder :)

Qepta
0

Jag lyfter in mig Tervueren i badkaret och han står still. I början kan han tycka att duschslangen är lite läskig men det släpper på några sekunder. Jag gör ingen stor grej utav det utan är bestämd att han absolut inte får hoppa ut ur badkaret och det har han aldrig gjort. Inte heller de tidigare hundarna jag badat.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Fejhn
7

Min hund var livrädd för att bada när jag hämtade honom. Kunde inte direkt tvinga honom då han var vild och väger 40kilo. klickade in att badrummet var trevligt, sen badkaret, vidare med att klicka in att hoppa i badkaret, sen gjorde vi trix i badkaret, som sitt, ligg, "vänd dig" osv, så han blev bekväm med att vara i badkaret. 

När vi tränat tills jag uppnåt mitt mål låg han i 25cm vatten och bubblade efter godis på botten, tyckte det var jättekul! En gång när mamma stog och fixade håter smet han in i badrummet och hoppade i badkaret och väntade på att få godis, så det går om man vill, man får lägga ner lite tid helt enkelt. Se till att vara lugn hela tiden och att inte tvinga hunden till nånting den inte klarar av, får den panik får man backa och se vad man gjorde fel i träningen, tog man för stort steg? var han inte riktigt bekväm med förra steget osv?

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

elinkw
7

Tack så jättemycket för att ni har lagt ner er tid och att såpass många har delat med sig av sina erfarenheter! Betyder jättemycket och de har hjälpt mig.

Testade senare att leka med Enya inne på toaletten, och de gick bra. Satt sedan ner henne i badkaret och fortsatte leka med henne och berömma henne. Hon vart lite osäker först men de gick över. Duschade henne inte denna gång, utan tog de försiktigt som ni sa att jag skulle göra. Och det gick jättebra. Imorgon ska vi träna mer 😃

League
0

visst är det kul när det går åt rätt håll? Grattis till triumfen :)

elinkw
1

#16 ja verkligen! Dock har de inte gått så mycket frammåt med duschningen.. Hon får panik och hoppar runt och är helt galen. Försökt med korv, hon ignorerar den fullständigt när duschen väl är på. Vill bara ur.

Idag var hon dock med mig i badrummet när jag duschade, stog på badkarskanten som vanligt och viftade på svansen. Visade henne duschmunstycket och hon luktade iallafall på det och fick inte panik.
Så vi är en bit påvägen om man säger så!

Imorgon ska ja införskaffa mig ett redigt halkskydd sen ska vi träna ännu mer! 

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

[Sofiasjostrom]
1

Min hund gillade inte heller att duscha när jag fick hem henne, så jag tog leverpastej som hon älskar och smetade ut på ena kortsidan av badkaret och så fick hon stå och slicka i sig det medans jag duschade henne och berömde henne hela tiden med lugn röst, sen när leverpastjejen var slut på kanten så smetade jag ut ännu mer så hon hela tiden hade något att göra och inte bara behöva tänka på vattnet. Sen efter ett tag så sprang hon hela tiden till badkaret för där visste hon att det brukade finnas något gott. Nu är hon 10 månader och väger 47kg så inte lätt att bära i henne längre i badkaret så nu blir de duschen istället men det är inga problem där heller längre, förutom att hon ibland försöker trycka sig därifrån men då är de bara att säga till henne så slutar hon. 

Lycka till! :)

russin
0

Jag har en hund som älskar att duscha och kutar själv in i badrummet och ner i badkaret. Den andra däremot har tidigare försökt smita iväg, men har insett att det inte är någon idé. Hoj kommer nu när jag ropar på henne, men ser ynklig ut. Men hon har insett att allting går snabbare om man inte strular🙂

Mina får duscha magen ofta perioder när det är skitigt ute och vi går leriga skogspromenader - så dom vänjer sig till slut.

Försök lära valpen stå-still kommando på andra platser och använd det även i badkaret sen. Inte säkert att den någonsin kommer gilla duschen, men dom lär sig ändå att det är något man måste stå ut med och att det inte är farligt.

[VassiiBassii]
0

#1 man ska verkligen inte kolla fast en hund som är rädd för vatten eller hatar vatten för då gör man saken bara värre för hunden, då kanske du till sist får en hund som biter dig för att det är så rädd. en hund måste kunna röra sig oavsett var den är. 

det man kan göra är ju att fylla badkaret men inte så mycket så att hunden inte kan stå. hunden måste kunna känna glovet eller vad man ska kalla det. och sen att man kanske tar med en leksak hon/han gillar och leker lite med den så den märker att det inte är farligt. och inte glömma att belöna med ord eller godis . jag själv gjorde det med min hund och hon gillar att bli duschad nu :):)

Portie
0

Har lärt min hund hoppa i badkaret själv genom att berömma varje gång han självmant går in till badrummet. Sen har jag bara lagt in ett kommado, "hopp in" och brukar han antingen hoppa i själv eller så ställer han sig på kanten med frambenen och väntar på att jag ska lyfta i honom. Sen så står han bara där och väntar.

Dom första gångerna jag duschade Hugo så skrek han rätt ut och då började jag med att ha honom i badkaret utan att göra något och efter någon gång så gick det mycket bättre, hindrade han bara lite med ena armen från att hoppa ut.

[Ann-59]
2

Hej. Det kan ju vara så att din lilla settertjej helt enkelt tycker att du har för kallt vatten. Vår setter Gilda reagerade så - som du beskriver - i början när jag duschade henne. Jag hade alldeles för kallt vatten för jag var ju livrädd för att valpen skulle bränna sig. Min man sa till mig att höja temperaturen och det hjälpte. Jag har ca 39-40 grader och numera tycker hon att det är skönt att duscha och bli masserad med shampoo, även om hon såklart sätter upp en ynklig min när hon står där dyblöt. Prova med att höja värmen lite i taget och se hur hon reagerar. En vuxen hundens normala kroppstemperatur är ju 38-39 grader och valpar har 39 grader så ljummet vatten kanske känns alldeles  för kallt för henne. Vi människor vill ju inte duscha i 37 grader, det tycker vi känns kallt. Att bli duschad är ju i regel heller inte hundens eget val utan husses och mattes och då ska det ju vara behagligt. Att hoppa i en sjö eller springa i vattenpölar och dylikt väljer de för det mesta av egen fri vilja. Hoppas att du får ordning på det. Lycka till. Hälsningar Ann & Gilda.

Cahira
0

Sätt dig i badet med hunden, det kan ha lugnande effekt. :) Alternativt stå i badet med hunden. Ha hunden kopplad och ställ ena foten på kopplet så hunden inte får så mycket kraft att försvinna överallt. Ha ena handen under magen och skölj och schamponera med den andra. Undvik vatten och schampo i ögon, nos och öron, du kan ha bomullstussar i öronen om du vill. Kom ihåg att ta ut dom efteråt bara. 

Ha vattnet i ungefär blodstemperatur och det hjälper att börja blöta bakbenen och bakdelen först. Se till så du får bort allt schampo och balsam ur pälsen, annars kan det bli hudirritationer.

Lycka till :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
0

Jag ställer  hundarna i duschen helt enkelt, inget svårt med det, efter att hundarna är klara duschar jag själv, och spolar av hundarna en extra gång.

-