Svans högt upp på hanhund
Om en hund har svansen högt upp hela tiden, måste det betyda att den är dominant? Jag har själv aldrig sett min som dominant (alltid svansen högt) även om han har tendenser att se väldigt dominant ut. Jag har aldrig låtit honom styra mig och jag har alltid haft strikta regler och principer.
vad är han för ras?
Chihuahua
Hans svanshållning är nog sådan. Penny har en kanske stående svans, så som din, men inte "dominant".
När hon däremot är "dominant" mot andra hundar ligger den platt mot ryggen.
Opsis som har låg svanshållning är i jämn med ryggen, men när han blir "dominant" åker den upp i ställningen din hunds svans är.
-
Hur menar du att hunden skulle vara dominant? Dominans finns inte mellan hund och människa, en dominant hund, hundar emellan är en trygg hund och denna sk. dominans kan enbart finnas i en grupp (inom samma art) där djuren känner varandra väl sen tidigare.
En del raser bär ofta svansen böjd, helt eller delvis över ryggen, en del mest hela tiden, andra enbart vid aktivitet.
Har själv en hund vars ras ofta bär svansen delvis rundad över ryggen vid aktivitet och arbete eller när hunden annars bara är igång. Man ser dock tydlig skillnad på denna typ av svansföring och när hunden faktiskt är spänd.
Mycket beror också på hur övriga hundkroppen är. Är hela han stel? Högt spanande huvud? Öronen framåt eller bakåt? Förmodligen är han bara nyfiken på sin omgivning och kan då bli lite stel och nervös. Endel hundar har ju krullsvans som ständigt ligger på ryggen. Inte är dom "dominantare" pga det.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Om hunden har så i rasstandarden så ska det vara så. 😛 Inget att gå runt och oroa sig för eller dylikt. Min hund har en grisknorr som svans.. det jag menar är att alla hundar ser olika ut. 🙂
Svansen på en vavva kan både hänga ner (i avslappnat läge) och ligga som en båge över ryggen och allt däremellan så att din hund har svansen så har inget med dominans att göra utan med hur rasen är byggd.