spyr galla
Hej alla !
Inez spydde galla efter kvälls promenaden… hon fick frontline spray igår kväll så jag har duschat henne nu iaf de kunde varit problemet… Hon spydde inte 1 gång utan typ 5 gånger… inge blod eller sånt tur nog.
Jag har fått i henne mat och vatten nu och hon verkar må bättre efter badet.
Hon har aptit och dricker och går omkring rör sig som vanligt. Hon verkar må bättre efter badet och har inte spytt upp sen badad.
Men tar gärna emot tips att hålla koll på. Sen kan verkligen frontline varit boven??
En del hundar tål faktiskt inte frontline så ja det kan vara orsaken :)
Skulle kunna vart att frontline gjorde henne lite illamående?
Men hur lång tid var det sen hon åt innan hon spydde? Skulle ju kunna vara att hon var extra hungrig och kräktes pga sur mage? många unghundar har såna perioder ibland.
eller kanske allmänt åkt på nåt litet magvirus eller råkat få i sig nåt olämpligt hon reagerade på ute på promenaden när du tittade bort?
strunta i frontline ett tag och se om hon spyr något mer. blir hon bra kan du ju prova att ha på det igen och se om hon reagerar likadant igen, eller så struntar du helt i frontline iaf för säkerhetsskull.
Ska man använda Frontline spray, så måste man se till att hunden inte slickar på sig själv innan den är helt torr. Själv föredrar jag Frontline spot-on då hunden inte kommer åt medlet med tungan.
instämmer med #3 skulle verkligen rekommendera frontline spot-on istället för sprayet
Spray visste jag inte att det fanns, jag har andvänt spot on o det har har funkat bra på alla även katten. Det kan oxå ha o göra med att hon vart ute och fått kanske lättare värmeslag. Hur gammal är hon nu? Jag tänker att kanske behöver hon äta lite oftare kanske var magen tom därmed spyde galla? Det har Enja gjort flera gg framförallt när det är löpdags och hon mår lite illa pga löpet. Men donna har vi haft mer otur med som har magkatarr så vi ger mat lite oftare för slippa att hon får tom mage som i sin tur leder till spygalla+ magont. Jag kan inte säga bu eller bä om sprayen men tycker väl spoton är smidigt dok ger jag lite mindre dos än vad de behöver men det är för att jag är lite rädd att de råkar illa ut om jag överdoserar.
Hon spyr fortfarande nu på kvällen :( Inte lika illa som igår men fortfarande… hon är i löp men kan verkligen löp göra såhär mycket?? Hon är ju sig själv annars är lagom pigg och kissar dricker men kanske inte lika villig att äta dock… men hon reagerar och annars verkar de inte vara nått fel så.
Men så orolig :(
hur är det med matningen? Går hon tom länge på nätterna? Tips testa ge sista måltiden senare och frukost tidigare och kolla om det fortsätter
Äter hon färskfoder?
Hon har fått måltider precis som vanligt och nu har hon alltid haft lite tillgänligt hela tiden just pga att hon äter dåligt… :(
Ja i vanliga fall men nu är hon inte super förtjust.. hon äter en liten bit om jag ger henne den… Hon älskade de förut :S
rekommenderar att ställa ner skålen och har hon inte ätit efter ca 20 minuter så ta bort skålen, då lär hon sig att äta vid dina tider du satt upp för henne. Hur många ggr om dagen får hon mat och hur mycket?
Hon har alltid haft så förut men nu när hon har börjat spytt så vill jag att hon bara ska få i sig något :(
Så hon har alltid veta tidigare så de är nu allt är fel… hon får 2 gånger om dagen frukost kl 11 sen kvällsmat kl 18 typ. hon får 50 gram per måltid.
#11 Kan förstå att hon spyr. Ge frukost precis innan ni ska gå och lägga er istället, så blir inte magen allt för tom innan frukost. Och sen kan hon behöva nåt köttben eller lite bra torrfoder under dagen i aktivering för att magen inte ska bli tom.
Jag gav min hund mat de här tiderna förut:
Frukost 08.00
Middag 18.00
Klockan 05 varje morgon spydde hon.
Ändrade till detta:
Frukost 08.00-09.00 (när vi vaknar)
Middag 22.00-00.00
Ingen spya!
Sen får hon köttben varannan dag och torrfoder i aktivering.
Ger man färskfoder så är det så sjukt lättsmält att magen blir tom fortare och då kan dom spy om det går för länge mellan måltiderna.
Hon har ju haft samma tider ett bra tag och hon har inte velat äta tidigare eller senare aldrig varit något problem tidigare de är ju de som är problemet.
Hon har börjat nu med problem och all mat som går in går ut igen. Jag får inte i henne nått så även om jag byter tider nu så äter hon inget spelar ingen roll vad jag ger henne typ.
Eller ja kattmat har hon väl varit lite förtjusti men kan jag ge henne katt mat? :S De är Mjou blötmat.. måste få i henne nått snart känner jag.
#13 Erbjud henne mat vissa tider, låt det stå framme ett tag sen tar du bort det så kommer hon nog lära sig att maten bara serveras ett visst klockslag. :) Sen är det bara bra om hon får vila lite från mat helt då magen säkert är lite irriterad efter spy-attackerna.
Vi testar igen :) Kanske köper nått lugnade för magen på apoteket så kanske hon mår bättre också med det.
:)
Prova med Standardt Ph-balans.
Tack! Ska genast kolla upp om de kanske finns att köpa direkt här istället för skicka efter.
Annars får jag skicka efter, de lät väldigt bra att ha hemma i vilket fall.
#15 Lycka till med lillen!
6 Enja måde verkligen skit rent ut sagt första löpet vi var tillomed hos vetrinären eftersom vi tycke hon verka helt enkelt sjuk. Det var löpet som spöka, hon kräktes åt inte, drack vissligen vatten bra med lite houng i för att smaka godare. Låg kräktes 3 dagar lite smått åt pytte lite dag 2 framåt kvällen men det var inte mycket. Hennes andra löp var vi lite oroliga för men den var så mycket bättre pigg o glad, envisare vissligen men åt bra kräktes bara några gånger efter ätit lite gräs ute men åt bra osv. 3 löpet piggelin normal genom hela kräktes inget åt som en häst ;) Så visst kan detta faktist vara pga löpet med, men det går även lite magsjuka hos hundar men är hon i löp så är det troligt att det här ihop när jag ser tillbaka på hur dålig Enja vart sitt första löp.
Ja alltså de känns så exakt så därför har jag funderat på de med… för allt började efter vi åkte iväg till ett känt promenad sträcka… då vi flyttade så var hon mest på gården innan denna promenad.
Just för att hon skulle lukta in allt och känna sig säker.
Hon blev VÄLDIGT sniffig på hankiss… intensivt :S… Sen efter de fick hon knäck i lurarna… och lyssnade inte alls på mig när vi kom tillbaka… den kvällen sen började spyorna och de hela.
Men ska ringa vet idag och få tips med för säkerhetskull.
Starkas tössen <3
Hon har diarrie nu också.. kan de bero på att hon inte få i sig så mycket? De är ju nästan tomt i magen.
21 ring vetrinären för att rådfråga, just för att hon har kräks osv för att kolla läget lite. Har du ringt och pratat med ufd om detta, kan som sagt vara magsjuka eller löpet som gör detta. Men kolla med vetrinären för att vara helt säker de brukar veta om det går någon magsjuka eller om detta beror på fästingmedlet.
Ringde veten och de sa att jag skulle ge henne vätsersättning och avakta till imorgon.
Hon har blivit mycket piggare nu sen väskeersättningen.
Tänkre jag ska försöka kontakta hennes uppföddare nu på eftermiddag och se.
Om hon visar att hon är hungrig ska jag låta henne få kokt kyckling och ris nu trotts att jag planerade fasta henne??
#24 Jag hade fastat ett dygn, sedan gett ris.
Okej då väntar jag med mat till imorgon! Tack!
Välkokt ris eller grötris, kokt kyckling och sparat spa från kycklingkoket använt det som sås till riset då ris i regel inte är gott iaf inte här ;)