Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1209 ggr
camilla85
0

Börja cykla med liten hund.

Köpte en cykel idag så nu vill jag börja cykla med hunden =). Men hur börjar man och hur långt kan man cykla? Hur långt cyklar ni som hållit på ett tag?

Rädd för cykel är hon inte. Provade en väns cykel men det var bara en snabbsväng för att se hur det var. Gick jätte bra.

Hon är 1,5 år och väger 7kg så inte så stor men full av energi =).

mopsen12
0

Jag cyklar bara på platser där det nästan aldrig är bilar eller människor. Det finns ju en risk att hunden kanske blir skrämd eller förvånad eller så om det pågår mycket aktivitet runt omkring.

Sedan att ha på sele, inte cykla för fort och hålla koll på både omgivningen och hunden så det inte kommer en annan hund som börjar göra utfall eller om hunden byter sida av cykeln och kopplet trasslar in sig i hjulet. Tja, lite så. Saker kan ju hända så man måste hålla ett vaksamt öga på allt. 🙂Lycka till!

Loveradio
1

Glöm inte heller uppvärmning och nedvarvning och helst också stretching efteråt. Jag brukar gå med cykeln först. Sen cyklar jag lite sakta och sen ökar jag farten och avslutar med att cykla sakta. Och sen in och stretcha.

Med en liten hund så får du ju tänka på att cykla saktare eftersom små hundar har korta ben. Hunden ska trava för att få bästa träningen.

Cykla runt kvarteret först, sen är det bara att utöka och du får läsa din hund hela tiden. Märker du att hon börjar bli trött så är det bara att vända hemåt. Bra att hon inte är rädd för cyklar! Min hund fick jag lägga lite tid på att vänja honom vid cykeln.

Jag brukar cykla ca 5 km med min hund. Cyklar 1-2 gånger i veckan.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

camilla85
0

Tack för tipsen =).

#2 Hur lång uppvärmning och nedvarvning tycker du man bör ha? Aldrig stretchat en hund. Finns kanske någon video på you tube om hur man gör.

Loveradio
0

#3  Ca. 5-10 min är väl lämpligt

Det allra bästa när det gäller stretching är att gå till en fysioterapeut eller veterinär och be dom visa på sin egen hund hur man gör så man inte stretchar fel. Själv har jag dock lärt mig genom att kolla på detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=jNicE_iH9Uo . Tycker hon förklarar på ett bra sätt. Och hon är också utbildad fysioterapeut.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com