Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 8054 ggr
Torreador
4

Dålig hundmat = mer bajs??

Hej på er

Jag har alltid gett min Korvhund access premium att äta. Men sista gångerna jag varit och handlat så har de bara haft 20 kg förpackningar och det är lite väl stort till en liten Tax så jag tänkte att jag byter till ett annat foder som finns i mindre påsar.

Jag valde Doggy istället.

Han har mått bra på doggy, magen har skött sig och allt har varit frid och fröjd. MEN han har alltid bajsat 2 ggr per dag. Morgon och kväll. Som en klocka!

Nu skiter han helt plötsligt 3 gånger om dagen varje dag. Ända sedan jag började med Doggy för ca 2-3 veckor sedan.

Då inbillar jag mig att maten är "sämre" eftersom den ger mer "skit som ska ut" om ni förstår vad jag menar.

Tänker jag fel eller är det så?

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Sugar Mist
8

Ju mer bajs som kommer ut ju mindre i fodret tar hundens kropp upp av fodret har jag fattat det som :)

-

Loveradio
2

Du tänker helt rätt! Ger man färskfoder t.ex som inte innehåller några spannmål alls utan endast kött så skiter hundar ofta mindre. Det beror på att dom tillgodogör sig det mesta i fodret. Ger man ett torrfoder med mycket spannmål så resulterar det i att de skiter mycket, då spannmål är mer svårupptagligt och tarmen inte hinner/kan ta upp all näring.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Praefatio
1

Precis. Ju mer som kommer ut, desto mer har hunden inte kunnat tillgodose sig. När min hund åt torrfoder bajsade han som en halv häst kändes det som. Sedan han kom till mig och började äta färskfoder bajsar han små, små kattskitar. Vänner och familj som passar honom eller går ut med honom brukar bli alldeles perplexa: "Alltså, han bajsade men jag vet inte, det kom JÄTTElite! Verkligen jättelite! Ska det vara så?" Japp, precis så ska det vara :)

Kan tilläggas att han ibland får någon näve torrfoder när vi är hemma hos en vän med hundar, och hennes hundar ska ha mat (det blir så orättvist annars ju). Då kommer det alltid mer bajs dagen efter.

[typellisch]
1

När min hund gick på torrfoder bajsade hon 3-4 gånger/dag och ibland 5 gånger/dag.
Nu när min hund går på VoH bajsar hon 1 gång/dag (har hon fått torrfoder i aktivering så 2 gånger/dag).

Ju mer dom bajsar desto mindre näring tar kroppen upp.
Ju mindre dom bajsar desto mer näring tar kroppen upp. :)

Torreador
0

Hm, om man inte ger torrfoder vad ger man då? 

Alla mina katter äter endast blötmat men jag har inte ens tänkt att det finns blötmat till hundar…. (korkat, jag vet… haha).

Men det måste ju bli en jäkla massa blötmat att bära hem?? Eller hur gör ni och vad ger ni?

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[typellisch]
0

#5 Färskfoder, märket Vom og Hundemat.

[Alvin88]
0

Min hund bajsa ca 4 gånger per dag och jag min fd hund bajsade 2 ggr per dag. Men det finns inget som säger att en liten jund bajsar mer va? För vi måste isf byta foder bi hara magnussons men vi har funderat på royal canin då den förra hunden åt det torrfodret. Någon som tror det spelar roll eller att man bara i billar sig?

[typellisch]
1

#7 Jag rekommenderar inte Royal Canin. Det innehåller bara en hel del strunt.

[Alvin88]
1

Okej men vad rekomenderar ni då i torrfodersväg, man blir ju galen på detta utbud;) då man alltid vill det bäst

[typellisch]
1

#9 Acana, Orijen och The Taste Of Wild :) Hade själv Acana Lamm och Äpple och var någorlunda nöjd. :)

Driva
0

#5 jag ger Nordic färskfoder

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Alvin88]
0

Men är det verkligen färskfoder som är bäst? Ibland får jag en känsla att det är på modet?

[typellisch]
1

#12 Det är bäst enligt mig. :) Min hund hade vita bölder i nacken och enorm klåda.. med färskfoder är det borta totalt. Hennes hud är len och mjuk, trampdynorna lena som silke och hela hon mår toppen av detta foder! Det är populärt och ''mode'' för att det är så bra som det är!

[Alvin88]
0

Kanske ska testa då min hund äter visserligen allt, men jag curlar så haha. Vart köper man detta vilken sort är bäst?

[typellisch]
2

#14 Kolla deras hemsida www.vomoghundemat.se .. där hittar du återförsäljare i din stad. :) Och du kan även läsa på om de olika sorterna som finns. Själv har jag nr 25 (lax) då min nakentjej behöver det för huden. :) Är jätte dålig på vad som rekommenderas.. men du kanske ska testa originalet, nr 33? :)

Praefatio
3

#12 Det är inte på modet, det är bara så att folk har börjat intressera sig mer för vad man stoppar i sina djur och insett att så ren mat som möjligt är vägen att gå.

Jag vet inte en enda hund som inte har fått exceptionella förbättringar av både det ena och det andra (allmänhälsa, mage, vikt, päls, tandsten etc etc) när de gått över till färskfoder. Även gemene man börjar förstå detta. Det tycker jag är toppen :)

[Alvin88]
2

Men kanske ska testa detta eftersom de måsr så mycket bättre:)

Praefatio
0

#17 Det tycker jag absolut att du ska göra! Kan tillägga att kräsna hundar kan behöva lite längre utfasning för att våga prova. En äggula på maten brukar också hjälpa.

[Alvin88]
1

Haha min har inte det problemet men han blir nog göad ändå:)

Praefatio
0

#19 Inte min heller, han äter vad som helst :)

Fenix_Chicci
1

Min gammelvovve som käkat dåliga torrfoder (typ pedigree, doggy, friskies m.m) större delen av sitt liv gick för ett tag sedan helt över till färsk mat. Och han som alltid bajsat som en kossa, stora, ganska mjuka högar fick helt plötsligt perfekt skit. Han slutade dessutom fisa. 

Min andra hund har aldrig haft dessa problem, men hon fick däremot bukspottkörtelinflammation när hon åt Magnusson M&B, pga allt spannmål. Och då hon är känslig för fett, spannmål och kolhydrater i för stora mängder överlag så gick vi över till färsk mat på henne för ca ett halvår sen. Nu mår hon toppen, och har dessutom musklat sig bra och fått mycket finare tänder (nästan all tandsten är puts väck).

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fenix_Chicci
2

#14 Jag tycker du ska kolla upp olika färskfoder och sen utifrån din hund bestämma vad du tror blir bäst.

Nordic och Vom og Hundemat är redan nämda.

Sen finns även fodax, emmzo, priima och bravo som jag tycker är bra färskfoder dem med. 

Vissa av dessa innehåller mer eller mindre spannmål, vilket kan vara bra för vissa hundar om de har lätt för att bli hårda i magen av bara animalier. Nordic har en spannmålsfri sort och alla emmzos färskfoder är spannmålsfria. Vom og hundemat innehåller enbart animalier. 

Jag har provat Vom og Hundemat och bravo av dessa. Vom og hundemat funkar inte på någon av hundarna, tiken blir det alldeles för fett för och hanen blir jättehungrig fast han får mycket mat (den är kycklingbaserad och vitt kött mättar sämre än rött) Bravo (vilt) har jag provat på hanen, och då tillsammans med VoH, de funkar bra tillsammans, men tycker personligen att Bravo innehåller lite väl mycket vegetabilier, men vissa hundar fungerar bra på det. 
Emmzo har jag hört mycket gott om och har nu beställt deras halvfoder (med enbart kött och lite inälvor) som man får tillsätta ben till. Bra pris och verkar vara bra kvalitet. Helfodret innehåller dock potatis och betfibrer.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Belimas
1

Observera att blötmat och färskfoder inte är samma sak, blötmat (burkmat) för hundar innehåller mestadels vatten och massa annat strunt medans färskfoder (fruset) innehåller mestadels rent kött och sedan vitaminer och mineraler då.

Torreador
0

Aha… det hade jag ingen aning om!! Trodde ni pratade om blötmat när ni sa färskmat. 

Är färskmat och BARF samma sak?

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

[Alvin88]
0

Tack alla för jättebra tips:)

Michaela-N
2

#24 Det är inte samma sak, färskfoder är en förenklad version. Färskfoder av bra kvalitet ska innehålla endast animalier (kött, ben, biprodukter osv.) och vitaminer. Det är ett helfoder där du slipper tänka på att du får i hunden allt den behöver.

Barf är mer avancerat  där du själv gör en kostplan för din hund, köper köttråvaror själv och utfodrar hunden med olika sorters kött och ben för att få en fullkost.

Torreador
1

Ok, ska kolla lite mer på barf. Det kanske hade varit roligt att göra maten själv. Jag har ju tre innekatter också. 

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Loveradio
0

#27 Finns ju ett barf.ifokus :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Torreador
1

Japp, såg det! Ska in o kolla mer senare ikväll :-)

/Bondmoran

www.bondmoran.nu