Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4831 ggr
Rafflan
0

Äter hö?

Min yngasta hund äter hö. Kan det vara farligt?

[Hilo]
0

Ska väl inte vara farligare än att käka gräs ute på gräsmattan?

Tizzla
0

Fast även gräs kan vara farligt, i stora mängder! Vet hundar som blivit jättedåliga och hamnat på operationsbordet för att de haft magsäcken full med gräs…Rynkar på näsan

Om hunden tar något höstrå då och då lär det nog inte hända så mycket men om den äter som en häst Foten i munnen så skulle jag rekommendera att du får den att sluta. Hö kan ju dessutom vara lite vassare än gräs och kan då säkert irritera magen.

Rafflan
0

#1 jo, det jag tänkte, men ville bara kolla för att vara säker, man vet ju aldrig ;)

#2 Nej då, han gillar att ligga å knappra på det på kvällen när jag kollar på tv, i övrigt gillar han att ligga i sova i det, så har att hörn ditt jag sopar ihop allt som hamnar på golvet, för katten älskar också att sova i det ^^,

Jo tänkte också på vassheten, men samtidigt kan ju andra djur äta hö utan att det är farligt, och hundar brukar ju kunna äta upp det mesta…

Tizzla
0

Ja är det bara lite knaper så!Glad Det kan mina hundar också göra ibland när de har chansen och det har inte varit några problem. Av ditt första inlägg fick jag intrycket att det var ganska stora mängderSkäms

De djur som normalt är gräs-/höätare är ju såna som mal maten innan den kommer i magsäcken så vassheten är nog värre för en hund, men å andra sidan så har många hundar "plåtmage". Mina äter just nu en del havre som fåglarna kastar ner på marken till dem och det är ju lite småvasst det också…och inga problem.

Rafflan
0

#4 haha ja det e ju lätt att tolka saker olika, speciellt på nätet ;)

Nej han ligger mest å knapprar på det, det jobbigaste e dock att han ahr krullig päls och att höt fastnar över allt, haha men det e betyder ju bara extra bortning och extra jobb för mattes del så det e ju lugnt ;)

Okey, ja märker vi några tecken på problem får vi ju se till att han slutar ;)

Royalz
0

Min äter också hö.. Om jag råkat spilla lite när jag gett marsvinen och jag inte varit snabb nog att sopa upp det.

Linnea
1

Vår äter hösilage, hon älskar det. Hon rullar sig i det, sliter i det och äter det..

Skynda långsamt så går det fortare.

Tizzla
0

#5 Låter som det är värre med pälsen då Skrattande

Rafflan
0

#7 haha ja har jag med mig honom till stallet älskar han att gnida in sig i både vanliga höt och ensilaget, haha han är ganska full med skit i pälsen efteråt hehe XD

#8 haha jo, men men, han gillar det får väl matte lägga lite extra tid på pälsvård bara ;)

Tizzla
0

#9 Jupp, allt för att de ska ha kul och må bra!Skrattande

[Alvin88]
0

Jag har hört att hö kan vara farligt i stora mängder då höstrået har en ganska vass spets, men jag antar att ni inte överkonsumerar hunden:)

Rafflan
1

#11 han är ju äldre nu så ha slutat äta hö :)

[Alvin88]
1

Haha jag måste verkligen börja kolla datum;)

mopsen12
1

Här finns en till höätare… och marsvinsbajs smaskare…