Blandras procent
Jag haha undrar nu om jag parar dessa två hundar:
Hane
Golden retriever 40.6%
Labrador retriever 34.4%
Flatcoated retriever 25.0%
Tik
Labrador retriever 31.2%
Golden retriever 31.2%
Flatcoated reteiever 25.0&
Hur ser valparnas ras procenter ut? xD (Jag ska inte göra detta det är typ tja, nyfikenhet)
Man kan inte riktigt tänka procent sats när det kommer efter andra ledet.
Avkomman får ju 50% av arvsmassan från vardera förälder. så om man blandar två renraser så får avkomman då hälften av generna från vardera ras MEN
när man sedan parar två stycken blandraser, vet du ju inte hur mycket av vardera rasen som kommer med arvsmassan.
tex säg att mamman är 50% labbe och 50% golden, hennes avkomma kommer få 50% av hennes arvsmassa, men du vet inte om arvsmassan har 10% labbe gener och 40 % golden gener osv.
Därför är procentsaters helt ointressant, dessutom kan du fått massa labbe gener men som är recesiva där ett par få golden gener slår igenom.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Det typen av procenträkning är endast intressant i första led då avkomman får 50% av vardera förälder. Fortsätter man para blandraser, så vet man inte vilka 50% som går vidare i nästa led.
Jag vet hur man räknar med procent men om man man säger att det är smaker… att det var hundar var mest ett exempel vi kan ta smaker.
Godis 1 smakar:
Salt 40.6%
Sött 34.4%
Surt 25.0%
Godis 2 smakar:
Sött 31.2%
Salt 31.2%
Surt 25.0%
Om man kombinerar dessa två hur smakar det då i procent?
100% illa.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 vaa?
Kan någon Medarbetare eller något låsa tråden eller ta bort den tack?
Varför ska tråden låsas ? Vi försöker förklarar för dig at valpen nedärver 50% av pappan och 50% av mamman. Om t ex mamman är av 3 olika raser, så går det inte säga hur många procent från varje ras som valpen kommer nedärva från mamman eftersom det endast är 50% den får - och vilka dessa 50% blir kan ingen svara på.
Är mamman t ex 50% schäfer och 50% labbe, så kanske valpen ärver 49% mest från schäfern och bara 1% från labben som mamman har i sig.
Alltså kan man aldrig säkert säga hur många procent av varje ras den har fått i sig från blandrasföräldrar.
Hiro; varför ska tråden låsas? Du har ju fått bra svar,

Enligt dig är tiken enbart 87,4% hund, vad är resten?😉
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag förstår inte varför procent ens är viktigt.
Min blandras är lhasa apso, tibbe & shihtzu. Jag har aldrig ens brytt mig om hur många procent av varje han kan vara. Han är en blandras och uppenbarligen var det inte viktigt med ras när jag köpte honom ;)
Agh, det har inget att göra med hundar egentligen och allting blev missuppfattat. Jag vet att hunden får 50% från varje förälder.
Att det var hundar vara bara ett exempel och jag råkade skriv fel på tikens %