Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3405 ggr
LillMalin
0

Va skulle du gjort?

Tänk dig att du är ute på promenad med din hund, plötsligt får ni syn på en stor hund som kommer springande mot er, du märker att hunden är väldigt agressiv.  Ingen ägare syns till heller.

Va skulle ni gjort?

SusanneStromstedt
0

Ja,vad kan man göra i en sån situation.Att skydda sin egen hund blir jättesvårt…

Att ropa på hjälp är ju ett svar,men hinner hjälpen komma?

mariatingsund
0

Jag hade nog försökt uppträda som en riktig flockledare mot andra hunden, om det nu gick att stanna honom, få honom sitt, eller gå hem eller nåt? Om det inte hjälp, ja, då försöka göra som om inget hänt, men aldrig visa rädsla för hundarna känner av och det blir definitivt bråk.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Freke
0

Skulle nog höja rösten med ett skarp kommando -Stå Stilla. Om inte det skulle fungera, skulle jag göra ett hastigt mötande av den stora agressiva hunden iform av ett utfall emot den bara för att distrahera den.

Det vill säga att göra något som den med största sannolikhet inte skulle vara beredd eller förberedd på.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
0

Skulle nog göra som #3

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cerrolyn
0

Samma här som #3

**MVH Cerrolyn

Therese_Melberg
0

Men att göra utfall mot en stor, okänd och aggressiv hund om man är helt ensam utan hjälp i närheten låter ju lite farligt. Tänk om hunden då riktar sin aggresion mot er istället då?

Karmatarerskanise
3

#6 Jag hade hellre tagit stryk än att min hund hade fått det.

Själv hade jag letat efter något att slå till den andra hunden med. Och skrikit för full hals. Jag ahde gjort att för att bryta den andra hundens anfall.

Therese_Melberg
0

#7 jovisst, men jag skulle nog inte göra utfall mot hunden iaf, jag tror att om det är en verkligt aggressiv hund, och den desutom blir nervös, så ökar det nog bara på hundens aggression… jag tror väldigt få verkligt aggressiva hundar skulle backa bara för att föraren gör utfall mot den, reaktionen skulle nog snarare bli att den försvarar sig själv och då går till anfall.

Anett Lindbom
0

Den händer att jag möter herrelösa hundar ute, men för det mesta är dom mest nyfikna. Men skulle dom vara ilsken så skulla jag nog stampa i backen & skrika åt den hunden att gå hem, och sedan hoppas man ju på att den gör det också men skulle den då gå till anfall så vart jag nog så förbannad så jag sparkade den eller slår ngt hårt på den, allt för att den ilskna hunden ska låta mig och min hund få vara ifred..

Karmatarerskanise
0

#8 Vad hade du gjort då?

Therese_Melberg
0

# Vet faktiskt inte, men jag hade nog stått stilla, hållit min egen hund under kontroll och hoppats på att hunden skulle springa iväg eller att ägaren skulle komma efter den.

Jag blev jagad av en väldigt nervös labrador kille storlek större i skogen när jag var ut med mina två än gång, och han såg inte kul ut när han kom springande (skällande och raggen upp), men han vågade inte komma fram till oss utan stannande några meter ifrån och till slut sprang han tillbaka till matte, som ropade från nånstans inne i skogen. Honom hade det nog iof gått att skrämma bort, han bara bluffade, men det är ju väldigt svårt att avgöra när hunden kommer farande emot en…

Karmatarerskanise
0

#11 Men om det blir närstrid, och du måste handla. Vad hade du gjort då? Hade du du låtit din hund ta striden eller hade du gjort ngt för att stopa den andra hunden?

Zebben
0

Beror på hur hunden ser ut och beter sig. Men jag skulle inte skrika eller tjoa. Det kan trigga många hundar om de är ute efter bråk. Hur jag skulle bete mig är jättesvårt att säga, då det är helt upp till hur situationen är. Men jag skulle kunna båda stå kvar och visa mig lugn och bestämd. Likväl som jag kan vända sidan till och meddela att jag inte vill ha bråk. Båda sakerna kan få den andra att lugna ner sig.

Karmatarerskanise
0

#13 Men om det är din hund den är ute eter hjälper det väl inte om jag visar att jag inte vill bråka? Eller?

Skulle dessutom min hund visa att den vill bråka, så lär ju inte den andra hunden titta på mig?

[Vargnatt-]
0

Hade nog också gjort som #3.
Jag tar hellre smällen än att min hund gör det.

Zebben
0

#14 jo, faktiskt så kan en del hundar komma av sig helt om man helt plötsligt vänder sidan till och/eller krafsar lite i marken. Min tik är sån, kommer det en arg hund fram så vänder hon ryggen till och sätter sig och kliar istället. De allra flesta hundar stannar då upp och kommer av sig helt.

Karmatarerskanise
0

#16 Där ser man :)

Jag hoppas dock att jag aldrig behöver ta reda på det irl :)

Monday
2

Har faktiskt hänt mig flera gånger att en stor svart jycke har attackerat min lilla cocker. Samma hund varje gång. Och den har hoppat på och börjat bita min hund. Var faktiskt tvungen, hur hemskt det än låter, att ge den en liten spark så den la av. Det är en tant som äger hunden och kan inte hålla den även fast den är kopplad med strypkoppel, sådana människor borde inte få ha hund..

http://www.regret-nothing.com

Liss
0

Om jag såg att hunden var aggresiv hade jag nog fått panik och gjort något jag inte har en anning om nu. Alltså något oväntat bara som poppar upp i huvudet när man ska överleva:) hehe..

Men om jag tänker nu så skulle jag väl antagligen försökt komma undan på någe vis, in i en port eller bort bara.. eller också kasta något mot hunden eller använda knät i buken när hunden kom. Nått för att skydda min hund

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Lise
0

Två stor rottweiller hanar gav sig på min schäferhane när jag gick genom en by i närheten där jag bor. Min hund hade inte chans utan låg ner när de andra två bet, det var fruktansvärt, jag skrek på ägaren som var på sin gård, han kom och fick undan hundarna, hade han inte varit i närheten vet jag inte hur det hade slutat, själv hade jag aldrig klarat att få bort dessa stora hundar.Dessa två hundar springer utan uppsikt och har ställt till det en hel del. Tänk om det hade varit en liten hund de gett sig på. Efter detta hände har jag många gånger tänkt att man skulle ha med sig något, typ pepparspray eller något liknande, för man försöker göra allt för att rädda sin egen hund.

Freke
0

Som inläggs skrivaren formulerade frågan: Ingen ägare syns till, och hunden var väldigt agressiv.

Då är det som med människor, gör en oväntad reaktion/distraktion.

Kan bara tala av mina egna erfarenhet/er av alla de hundar jag haft att göra under mina hundår så av dom riktigt "tunga" och svår jobbade raserna, har det alltid varit genomgående att när/om dom märker minsta rädsla så försöker dom ta (över) situationen.

Agressivitet får näring av rädsla, speciellt i hundar. Då dessa har en undermedvetenhet av flockbeteende, finns det möjlighet att vinna och ta flocken -Då ska man det.

Men eftersom ingen ägare syns till. Så får man vare sig man vill eller inte Agera.. Och om man gör så med hjälp av kroppsspråk och röst (tilläggas ska väl att detta bör göras med Myndig Röst och Skarpt kommando).

Då brukar man vinna situationen utan vidare uppföljning. Men fysisk angripa den hunden som kommer emot en? Nja inget jag själv skulle råda någon till (såvida man inte tycker om hundbett).. Det kan få en riktigt fel effekt. Om man med "våld" möter "våld" kan det bli riktigt våldsamt, angripande hund som mötes med våld kan/blir rädd och i det läget kan då ta en tugga eller i värsta fall, klippkort till akuten/veterinären. Inget jag rekomenderar.. Har sett resultaten av klippkorts hundar.. Huuva inte snyggt o ajsan vad ont han måste ha haft…..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

PumiTerror
0

Ja, mig har det redan hänt, i sommras när jag var påväg till klubben, jag och min lilla Pumi Szwintoh. Jag har alltid haft en uppfattning om hund jag skulle gjort, men det blev inte alls så som jag hade tänkt.. Jag blev som i chock på något sätt.. Det kom iaf två stycken stora Schäfrar springande mot oss, skällande med raggen uppe, jag blev så rädd. Jag svor åt som som en stucken gris, svorochsvor.. Även massa NEJ; STANNA och FY, kom när dom var riktigt nära, den ena stannade även en meter framför oss medans den andra ver någon meter bakom den hunden. Morrade hukade sig och massa skit. UCH jag var såå rädd.. Tillslut stog jag där tyst ett tag (typ två sek, hah..) sen hoppade jag och stampade till i marken och röt till NEJ!! Då blev de fart i schäferbenen..! Jag var helt chockad när dom stack, det kom en bil och "körde" iväg dom, hon hade åkt förbi dom innan, sen vände hon när hon såg att dom kom mot mig.. Annars vet jag inte om dom hade sprungit tillbacks till mig :S

PumiTerror
0

så ja, de blir inte alltid som man tänkt sig, speciellt inte om man är lite chockad :S

Mikaela_B
0

Av många erfarenheter i detta läget dock med mkt olika situationer, så har ett tydligt kroppsspråk hjälpt alla ggr förutom 2 då jag faktiskt valde att bruka våld. Dels för att min hund var 14 veckor gamal när han blev överfallen och hunden använde han som slit och slängvara om så uttrycka de, och i detta fall fanns ingen annan utväg, och dessutom viste jag vem hunden tillhörde och vet vad den går för.

Andra gången var det inte jag som brukade våld utan denna gången en vän till mig men fortfarande min hund som blev attackerad av aggresiv hund där kroppsspråk inte heller hjälpte. Tycker inte om att bruka våld mot djur men när de gäller mina hundars liv som i detta fall de gjorde båda gångerna så har jag inte tvekat för 5 öre. Förlorade nästan min hund efter attacken när han va 14 veckor och förlorade nästan han igen när han blev 9 månader pga attackerna. Dock förlorade jag han ändå, men inte pga skadorna han fick efter attackerna av de andra hundarna.

Men är absolut inte för våld för de är verkligen den sista och botten nådda lösningen enligt mig då det i själva verket bara förvärrar saken hos en aggresiv hund om man möter den med våld. 

Så vad hade jag gjort, det beror helt på den aggresvia hunden, lyckas jag utan våld så blir jag bara nöjd över situationen men skulle jag behöva så kommer jag aldrig tveka till de.

www.blueberryhedgehogs.com

Ham-Madam
0

då jag råkat ut för såna hundar har jag fort släppt mina hundar. de har då kunnat samarbeta,fly el gömma sej bakom mej.

de läser ju av varandra fortare än vad jag hunnit göra.

de flesta gångerna har det gått bra.

SaraC
0

Ropar efter matte/husse och försöker skrämma iväg den andra hunden eller i alla fall hålla den på avstånd. Hjälper det inte lyfter jag hellre upp min hund än att den blir skadad eller skadar den andra hunden, även om jag helst inte vill lyfta honom. Forsätter den andra hunden attackera mig då så är det väl försvar med alla medel som gäller.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

emelieA
0

Brukar använda mig av världens myndigaste, mest bestämda "APP, APP!!" och gå bestämt emot dem. Komer arga hunden av sig säger jag faktiskt "bra, duktig" lite lungt och sen brukar det faktiskt vara bra.

Men det är olika beroende på hund, en liten ettrig en har jag rutit "TYST" åt och den sprang tillbaka till matte fort som fasen.

En stor dobermann utan halsband som var helt jä-la galen var jag tvungen att dra ner på backen och hålla fast för att den skulle sluta ge sig på min hund. Som tur är kom ingen till skada den gången.. Utom kanske att dobbisen blev lite öm i nackskinnet? Men det fick vara värt det.

Mellorine
0

#0 Det har hänt mig typ 3-4 gånger att hundar som verkligen verkat aggressiva sprungit emot mig och min norska buhund. Bl a har en ridgeback som skadat en väns stora hund attackerat två gånger. När det har hänt har jag automatiskt snabbt mött hunden med ett avbrytande "WAAH" eller "NEJ" eller nåt och den har kommit av sig varje gång och lugnat sig. Då har jag sagt "marsch" eller nåt och visat att jag vill att den ska gå tillbaks till ägaren (har funkat, nån gång har hunden irrat runt förvirrat). Min annars mötesglada hund ställer sig bakom mig varje gång det händer. Har lyckligtvis funkat varje gång enbart med rösten. Skulle som någon tidigare sa inte tveka att använda våld för att få isär hundarna om jag verkligen trodde de skadade varann (vilket dock är ganska ovanligt även när de faktiskt ryker ihop).

Är det en liten (ofarlig) hund låter jag den hållas såvida den inte biter (de gör oftast inte det - de låter mest). Det märks på Andy när den andra hunden menar allvar (har aldrig hänt med en liten hund, min hund är 47 cm). Andy står bara där och vrider undan huvudet en aning, och oftast slutar den andra hunden när det inte får något gensvar. Sen kommer de bra överens :) (Så om nån behöver träna en liten aggressiv/rädd hund.. go ahead.. ;))

minbebis
0

När jag var 10 år så gick jag i en stor äng med en kompis med våran papillon/japansk spets blandning. Kommer inte ihåg raserna men två stora hundar kom springandes till oss och jagade henne runt mig. Jag var så skräckslagen så drog henne mot mig men till slut drog hon ur sig halsbandet och rusade iväg, med 2 stora hundar efter sig. Hon var snabb och använde sin kropp bra, så när hundarna kom för nära bör hon riktning så dom hamnade efter. Det slutade med att min kompis gömde sig bakom en soptunna, jag bakom en bänk och hunden under en bänk. Det var några jävla fyllon som satt borta vid ett bord. Ena kallade tillbaka sin hund men den andra tog längre tid att komma på kommando. Kommer aldrig glömma den där sista hunden. Ögonen var fixerade och lixom såg galen ut och det kom skum från dess mun. Och inte fan kom ägarna och frågade om vi mådde bra eller något, dom återgick till sitt drinkande.

[Teddies matte]
0

Jag har varit med om det, släppte min egen hund och slängde mig fram och fick tag i den andra hunden kring halsen och kunde dra emot så den inte fick tag i min hund.

Fejhn
1

Jag och min syster var ute och gick, hon med sin hund och jag med min. 

När vi gick förbi ett hus hör vi vildsint skällande hundar, 4 stora blandraser hade smitit från matte och husse när dom hörde oss utan möjlighet att veta att vi hade hundar med oss. dom sprang alltså aggressivt mot oss först, sen fick dom syn på min hund och siktade in sig på honom. min syster rappade till den första i ansiktet med sitt koppel, förvånansvärt effektivt men inte förvånande med tanke på hur ont en snärt med läderkoppel gör. Ingen av oss backade för tanken på att dom eventuellt är aggressiva mot människor, utan valde att skydda våra hundar. 

klarqde oss tack vare att min syster gjorde ett såpass aggressivt intryck på hundarna, med höga skrik och rapp i ansiktet på dom, och eftersom hundarna riktade in sig på min hund och inte märkte hennes kunde hon hjälpa mig och min hund. 

I exemplet där uppe är det bara en hund, så hade vrålat åt den, hade den inte stannat av hade jag kopplat lös min hund men hållit honom i halsbandet, och använt kopplet som piska och rappat hunden ordentligt, eventuellt kastat mig över den andra hunden och tagit tag i nackskinnet och dragit kopplet runt halsen på den, min hund kan jag ha koll på utan koppel sålänge. 

min granne har en stor hund, hon är inte aggressiv men dom gillar inte varandra, hon har smitit nångång och kommit efter oss, då väntar jag bara med min hund bakom ryggen tills hon kommer såpass nära, då griper jag tag i dom i nackskinnet båda två samtidigt, ser man till att få ett bra grepp bakom öronen har dom svårt att komma loss.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Oshibwa
0

Det har inte hänt mig att en hund har kommit lös. Men däremot så kom min stora odåga till vakthund lös en gång. Det var innan hennes första löp då hon var på g med ''övergångs'' perioden och var väldigt hopplös.

I alla fall så ertappade jag henne med att sätta sig och kissa inne. Tog ut henne så hon skulle kissa klart på tomten medan jag tog på mig skorna (det var vinter). (bor halvt på landet). Helt plötsligt ser jag henne sticka iväg. Då var det en man ute på vägen med sin hund. Jag ser raggen på min 31-kg svarta hund och hörde mannen vråla något . När jag kom utspringandes på vägen så var inte min hund i närheten av han utan stod kanske fem meter ifrån så det var ju tur det i alla fall. Jag fick tag på henne och tog in henne och hörde i bakgrunden hur han gormade om att nästa gång sparkar han huvudet av hunden.

Jag vet inte hur jag själv skulle reagera. Jag skulle nog som en annan skrev här släppa min hund för att det blir nog bara värre av att en svinrädd matte håller i kopplet. Om jag hade en mindre hund skulle jag naturligtvis inte göra det och beroende på hur aggressiv andra hunden är ta ner den på backen. Någon spontan grej skulle nog vara att försöka muta med hundgodis. Svårt att säga nu vad man skulle göra.

Intehärutandär
0

Jag hoppas jag slipper detta scenario. I mitt huvud skulle jag lyfta upp min lilla hund och försökt sparka ifrån mig den andra hunden och ta mig från platsen. Men det är omöjligt att spekulera vad som händer i chock. Förhoppningsvis skulle jag alltid plocka upp min bäbis iaf.

Vizzla
0

På vår hundkurs fick vi lära oss att:

1) ställ dig framför din egen hund

2) sätt upp handen och ropa stanna åt den andra hunde

om hunden inte ser ut att avvärja/stanna/Vända

3) sista utvägen blir att sparka den andra hunden om den rusar mot och försöker komma åt din hund..

Låter grymt men om inte ägaren kan få fatt sin hund hade jag nog gjort allt för att skydda min egen.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Ixectrona
0

Springa vrålande mot den andra hunden och ev. fäkta med armarna. Har gjort dylikt men betydligt mindre dramatiskt (bara spänna upp mig, ställa mig ivägen och fokusera helt på att utstråla "STICK HÄRIFRÅN") till både katter (jag var ute med min lilla papegoja) och hundar i mindre hotfulla situationer.

Står jag bara still kan jag bara tänka mig att hunden kommer bita antingen mig eller min hund, försöker min hund fly och jag håller i kopplet kommer de bara jaga runt varandra i cirklar runt mig, om jag har en liten hund och lyfter upp den kommer den anfallande hunden bara se min hund ännu mer som ett byte och hoppa upp (och om den inte biter min hund, bita mig i ansikte eller armar).

Att slå på eller göra illa en hund som redan bitit sig fast kan mycket väl bara göra den mer aggressiv, så det jag skulle göra då är att greppa tag i huvudet, ev. öppna käkarna och slita loss den.

Det enda jag kan tänka mig är alltså att göra vad hunden inte förväntar sig, "chocka" den (de flesta hundar ser inte människor göra det jag skrev först varje dag direkt…) och driva den tillbaka. Bara "uppvisningar", energi och "avsikt" används hela tiden inom djurriket och man behöver inte använda något våld alls.
(För de flesta djur, både de som anfalls och de som anfaller, vill inte göra något som kan skada dem. Så om man verkar ännu mer hotfull än den anfallande hunden är själv så lär den retirera; det är inte värt risken.)