Hur lär man en hund att dansa?
Hej!
Jag har precis upptäckt tränings och tävlingsformen Freestyle och fastnat för den. Att dansa och samspela med sin hund, så underbart! Det finns inga kurser i min närhet och därav får jag satsa på att lära mig själv. Jag har en (ungefär) ettårig finsk lapphund hemma, hon är HD-röntgad med mycket bra resultat och är väldigt arbetsvillig vad jag har märkt. Så jag antar att man kan börja?
Finns det någon här som kör Freestyle med sin vovve? Eftersom jag inte har kurser eller någon i min närhet som kan så får jag fråga här. Hur lär man sin hund några tricks? Hur gjorde/gör ni? Vad är viktigt att tänka på? Något övrigt man kan tillägga? Vad finns det för tricks?
Skulle uppskatta om jag fick råd och hjälp då jag gärna skulle vilja testa med henne.
Läst 94 gånger och ändock inget svar 😕. Varför?
Ingen här som kan svara? Ingen som kör freestyle heller?
Klickerträning. Kör inte freestyle själv, men många använder sig av klicker vid inlärning🙂
Mitt tips är alltså att börja med att gå en kurs som är baserad på klickerträning om du inte redan jobbar så.
Håller inte på med det själv, men jag har fattat det som att man lär in många olika trick/rörelser som man sätter ihop till ett program sen. På youtube finns massa klipp med hur man kan lära in olika saker :)
Jag har själv en klicker hemma, en sådan där som brukade komma i presentpaket eller något från Canis och liknande. Men jag har aldrig riktigt använt klickern själv. Så jag kanske får testa den och/eller gå på kurser med dess innehåll och basination :).
Jo, du har helt rätt. Man lär dem olika konster/trick och rörelser för att sedan sätta ihop något tillsammans med föraren i uppvisningssyfte. Då får jag väl se runt lite på youtube och förmodligen hitta något :)
Är det ingen som kan beskriva, visa eller säga något också? Ingen som går den här träningsformen?
Är även intresserad av Heelwork to Music :).
Vill ha fler svar!
Att lära hunden trix är ganska enkelt. Kan hunden någonting sen innan? Jag menar som typ tass eller kanske hopp? Isåfall har du ju en början där! Många trix går att utarbeta utifrån tass eller hopp.
Alla tränar ju på olika sätt men jag förespråkar metoden shaping och det är även det som jag kommer använda mig av vid all träning så därför tänker jag utgå från det och förklara hur jag skulle lära hunden freestyle så får du väl välja om det är något du vill använda dig av :)
Shaping går ut på att hunden lär sig själv och får anväda huvudet när den lär sig något, alltså inte bara följa en godis mm. Detta tränas med en klicker! Det bästa är om du bestämmer dig för ett trix i förväg. Något som är otroligt bra att börja med är något som kallas för target. Att hunden ska trycka nosen eller sätta tassen på ett föremål, det kan sedan användas till otroligt många trick inom freestyle.
Så välj ett föremål, typ en pappersbit eller vad som, och placera den på golvet framför dig. Ha en klicker i handen och var beredd med godis. Så fort hunden tittar på pappret så klickar du och ger godis. Varje gång hunden tittar på pappret så klickar du och ger godis. Beroende på hur snabbt hunden förstår så kan du gå vidare och vänta tills hunden tar ett steg mot pappret och så klickar du och sedan tills hunden nosar på pappret- klick- godis. Och tillslut tills valpen placerar en tass på pappret. Detta måste sedan upprepas många gånger tills hunden verkligen förstår och placera gärna targeten på olika ställen som på en stol, i din hand i soffan så att hunden lär sig att placera tassen där targeten är.
Jag vet inte hur mycket du och din hund jobbar tillsammans redan men detta är grunderna och det är alltid där man måste börja om man ska göra någonting helt nytt.
Vet att det ska finnas en video om shaping som fanns här ganska nyligen på hif. Ska se om jag hittar den! otroligt lärorik!
EDIT: Här är tråden jag tänkte på, här har du flera filmer som är väldigt spännande och en som förklarar hur man lär in shaping. Superbra och lättförståelig video :)
http://hundar.ifokus.se/discussions/51d1bf38ce12c4052f00295a-hjalp-hur-gor-man
Jag tränar freestyle med båda mina hundar, har dock aldrig tävlat.
Först och främst lär jag in de tricks jag vill utöva i ett numer så som gå mellan benen, slalom mellan benen, buga, stå på bakben m.m. och sedan sätter jag ihop allt till en lämplig låt, och tränar.
Det är inte så komplicerat faktiskt, och det är väldigt, väldigt roligt!
Det var freestyle som fick mig mer insatt i hundvärlden dessutom :)
-
#5 Njo, jag tror inte hon kan någonting av värde. Typ vardagsgrejer som sitt, ligg, "vara kvar", kryp och backa. Vi kör agility på hemmaplan som hobby ibland så hon kan slalom och hopp över hinder/föremål, om än inte på kommando ännu. Håller på att lära sig. Ja, det var väl allt jag vet. Inte något större som tass eller hopp rakt spontant, så vi får nog köra från ren grund.
Shaping såsom du beskriver det låter intressant. Det skall jag testa på min hund, såg snabbt igenom tråden du länkade men ska kolla den mer noggrant sedan och testa.
#6 Vad kul! Kan dina hundar de tricksen du nämner? (gå mellan benen, buga, stå på bakbenen, slalom mellan benen?)
Det är ju ungefär så jag tänkt. Bestämma tricks/träna, sätta ihop till ett samlat moment, musik och mer träning. Hur lär du dina hundar grejerna?
Har kollat på en del videor nu också. Ser lockande ut, verkligen 😍. Ska ta mer tag i det.
#7 Det jag nämnde kan min ena hund, Opsis :) Det är han jag tränar mest med :)
Jag shejpar/shapear(Vad det nu heter) de flesta trick. Slalom och Gå mellan benen är i princip samma trick.
Först klickade jag när han stod mellan mina ben när jag bad honom dvs sa "Mellan" och höll en godis, när det tricket satt sa jag "Frammåt" och började gå framåt och klickade för varje steg han tog, sedan höger, bakåt, och vi håller på med nu Vänster också.
Slalom är väldigt simpelt och lätt att lära, om hunden kan att gå mellan ben.
I "Mellan" ska hunden gå emellan 2 ben, i Slalom ska den gå emellan 2 ben, dock upprepade gånger.
Därför säger jag mellan ibland istället för slalom, för det blir nästan samma "trick"
-
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag tävlar inte freestyle men jag använder mig ofta av liknande tricks för att tagga mina hundar inför lydnadsträning och -tävling.
Att lära hunden slalom mellan benen är oftast ganska enkelt om man inte har en skygg hund.
Jag tog helt enkelt en köttbulle och lockade med och förde den så som jag ville att hunden skulle gå och belönade när de gått igenom. detta lär de sig snabbt och snart kan man utöka genom att föra hunden genom, ta ett steg, sedan under andra benet tillbaka osv.
Jag testar lägga upp en länk till en video med mina hundar. Den lilla spetsen kan nog ge en del tips och ideer. Collien är mest lek med som kanske ses…
Ser du något speciellt du tycker är spännande så fråga gärna. :) Jag svarar i mån av tid.
Lycka till!