Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2450 ggr
mingman
1

Träna på tom mage

Lite här och var dyker rådet upp att träna hunden före måltider för att öka motivationen. Hungrig=vill ha mat = lättare att träna. Eller?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23032958

Jag hörde talas om denna studie kallad "frukosteffekten".

Väldigt kortfattat; De testade två grupper av hundar, en grupp fick frukost, en grupp fick inte. Sedan fick hundarna göra ett lättare minnestest (minnas i vilken låda testledaren stoppade korv). Och tänka sig, de som ätit frukost presterade bättre.

Brukar ni tänka på när ni placerar träningen i förhållande till hundens måltider?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

russin
0

Mina är lika matgalna oavsett om dom ätit eller inte😉

mingman
0

#1, och min är aldrig särskilt matglad, och behöver oftast annan motivation vid träning.

Märker du någon skillnad på koncentrationsförmåga om du tex tränar precis innan eller precis efter middagen?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[typellisch]
0

Min hund älskar mat och är alltid motiverad att arbeta för mat. Och jag hade aldrig kunnat träna henne/gå långa promenader eller vilken motion som helst utan mat i magen, hon skulle spy pga tom mage då hon får färskfoder!

Lathundarna
0

Japp. Inte för att han inte är matglad som en slasktratt, utan för att han alltid får sitt käk på bestämda tider (annars kommer han och kickar matskålen framför sig). Så det är bara att planera och ge tillräckligt med tid nog för att han ska kunna vila ner käket. Framför allt om det är canicross på gång.

[Bolten]
0

Mina är alltid matglada men skulle aldrig utfodra innan träningen eftersom att de inte ska anstränga sig direkt efter utfodring. 

Jag tränar antingen innan de får mat, låter de vila 2 timmar efter träningen och sedan får de mat. Om jag ger mat innan träningen så vilar de två timmar efter de ätit tills jag tränar med dem.

[tiffitott]
0

Jag tränar Curre nästan uteslutande med leksak, dom gångerna jag tränat honom på tom mage har jag upplevt honom som lite mer omotiverad.

Michaela-N
0

Det är olika för hund till hund hur dom presterar bäst. Mina får alltid mat som vanligt när vi ska träna. Jag har provat att inte ge Hugo frukost innan vi tränat på förmiddagen men upplevde att han koncentrerade sig sämre då. Så han får alltid frukost men i mindre mängd om vi ska träna tidigt på morgonen

Em_
0

Intressant! Känner mig korkad som inte har tänkt på det innan ^^ Måste försöka testa själv. Oftast är de varken proppmätta eller utsvultna när jag tränar.

reverse
0

För mig har det känts givet att hunden inte ska jobba på tom mage. Jag själv jobbar uselt på tom mage. 😃 Däremot ger jag en mindre frukost. Ingen tom mage, men inte full heller.

//Lina

[Forest]
0

Jag brukar träna på morgonpromenaden de har då inte ätit frukost och de är mer villiga att arbeta för gottis. Men de får frukosen när vi kommit hem. Jag har ungefär tider som jag säger de får sin mat. frukosten mellan 6-8 då jag ibland börjar kl 6 så får husse ge dom frukost. middag vid 11-13 även detta beror på jobb/om vi är hemma kvällsmaten är mellan 18-20 då jag arbetar till 19.30 så får de kvällsmaten när jag kommer hem och sen är det långpromenad med träning. Då gäller det att ha godare i fickan om de ska vara glada i att träna, annars har jag med leksak som belöning o den kvittar om de är hungriga eller inte.

Fejhn
0

Min hund är alltid hungrig, oavsett när han fått mat eller inte. 

däremot upplever jag att han har bättre koncentrationsförmåga när han inte är helt tom i magen. Ska jag träna ser jag till att han ätit några timmar innan, inte mätt men inte heller vrålhungrig.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Maja2
0

Det beror på vad vi ska träna. Är det mer fysisk träning, så får de äta ett par timmar före. Gäller det trick, freestyle, rally eller lydnad, så kan det mycket väl ske innan maten. Aldrig före frukost dock.

Driva
0

Har inte något problem med det av två anledningar. 
Ett: mina hundar är matvrak, spelar ingen roll om de precis har fått mat, de vill ändå ha godis.

Två: De får mat två gånger om dagen runt 7 på morgonen och runt 12 på dagen. Sen brukar vi träna på eftermiddagen/kvällen och då har de tändå gått ett tag sedan de fick mat senast.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Hiro
0

Jag brukar inte träna innan frukost, oftast mitt på dagen eller efter middagen. Dock brukar jag ta bort lite från fodret om jag vet att jag skall träna mycket den dagen men jag ser till att hon får sina 8 dl per dag ändå

Fenix_Chicci
0

Fröken voff här vill helst äta på kvällen, så det blir ofta träning innan maten. Men vill hon äta tidigare så visst får hon ha mat i magen då, bara att vi väntar iallafall 2 timmar mellan mat och fysisk träning.

Dock så tränar vi mycket med leksak så just den biten spelar inte så stor roll.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

russin
0

#2 - jag tränar sällan direkt efter maten, utan vi går promenad före frukost och en långis före kvällsmaten. Tränar vi så blir det oftast på antingen morgonpromenaden eller mitt på dagen.

Jag kör iofs mest med leksaksbelöning beroende på vad vi gör - men det ger bästa drivet på den av mina som är mest träningssugen. Vill jag däremot ha lugnare och mer koncentrerad träning, så är det godisbelöning - då taggar hon inte upp sig lika lätt. Den andra är mer fokuserad med matbelöning, även om leksak duger. Men märker ingen direkt skillnad på om det är före hon har ätit eller om det är mellan måltiderna🙂

Har vi gått kurser kvällstid, så har dom aldrig fått mat före. Det blir så mycket belöningsgodis då att det helt enkelt skulle bli för mycket mat då - jag har ju relativt små hundar😉

Fast även om mina hundar alltid är sugna på något i matväg, så tror jag sällan dom är vrålhungriga. Dom äter morgon och kväll samt får ett tugg eller ett kex mitt på dagen. Så jag tror aldrig dom känner sig utsvultna🙂