Stackel!!!
Jag diskuterar med en vän om stackel men kan inte hitta någon stans om vilket år eller så det blev olagligt. Eller har det ens varit lagligt i Sverige?
Oavsett får jag gåshud och blir så fruktansvärt arg så fort jag ser ordet "stackel" eller "tagg-halsband" så vet inte varför vi diskuterar det, men ändå :/
Någon som vet?
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
ingen aning men tycker det är hemskt :(
Det var inte förbjudet 2005, så någonstans mellan 2005 och nu förbjöds det… Det har varit lagligt i Sverige tyvärr. Men sedan kan man också fråga sig när stryp blir förbjudet, då det ger mer skador på hunden (nacke, huvud och muskulatur där.) Håller med dig fullständigt, det är ett djävulens redskap. Och tur det att det är förbjudet nu.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jodå, förbjöds 1:a Maj år 2008. Riktigt sent tyvärr…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Frida, vilken sida hittade du information på?
Ska se om jag hittar den… Det var ett forum. Hold on.
Här! Hur trovärdigt det är vet jag inte, men det är det jag hittar 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack Frida!
Här är en lite mer trovärdig länk: http://www.chanshund.com/texter/djurskydd/Taggar%20runt%20halsen/Stackel.htm
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Super! Bra med mer underlag Frida!
Ska sova nu, tack för idag Fridiseeen =) Ses imorgon "bitti"
#8 👍
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hemskt, att man inte får skuldkänslor när man tar på sånt på sin hund. Cesar Milan har jag för mig använder det på vissa episoder, men dom tar bort det för det är olagligt här.
#10 Det är väldigt vanligt med stackel i USA.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Visst, man borde få skuldkänslor när man sätter på ett stackel, men som #2 säger ger också stryphalsband allvarliga skador på hunden. Men så länge skadorna inte syns på utsidan verkar det vara lugnt… Konstigt med Sverige som säger sig vara så måna om djurens välfärd, att man förbjuder stackel så pass sent och fortfarande inte har förbjudit stryp.
#2 och #12 vad med halsbandet är det som ger skadorna på hunden när man använder stryphalsband?
Om hunden eller ägaren drar i kopplet ger strypeffekten bland annat förskjutning av nackkotorna och muskelskador. Dessa skador kan bland annat kopplas till kronisk huvudvärk.
Det har utförts studier på hundar som haft stryphalsband hela livet, jämfört med hundar som inte haft det, de har alltså obducerats efter de dött, där man kunnat se en markant skillnad på nackskador hos de två grupperna. Det har alltså inte varit någon sorts försöksdjur utan vanliga husdjur som man har obducerat. Jag kan se om jag hittar artikeln via Web of Science, men är inte säker på om min inloggning där fortfarande fungerar.
Fast ska man dra det ännu längre så förstår jag inte varför man ska fästa ett djur i halsen i huvud taget. Ingen skulle ju få för sig att dra runt en katt eller kanin i halsen. Men säger man det blir ju folk helt galna, det är ju klart att man ska få koppla en hund runt halsen! Och ja, det får man ju, enligt svensk lag. Men varför? Bara för att man brukar göra det?
#14 okej låter logiskt. Men blir det samma med halvstryp och vanligt halsband? En del förstår ju inte elhalsband heller, vilket jag anser vara jätte fel. "Men det används ju runt hagar för hästar, det är ju ingen skillnad" har jag fått till svar. Jag anser att bara för att saker är lagligt behöver det inte vara vettigt att göra dom.
Ett halvstryp som är tillräckligt tajt på hunden för att strypa åt fungerar ju precis som ett helstryp, medan ett halvstryp som är så pass stort att det stoppar innan det stryper åt fungerar som ett fast halsband. Så det beror på vad man väljer.
Jag har ett halvstryp till hunden som jag har satt på när jag ska gå mellan bilen och in eller liknande, eller när hon har full jaktmundering på sig. Men jag mår så dåligt när jag sätter på henne det så jag har slutat använda det. Har hon jaktmunderingen på sig tar jag med en sele i hennes storlek och en sele som är så pass stor att den går över vildsvinsvästen istället. För mig finns det ingen ursäkt till att ha halsband.
Men ett fast halsband ska vara snällare än ett som stryper. Men det sitter ju fortfarande runt halsen och nacken och en hund som rycker eller drar när den sitter fast runt nacken kan ju skada nacken oavsett vad det är den sitter fast i.
Ja, elhalsband är tack och lov också förbjudet i Sverige. Dock är det inte förbjudet att sälja dem, bara att använda dem, så de finns ju att få tag i.
Det är olagligt i Sverige, men det är inte så farligt som alla tror.
Jag tror nog att det finns två anledningar att folk hatar stackel så mycket, och båda har att göra med känslor och reaktioner, inte med att tänka rationellt på det.
1. Det ser hemskt obehagligt ut, som något medeltida tortyrinstrument.
2. Det är olagligt i Sverige! Då MÅSTE det ju vara dåligt!
För det första så är Sveriges lagstiftning inte perfekt, inget land har perfekta lagar som alla är helt rätta objektivt, vi har massor med konstiga saker lagliga när det gäller djur (allt från att kastrera griskultingar utan bedövning till ett betydligt värre halsband än stackel - strypkedjan), och för det andra så är stackel som sagt inte alls lika farligt som det ser ut.
Det har trubbiga piggar som går snett inåt och nyper tag i huden. Det är inte vassa spikar som går rätt in i köttet för att orsaka smärta. Meningen med det är att det ska vara ett korrigerande dressyrredskap (alltså något som bärs tillfälligt, inte jämt och ständigt och inte för att få en hund att sluta dra) som ska efterlikna en dominant hund/mors bett på halsen hos en lägre individ/valp.
Det drar alltså till i skinnet, inte mer, och hundar har för övrigt mycket högre smärttröskel än oss ändå. (Mina hundrar drar och biter i varandra massor utan att bry sig, gjorde de samma på mig så skulle jag ligga på golvet och skrika och gråta, helt mörbultad.)
Ang. det jag sade om strypkedjan - strypkedjor är också korrigerande dressyrredskap som bara ska användas tillfälligt, men likförbannat går folk runt med dem som vardagskoppel hela tiden, fastän det kan skada hunden allvarligt. Skador på luftstrupen och kotor exempelvis.
Det finns en studie på stackel vs. strypkedja, vilken som orsakar mest skada, och ni kan väl välja själva om ni tror på den eller ej.
http://cobankopegi.com/prong.html
http://www.dogproblems.com/excerpts/point-to-point-the-pinch-collar-vs-the-choke-collar/
http://www.doganswers.com/collars.htm (Åh ni kommer älska den där sidan.😃)
Jag ser stackel på samma sätt som hårdare bett eller hackamore hos hästar. Kanske inte samma funktion, men på samma sätt så KAN det orsaka skada i fel händer (precis som nästan vilket redskap som helst), men i händerna hos en skicklig person som vet vad den gör, så orsakar stacklet varken smärta eller skada.
#16 tack för du förklarar så utförligt. Alltid kul att lära sig nytt. #17 dina argument utgår från att folk ska använda halsband tillfälligt och i träningssyfte. Och så är ju nästan aldrig fallet. Det är en snabb lösning som folk använder istället för att träna hunden/kolla det verkliga problemet. Så jag anser att dom inte borde existera. Förhoppningsvis så har väll ryttarna som använder dom betten ridit för tränare många år. Och gör fortfarande. Det är mycket vanligare än att folk med hund tränar för hundtränare.
#17 Stacklet används mestadels för att ge hunden en lätt smärtpåverkan för att få hunden i drift. En luggning i pälsen, får en ointresserad blivande skyddshund att gå igång mot figuranten.
Det är alltså ingenting som är användbart för en vanlig privatperson.
Och oavsett vad du skriver så kan ett stackel göra mycket ont trots att piggarna inte är spetsiga. De är trots allt tunna.
#13 här, väldigt läsvärt om stryp :)
#17 oavsett om dom är trubbiga eller hur "lite" skada det egentligen gör, så gör det riktigt ont på hunden.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 Kul att du tyckte att det var läsvärt. Det finns så mycket att lära om hund och det är kul med folk som alltid är öppna för ny information. Jag lär mig gärna nytt om hund hela tiden. Men metoder som baseras på smärta, obehag eller rädsla kommer jag aldrig att ta till mig. Det finns verkligen bara egoistiska anledningar till sådana metoder (för att det är enkelt).
#18 håller med dig helt och hållet. Folk sätter på stryp m.m för dom inte kan stoppa hunden eller få den att lyda annars. :/. Jag älskar att läsa om allt som handlar om hundar. Vill alltid lära mig mer. Så mycket som jag har lärt mig dom senaste åren gör att jag skäms lite för hur jag va för nått år sen. Skulle vilja ta en riktig diskussion med den personen. Men bättre sent än aldrig. (Nu var jag inte hemsk och slog hunden men ångrar en del små ryck, puttar m.m.)