Skämdes ihjäl! Vad göra?
Hunden slet sig och sprang fram till en hund vi mötte idag. Skämdes ihjäl när jag kom där springandes efter och bara: "eeh vänta! 😮 Ursäkta mig, var verkligen inte meningen det här!" 😞Men som tur var tog ägaren det bra, han såg att min hund inte var någon aggressiv hund utan en som bara väldigt gärna ville hälsa. Hans hund var också snäll som tur var. Han skrattade bara lite och frågade om det var en houdini jag hade i kopplet. Tacksam över att han tog det bra men ändå, sånt här får bara inte hända. Första promenaden i området eftersom vi är nyinflyttade. Tänk om man får ett sånt där rykte om att ha en galen hund som man ska akta sig för? Har innan bott på landet så hunden är inte van vid att människor går förbi titt som tätt, och ja hon kommer skälla i början när folk går förbi. Hundar blir hon jätteglad när hon möter eftersom hon vill hälsa. Hon är inte aggressiv utan vet bara inte riktigt hur hon ska bete sig vid hundmöten.
Hur tycker ni man ska göra? Ska börja skvallerträna henne. Hon är kontaktbar vid ett visst avstånd från hunden/människan (mest hundar har vi problem med). Men när man passerar gränsen och kommer för nära är det för sent för att försöka få kontakt. Så när jag möter en hund en bra bit ifrån där jag kan kontrollera min hund så ska jag klicka och ge godis när hon får syn på hunden. Ska jag sedan fortsätta och passera eller ska jag vända och gå in på en annan gata? Vad hade ni gjort?
Långt inlägg, men ah hoppas ni orkar läsa! :) Mvh Evelina
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Blir hon blockad så dra bara med henne om ingen annan utväg finns eller vänd om, för då är hon inte mottaglig för träning.
Sliter hon sig för att hon är svår och stark för dig att kunna hålla eller för att hon kryper ur halsbandet?
En frontknäppt sele kan vara en bra lösning på båda problemen.
≧◔◡◔≦
Hon slet sig ur halsbandet för att hon är liten :) Kan nog säga att hon blir blockad. Hon lägger ingen fokus på mig vad jag än gör. Det är inte så att hon blir helt galen, men ställer sig på 2 ben. Hon ruffar och kan morra lite, men det är inte aggression utan hon vill bara hälsa och leka. Har gett upp att försöka få kontakt när vi är för nära. Men är det en bra metod att träna skvallerträning? När jag är såpass långt ifrån så jag får kontakt med henne klickar jag (när hon får syn på hunden) och så får hon godis. Sedan vänder jag och går in på en annan gata så vi aldrig kommer så nära? Hon är bara 8 månader, så det kanske lugnar sig sedan. Men vill ta itu med problemet medan hon är ung så att det inte blir ett problembeteende längre fram.
Hur ska jag uppträda när hon får syn på en hund och börjar ruffa? (om jag inte har klicker med och kan träna) Ska jag bli bestämd och markera tydligt att det inte är ok?
Seriously, you don't!
#2 jag skulle börjat med att byta halsband till något mindre eller till en strypkedja, något hon inte kan ta sig ur. Sen är det bra om du ligger steget före på promenader och letar efter mötande hundar. När du ser en kan du börja leka med din hund. Troligtvis kommer hon visa mindre eller inget intresse alls för den mötande hunden då. Hon ska alltså redan vara inne i en aktivitet innan hon ser den andra hunden. Börja en bit ifrån andra hundar och i takt med att hon blir bättre så kan du minska avstånden. Det ska löna sig mer att ha fokus på dig än på hunden.
#3 Jag skulle definitivt inte byta till ett stryphalsband. Mycket hellre en rymnningssäker sele.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Stryp är inget jag skulle vilja använda. Ska gå till djuraffären här i byn och prova ut något som passar :) Funderar på sele, men vill helst ha halsband. Får se vad det blir.
#2 Det var ett bra tips! Och sen när den andra hunden börjar närma sig ska jag ist vända och gå åt ett annat håll? Eller man kanske kan ha den bakom sig på behörigt avstånd, det är ju bra träning det med.
#3 Ja sele är jag med inne på. Min hund är ganska liten (shih tzu/cotton) så har inga problem med att hålla henne. Det är inte så att hon blir stark, bara flygig och studsbollaktig :)
Seriously, you don't!
#5 Finns säkert bra selar eller andra halsband också om man inte vill använda stryp, huvudsaken är att hon inte kan ta sig ur det hon har på sig. För risken finns ju att hon råkar springa fram till en dum hund nästa gång så jag tycker absolut att nytt halsband/sele/vad-det-nu-blir är prio 1 för din hunds säkerhet =) Sen är det ju mindre viktigt Vad det är för något, bara det passar.
När du ser den andra hunden så kan du gå ut en bit bredvid vägen eller hitta en plats där du tror att avståndet blir bra innan du börjar leka men ändå tillräckligt snabbt för att hon inte ska hinna se hunden och hinna låsa blicken. Om du behöver flytta dig ytterliggare medan du leker/har kontakt med din hund så se till att hon inte tappar fokuset på dig medan ni förflyttar er. Ta med favvoleksaken och favvogodiset ut =) Sen kanske man får vara såpass intensiv och tjoa och ha sig så att man ser ut som ett psykfall för allmänheten, men det är Så värt det i slutändan. Jag fick slut på min stora schäferhanes utfall genom denna metoden som uppfödaren tipsade mig om. Kände mig jättedum ibland när vi hoppade omkring och lekte så att folk tittade, men det var otroligt skönt sen när han hade förstått att matte kan vara skitrolig på promenaderna. Då räckte det att göra något litet ljud/viska till honom/prata lite med honom medan man passerade en annan hund så hade han blicken fast vid mig. Så det är helt klart värt att testa.
#2 Ja, skvallerträning är ofta väldigt effektivt, försök jobba så förebyggande du kan. Förutsättningarna är inte alltid idealiska när man "skvallertränar" och försöker hålla hunden på rätt avstånd för ibland får man plötsliga möten som man får försöka lösa på bästa möjliga sätt för tillfället.
Om hon börjar gruffa vid synen av en annan hund som plötsligt dyker upp så försök plocka uppmärksamheten på något sätt (smacka, jollra glatt) och direkt klick/beröm för kontakt, förhoppningsvis avleder det tillfälligt för att att kunna fortsätta.
≧◔◡◔≦
Tack så mycket för tipsen! Har lite svårt för att "ta för mig" ute, är lite tyst och tillbakadragen annars så det kan väl vara bra för mig med att tjoa och stimma om det skulle behövas! :) Så trixet är att jag ska vara intressantare än hunden :)
Tur att jag kommer bo i ett bostadsområde med många gator att gå in på. Har inte flyttat dit än men ska göra den närmsta veckan. Just nu bor jag på landet där det inte finns en människa i sikte typ. Har inget körkort eller så, så det är svårt att ta sig ut själv och träna. Men skönt iaf att vi flyttar, både för hundens skull och av andra anledningar! :)
Är så taggad nu för att börja träna, har varit det ända sen jag fick reda på vart vi skulle flytta in till byn. Vill ju lösa problemen, men har inte haft någon som utlöst problemet så jag kan träna det. Finns inga hundar här lixom..
Jag vill ju att min hund ska lyckas, så ska försöka jobba mot att hon lyckas varje gång för att det ska bli en positiv träning. Inte utmana för hårt alltså. Tycker om att träna positivt, tror väldigt mycket på sådana metoder. :)
Seriously, you don't!
Känner igen det. Vår hund har till och med rymt hem ifrån två gånger, och han är bara ett år gammal. Han har dock förstått att det inte är okej att rymma och har slutat med det. Men promenad problemet är fortfarande kvar.
//Flöffo
Har inte läst alla inlägg. Men skaffa sele som passar är mitt tips, för slippa dessa olyckor. Även om eran hund är snäll är det inte säkert att den mötande hunden är det, och det kan sluta illa.
#9 Aha. Hur har ni gjort för att visa att det inte är ok? :)
#10 Jo det är så jag tänkt med. Denna gången gick det bra, det var en bra ägare o snäll hund. Men nästa gång har man troligen inte den turen. Sånt här får lixom bara inte hända.. Ska gå till djuraffären och passa ut en sele som passar! :)
Seriously, you don't!
#11 Jag lärde honom att han inte fick gå ut utanför dörren utan kommando. Och så tränade jag mycket på inkallning så att när han sprang ut ropade jag in honom igen. 🙂
//Flöffo
#12 Aha okej 🙂
Seriously, you don't!
Det viktigaste tror jag är att du litar på dig själv och tänker på att det du får här är endast tips. Vad som funkar för dig och din hund känner du förmodligen av bäst själv. Testa dig fram för att hitta vad som passar er. Mina tips: Tänk på att om du alltid vänder eller går undan när det kommer en annan hund så finns risken att din hund lär sig att DU går undan från andra hundar och på så sätt blir ännu mer uppstressad av detta beteende. Det som funkat för mig är att jag tar fysisk kontakt med mina hundar när de börjar få svårt att fokusera på mig. Jag tar tag i ljumsken och berömmer sedan när hunden vänder sig mot mig. Då tar jag ett par steg bakåt och lockar med mig hunden in till sidan och visar var den ska gå. Detta har funkat på alla mina och det handlar om tollare, collie och en 5-kilos spetsblandning. Var inte rädd att ta tag i hunden även om sen är liten. Självklart med måtta, jag förespråkar inte våld och slag.
#14 Jo precis. Problemet är att om jag ska passera hunden så blir avståndet för nära och jag kommer aldrig "lyckas" vid ett hundmöte. Om jag ser hunden på ett bra avstånd och min hund sett den och jag får kontakt med henne så är det ju bra. Men om jag sedan ska passera hunden så blir det ju för nära och det känns som det hela misslyckas. Det handlar inte om att jag ska vinna utan jag och hunden ska lyckas möta en hund utan att skälla, och kommer vi för nära så får jag ingen kontakt med henne och då är det ju alltså för sent. Att få kontakt med hunden efteråt kan jag ju när hunden gått iväg en bit, men jag vill ju att hon ska uppföra sig vid möte också och inte efteråt.
Jag blir inte så nervös vid hundmöten. Jag tänker framför mig hur jag vill att det ska se ut, jag förväntar inte mig att hon ska skälla och stå på två ben utan föreställer mig hur jag vill att det ska se ut :)
Men om jag låter min hund se den mötande hunden, få kontakt med henne som att sitta eller hålla ögonkontakt, få en godis o beröm och sen vända och gå åt ett annat håll då? Inte så att jag ser mötande hunden och sticker iväg innan min hund fattat vad som hänt. Det borde ju lära henne att en mötande hund inte är något att bry sig om. Kanske leker med henne eller något när vi går iväg så jag blir intressantare än hunden och det lönar sig att vara jämte mig :)
Seriously, you don't!