"Fegis" till hund
Hej!
Har en väldigt osäker hund, som är rädd för det mesta. Hon kom till mig som 3 månader gammal & var rädd för precis allt. Hon slet sig ur halsband så fort man kom nära. Berömt massor på allt hon vågar ta minsta steg till. Idag är hon snart 13 månader, fortfarande en väldigt osäker hund. Men det är mycket skillnad efter all träning. Hon är fortfarande rädd för bilar, katter, bada osv. Nu sliter hon sig även från Y-selen & inte bara halsband.
Har ni tips på hur jag ska få bort "fegisen" i henne, eller osäkerheten? Hade varit roligt om hon hade varit ett badmonster & typ kunnat träna dogparkour. Men det går inte, hon är rädd än.
Hon är en långhårig Collie, btw 👍.
Sajtvärd på Collie
Träna dogparkour! Det stärker ens hund jättemycket och hunden blir självsäkrare.
Bara en tass på en bänk är bra, belöna! 2 tassar, ännu bättre!
Öka gradvis med sådant!
-
#1 Det är precis det jag vill! Har försökt, men hon sliter sig & vill ifrån det läskiga. Men ska belöna på minsta lilla förändring, hoppas det ger resultat. Tack! 😇
Sajtvärd på Collie
Ömka aldrig hunden, utan visa att ingenting är läskigt. Rädd för bilar? Sätt er på lagom avstånd från en väg (med hunden kopplad givetvis) och bara sitt där. Det ska vara precis på sådant avstånd att hunden klarar av det. Belöna alla tecken på att hunden är lugn. Sedan går ni närmare och så belönar du lugn igen. Försök att hitta gränsen där hunden börjar bli lite orolig - men fortfarande kan lugnas. Den ska aldrig pushas så långt att den blir rädd eller får panik för då går träningen direkt flera steg tillbaka. Träna på liknande sätt med annat den är rädd för, där det kan ske kontrollerat. Detta är för att motverka de rädslor som redan finns.
Det bästa är såklart om hunden samtidigt får mer självförtroende. Vad tycker hunden är riktigt roligt? Vad är den riktigt duktig på? Låt hunden göra detta även på mer "otrygga" platser, inte bara i säker miljö som inomhus eller runt huset. Belöna och beröm. Ha roligt på olika platser och med olika omgivningar. Träna kroppskontroll/balans och lite allmänna trick som hunden lätt snappar upp. Lek och ha skoj. Ha dragkamp och låt hunden "vinna" de flesta gångerna. Och som sagt: agera själva tryggt och som om ingenting är farligt.
Lycka till!
#2 Ut i skogen då! tass på sten, stubbe eller omkullvält träd, och belöna!
-
#3 Tack för dina råd! 🙂
#4 Tackar, ska göra det!
Sajtvärd på Collie
Min valp är nästan likadan, men han sliter sig inte ur koppel osv. Men han är rädd för bilar, stilla stående som åkande.
Jag gjorde så att jag gick förbi stillastående bilar och hade godis i handen, han fick gå närmast bilarna och han hade fokus på min hand och ville ha godiset, han va väl medveten om att vi gick brevid bilarna. Nu är han mycket bättre och blir inte lika rädd, men kan fortfarande hoppa till, speciellt om det kommer en bil i hög fart.
Men jag hade börjat med stillastående bilar så hon ser att de inte är farliga. Och belöna massor när hon är lugn vid bilarna.
Hur är hon när du har godis i närheten? Blir hon glad eller struntar hon i det?
För att kunna lära henne att det hon är rädd för, är att utsätta henne för det. Nu menar jag inte att du kastar i henne i vattnet utan att man tränar nära vatten, kanske själv står i vattnet och belönar varje steg hon tar mot dig te.x. (nu tog jag vattnet som exempel bara)
#6 Åh, skönt & höra att jag inte är ensam om det på ett sätt! Vi alla tränar olika, så får man nya råd! Hon struntar i allt godis & sånt när hon är rädd, stressad osv. Hon äter ingenting hur gott det än är, hon har full fokus på det "farliga". Så träningen är mycket svårare då, men får köra lite dogparkour & belöna massa hela tiden för minsta lilla förändring. Kul att det gått så bra för er. Hur gammal är din hund? :)
Sajtvärd på Collie
Försök aldrig att "trösta" en rädd hund, då berömmer du bara rädslan.
Det är viktigt att du alltid är lugn eftersom din nervositet smittar av sig på henne, jag tror att många har ett problem med att de blir nervösa när de tror att hunden ska reagera på ett visst sätt.
Jag tror det funkar bäst med att "tvinga" hunden till att göra det den är rädd för, självklart i små steg beroende på vad det är.
Vill hon inte bada, hitta ett grunt ställe där vattennivån ökar stegvis och gå ner med henne i vattnet, stretar hon emot ge inte med dig. Var alltid lugn och hon kommer lära sig att vattnet inte är farligt.
Det finns olika åsikter om att tvinga hunden till någonting, men jag tror det är bättre än att locka den med godis och försöka "fjäska" till sig den, hunden ska lita på dig och du har ingeting med godis att göra.
Låna gärna en stabil hund på promenaderna som hon kan lära av om du har möjligheten.
Fast när det kommer till att hjälpa en rädd hund så måste man ju trösta den och finnas där som ett stöd. Däremot ska man låta bli att ömka hunden.
Tvingar du en rädd hund finns det en god chans att hunden aldrig kommer att lita på dig igen.
Jag har själv en rädd hund som kan få för sig att bli rädd för nästa vad som helst. Senast var det en soptunna. Jag tog honom ur situationen och vi tittade på tunnan på ett avstånd som han var bekväm med utan att vara rädd. Jag berömmer honom även när han är redo att gå närmare. Och hör och häpna jag klappar honom för att lugna och "trösta" när han är rädd. Detta hjälper honom att hitta mod för att gå fram.
Ta vattenexemplet som du gav. Att tvinga ner en hund i vattnet även fast den stretar emot är ju bara elakt, hade du gjort samma sak med en människa som vore rädd? Att uppmuntra hunden att kliva i är en sak, tvinga är något helt annat.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#8 Visst ska man ''tvinga'' hunden fast till måtta så att säga. Sakta men säkert, öka periodvis osv. Börja med duschen och kanske stänka ner tassarna lite och göra så regelbundet i några veckor, sedan duscha hela hunden regelbundet i några veckor, sedan ut i naturen och gå en cm ut i vattnet och sedan tillbaka och göra så regelbundet i några veckor osv osv osv. Samtidigt som man ska berömma, vara lugn själv och belöna när man ser minsta tecken på avkoppling hos sin hund (att berömma och belöna när hunden är uppe i varv blir misslyckat). 3-5 minuter efter hunden badat i duschen/havet så gosa med hunden, visa att den var duktig och att efter sådant läskigt kommer gos om hunden bara är nere i varv.
Ibland kanske man själv måste duscha med hunden och bada med hunden så det skapas en trygghet då hunden tänker ''Om hon kan, kan jag!'' Man får inte brusa upp sig eller bli stressad heller när man ska vänja hunden med nåt, hunden läser sådant så sjukt bra att den själv blir stressad.
Visst kan man trösta hunden, men inte direkt efter utan en stund senare. Jag tröstar min hund.. hon är expert på att äta allt hon hittar och jag vet så väl att hon avskyr när jag gräver i hennes mun men jag är bestämd och lugn och det får hon ta i det fallet, sen kan vi gå några meter och sedan sätter jag mig ned och gosar med henne och hon bara njuter! Det är mitt sätt att säga ''Jag blir arg och frustrerad i början, men jag lugnar ner mig och är inte längre irriterad på dig!'' och det hjälper oss mycket.
#9 en hund är ingen människa!!
Därför beter man sig inte mot en hund som man gör mot en människa..vi talar inte samma språk
Om hunden känner sig trygg med dig och litar på dig ska den inte bli rädd. Då litar den på att är du med händer ingeting obehagligt…så har man en rädd hund borde man börja att träna på sin relation och ledarskap med hunden. Jag skrev att man ska börja stegvis i vissa fall.
Är hunden rädd för att duscha, se först till att hunden är i ett lugnt tillstånd. Sedan kan du börja med att stoppa ner den i duschen. Om hunden stretar emot, vänta ut den till den lugnat ner sig. När den är lugn, då belönar du den genom att ta ut den ur duschen. Den kommer inte ut om den inte lugnar ner sig, det kommer den att lära sig.
När det funkar kan du börja med att sätta på duchen att hälla lite i duschen, sedan på hunden osv…så fort hunden lugnar ner sig avsluta!
Detta har fungerat bra på min hund :)
#11 Det där är bullshit. Iallafall den första biten. Jag tror inte ett dugg på det du skriver. Jag tror ingen hund litar blindt på sin ägare.
-
#12. Haha, ja ellerhur..
Försök göra lite balansövningar och träna på trix =) Ju mer Dolly lyckas ju säkrare blir hon =) Hade ju själv samma problem med Lucas, men nu är han en riktig tuffing när det gäller att klättra upp på saker =)
Vi skulle ju kunna träffas en dag och träna tillsammans om du vill? =)
Varför skulle en hund inte kunna lita på sin ägare till 100%?
Ännu en gång känner jag att folk här på forumet försöker visa att de vet bäst och sätter sig över andra..#13 onödigt sätt att skriva det på, otroligt barnsligt..:)
#15 Du är en av dom i så fall, för jag upplever dig som att du försöker få oss att ändra åsikter och tankebanor.
Verkligen inte!! Jag säger det jag tycker med en trevlig ton, och jag vill väldigt gärna veta vad andra tycker men det ska ske på ett trevligt sätt!
Kan det vara så att om du känner att någon tycker olika blir det som ett hot för dig? Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin har uttryckt mig otrevlig. Jag har skrivit att alla tycker olika och att jag är väldigt intresserad av vad andra tycker så länge det skrivs på ett trevligt sätt..
Kan ni snälla sluta gnälla på varandra och hålla er till TS trådfråga tack =)
#18 Absolut!
#19 Tack =)
#20 Det går lätt överstyr ibland. 😛 Vi lämnar det! Förlåt TS.
Förstår inte varför man ska låta hundenr vara rädd, ursäkta uttrycket. Att utsätta hunden för det den tycker är farligt i små steg och faktiskt ignorera hundens rädsla , tror jag, är enda sättet. Hunden måste själv förstå att det inte är farligt.
#22 Håller med! Tror för många ömkar hunden, tycker den att något är farligt går man runt eller så slipper hunden göra det "farliga"..
#23 Självklart ska man utmana hunden lite men att pusha, pusha och bara tvinga den i rädsla vinner varken du eller hunden på.
-
Sugar Mist, det är det jag menar med att ta små steg…vi pratar om samma sak..
#14 Ska börja med mer dogparkour lite smått. Vi kan absolut träffas någon dag & träna, har sommarkortet så blir "gratis" resa! Skriv på DV i ett pm, så kan vi boka.
Tack ni andra, fått in lite olika tips, ska testa & se. Hon har badat i grunt vatten, men bara när andra hundar visat henne att det inte var farligt. Dock inget hav, sjö osv än. Kommer däremot inte tvinga min hund till saker, förstod hur de menades, men den metoden funkar inte på min. Tack så mkt för all hjälp! 😟
Sajtvärd på Collie
#26 Varför gör du Looser-gubben mot oss?
Oj, lite fel där. Ber om ursäkt!
Sajtvärd på Collie
#28 🙂
#7 Min hund är 4 snart 5 månader =)
Hoppas ni löser det här! Ta små steg i taget så kommer de nog att lösa sig tillslut.
Vad det gäller rädslor då min förra hund blev rädd för elstängsel då hn fick en stöt, han blev så rädd att han vägrade gå föbi det ca 20 meter innan. Jag "tvingade" honom att bara gå bredvid och han fick även leka med sin bästa kompis lös i närheten. Nu skulle man inte kunna tro att han är rädd för elstängsel längre våga, jag tycker det inte handlar om tvång utan att man gemensamt med hunden tränar bort en rädsla:)