Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1499 ggr
Frida B
0

Mer eller mindre promenader?

Det blev en liten diskussion om huruvida man motionerar sin hund i en annan tråd, men vill inte förstöra den tråden så skapar en ny ist. 

Så, hur viktiga är promenader för en hund? Jag anser att hundar behöver promenader mer än två gånger om dagen. Inte bara för motionens skull, utan för att hunden ska få se sig omkring och komma ut. Visst aktiveras hunden på annat sätt också, men jag tycker att promenader är väldigt viktigt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
1

Promenader i sig är inte särskilt viktiga, som sagt finns det massvis med andra sätt att aktivera en hund, bara för att man inte går många promenader under en dag betyder det inte att att hunden inte skulle få komma ut och röra på sig.

Folk som är mycket aktiva med sina hundar t.ex. hinner inte gå några promenader eller skippar det helt enkelt för att det inte behövs, en hund mår inte dåligt utan promenader så länge den får aktivering på annat sätt.  Sen är det också skillnad på promenader och rastningsrundor, att man går promenad kanske 1 gång om dagen utesluter inte rastningsrundor.

Frida B
2

#1 men vad är en promenad och en rastningsrunda för dig? Och hur kan man inte hinna med promenader, om man har en såpass aktiv/krävande hund? Vad gör man då med hunden som är så tidskrävande?

Jag aktiverar mina hundar under promenaden. Dom får hoppa upp på stenar, stockar, balansera på stenmurar, söka pinne/leksak/godis på gräsmattor eller i skogen o.s.v. Men dom får även göra sina behov.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Emma.
3

Men nu tror jag inte att den i den förra tråden menade att den bara för 2-1 promenad per dag. Hör själv Promenad. Inte kissrunda. Jag tror hon själv också vet om det.

Medarbetare på: Weight Pull

[Teddies matte]
0

#1 Rastningsrunda för mig är ett par kilometer, promenader längre, minst 1 h.

Är man aktiv med sin hund kan man skippa någon promenad eller två, de som är riktigt aktiva behöver inte motionera/aktivera sina hundar genom promenader alls. Ex. de som har riktiga vallhundar som är aktiva hela dagarna, inte behöver de några promenader utöver arbetandet och vistelsen på gården.

Om jag åker till klubben och är där i någon/några timmar börjar jag inte tvinga med hunden på extra promenader sedan bara för att jag skulle ha det som princip.

Frida B
0

#3 för mig är promenad och kissrunda samma sak, jag tar en promenad med hunden för att hunden behöver få göra sina behov, få komma ut och röra på sig och för att uppleva nya lukter/träffa nya hundar o.s.v. Jag tar inte små kissrundor, förutom sent på kvällen vid typ 11-tiden. Dessutom är det inte så relevant om hur hon skrev det i den tråden, då diskussionen är om hur viktiga promenader är :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

felzena
3

Jag brukar alltid vara ute och motionera min hund minst en timme per dag och jag tycker inte att det är särskilt viktigt att de just blir en promenad, kan lika gärna byta ut det mot cykling, simning, joggning etc. Jag tycker det är viktigt att hunden aktiveras men det är mindre viktigt om det blir promenad eller något annat.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Teddies matte]
0

#5 Det är du ja, men många skiljer på promenader och rastningsrundor, precis som trådstartaren gjorde.

Frida B
0

#4 okej, för de som håller igång hela dagarna förstår jag naturligt vid att dom inte hinner med det. Men jag "tvingar" inte med mina hundar på promenader, dom vill det för att dom älskar att få komma ut och röra på sig och uppleva världen utanför området och klubben (missförstå mig inte nu). Även fast man vart på klubben/i stan/i rastgården eller vart man nu varit med sin hund, så vill dom ändå kolla "sitt revir".

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

#8 Nej, en hund kräver inte att få "kolla sitt revir", det är bara ett förmänskligande. Har hunden varit igång stora delar av dagen behöver den inte flera promenader.

Frida B
0

#7 hur vet du att trådskaparen gjorde det? Många skiljer inte på det, precis som jag. :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#9 det var ett uttryck, därmed "".

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Moa-]
2

Aktivering kan vara ren tankeverksamhet, detta ersätter enligt mig inte en promenad, däremot aktiv träning så som agillity och dylikt kan absolut ersätta en promenad. Framförallt anser jag att man måste utgå ifrån att hundar precis som människor är olika individer.

Kissrundor/promenad är säkerligen olika beroende på hur du bor, det är skillnad på lägenhet och egna hus med trädgård/skog runtomkring…

[Teddies matte]
0

#10 Tycker det är väldigt klart, det verkar inte vara en väldigt högaktiv hund denne skall skaffa och inte arbeta stora delar av dagarna, så då lär denne gå rastningsrundor utöver promenaden/promenaderna, klart folk förstår att en hund måste ut flera gånger än 1 gång per dag.

Frida B
1

#13 nej det är inte helt klart. Jag vet inte hur många gånger jag fått förklara för folk att hundar faktiskt måste komma utanför tomten mer än en gång per dag, speciellt folk med mindre hundar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
1

#14 Men för allas trevnad är det bäst att inte alltid bara anta det värsta.

Frida B
0

#15 självklart inte, men jag sa det i den förra tråden "ifall att" :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Portie
0

För min hund (och för mig också iofs) så är det viktigt med promenader. Har en hund som behöver och vill röra sig mycket för att må bra, han vill springa i skogen varje dag. Här brukar det bli ca 2 motionspromenader några gånger i veckan i alla fall (beror på hur dagarna ser ut) och minst 3-4 rastningsrundor. Så vi är ute ca 5 gånger per dag om man räknar ihop allt. Sen så får han såklart annan aktivering med.

Sugar Mist
2

Jag promenerar inte så mycket med min hund.

Istället spårar vi, går upp i skogen och tränar, kör agility, letar upp saker och går till en paddock, kör dogparkour, går ut på åkern och kastar frisbee eller bara latchar runt i trädgården.

De gånger jag promenerar är när jag ska någonstans, så som busshållplatsen, lekplatser, skolan, affären m.m, och min hund klagar inte.

Han rör på sig ordentligt och behöver då inte promenader, vi går dock kissrundor runt området och även där stannar vi vid en paddock och tränar lite småsaker/busar.

-

[typellisch]
1

Såhär ser det ut för mig, typ varje dag:

Första promenaden, morgonen: Runt knuten så Molly får göra sitt, det tar 3 minuter max sen är vi inne igen.
Andra promenaden: Beroende på väder så blir promenaderna olika. Ibland en promenad på 15 minuter och ibland en på 60 minuter i skogen eller så.
Tredje promenaden: 15-20 minuter.
Kvällen: Runt knuten.
Natten, innan läggdags: Runt knuten.

Det passar oss.. idag ösregnade det och vi har bara varit runt knuten pga det.. har man en nakenhund så har man.

Man får helt enkelt se på sin hund vad den behöver. :) Finns inga direkta regler att gå på utan allt är individuellt.

[Bambis]1
0

#4 vad heter klubben?

RedMonsters
5

Rastningsrunda= Under 30 min.
Promenad: Minst 7 km.

Okej. Jag måste vara en sämsta hundägaren någonsin isåfall. Mina hundar har inte fått en enda promenad på 3 dagar, för att vi har haft fullt upp. Måndags- Sökträning 09-13, efter det åkte vi till klubben och var där i 2 timmar. Tränade ca 1 timme/hund (med pauser alltså), för att senare på kvällen träna på pilatesbollen.
Tisdags- Spår på förmiddagen, direkt efter ett uppletandepass för att sedan åka hem. På kvällen gick vi till sjön (7 minuters gångväg) för bad. 
Idag- Lydnad på morgonen, spår på eftermiddagen, och nu alldeles strax ska vi iväg för att träna lydnad igen.

Det blir sådana dagar ibland. Jag måste vara riktigt hemsk. Imorgon ska vi dock gå runt hela sjön, 2,5 mil. Nej men ärlig talat så föredrar båda mina hundar träning framför promenad. Men självklart måste dom ha sina promenader där dom får springa bäst dom vill, utan några krav.

Bara hundarna får använda sin energi på något sätt så kvittar det om det är promenad eller träning.

Medarbetare på brukshundraser.

[Teddies matte]
0

#

Frida B
0

Intressant att se hur många andra har det. Själv anser jag promenader lika viktigt som mental träning och aktivering, just för att annars skulle de hundar jag känner (många av dom) bli väldigt stressade. För de är promenaderna ett sätt att slappna av, och för mig är det ett sätt att knyta band. Och för att göra sina behov.

Till exempel: Vad gör man ofta före och efter ett agilitypass? (eller jag iaf) Tar en promenad för att mjuka upp musklerna och för att varva ner. Enligt mig iaf.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
2

#23 Men självklart rastar man av hunden innan och efter träning, men det är ju övriga promenader det diskuteras om i tråden, eller?

Frida B
0

#24 jag diskuterar promenader över huvud taget ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

RedMonsters
1

Alltså, att jag inte tog upp rastningsrundor, och rastningar före och efter träning, är för att det är en självklarhet att värma upp/varva ner hunden.

Frida B
0

#26 ja, men det är även en självklarhet för mig att gå promenader ändå.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

#27 Javisst kan det vara självklart för en del som inte arbetar med hundarna stora delar av dagarna, men promenader är alltså inte ett måste för att få en hund nöjd.

Maja2
5

Jag är av den tron att hundar är ett vandrande släkte, dvs de mår bra av att promenera, dvs vandra.

RedMonsters
2

#23 Ja en rastning tar man. Det är ingen promenad. Promenad= minst 7 km och lös. Sedan undrar jag om dom hundarna är överstimulerade/ inte vana vid att ta det lugnt. Det är inte normalt att en hund blir stressad för att den inte får promenader ibland. Inte ens mina blir det, trots att det är högaktiva hundar med enorm energi som är vana vid att arbeta konstant.

#27 Ja, promenader är en självklarhet. Men inte varje dag för dom som arbetar med hunden. Jag skulle aldrig gå en promenad när mina hundar har tränat hela dagen. Dels för att mina hundar behöver få koppla av helt och hållet, och dels för att jag behöver göra andra sysslor (tex städa, laga mat, handla osv).

minbebis
0

Min hunds dagar ser olika ut beroende på väder och om man tar en slö dag. En tråkig dag där absolut ingenting händer så får hon gå en promenad runt parken som tar en kvart. Sen kan vi åka och bada ibland, vara dagmatte ibland nu så hon får leka där, går cirka en timmes promenad där jag tränar henne och så. Sen hänger hon med mig överallt, till centrum, kasta sopor, till kompisar och allting. Mitt mål är att hon ska få en timmes promenad varje dag också, utöver dom 5 rundorna. Men ska sen när hennes ben vuxit färdigt eftersom hon inte är 1 år än börja cykla och vill pröva inlines och så. Men sånt måste vänta ett tag :) För mig är kissrundor när vi går på baksidan om man är hälften död eller om man fryser ihjäl, och då är det 11 på kvällen. Promenader varierar, kan vara allt från 40+. Inte så petnoga vad jag kallar det jag gör.

minbebis
0

Skrev fel där. En tråkig dag är när hon bara går ut 5 gånger, och varje gång är minst 15 minuter med en på 40.

Kelin
0

Tycker alla hundar borde få sträcka på benen och röra på sig.. Men om de är genom promenad eller "aktivare" mer fysiskt krävande träning tycker jag absolut att det kan räcka för den dagen! Men jag går alltid en kiss runda var 4de timme och låter dem springa lösa i skogen eller gå en promenad på ca 5 km varje dag! Nu när det är varmt börjar vi oftast dagen med att springa i skogen 40 min, för att sedan på kvällen när de börjar bli svalt träna… Tränar man riktigt fysiskt med hunden känns det bara dumt att sedan gå en promenad på 2 mil, de är bra för hunden att lära sig varva ner, eller om ni vill kalla det att vara apatisk..

RedMonsters
0

Dessutom får mina hundar väldigt mycket fysisk träning när vi tränar. Söket, till exempel. Även spåret. Och många moment i lydnaden.

Fenix_Chicci
0

Brukar motionera ena hunden iallafall en timme om dagen och andra hunden (gammelvovven) runt 30 min om dagen. Och ja, det blir mest promenader men försöker variera dem, med att gå på olika ställen, vara i skogen, springa på gräsplan och träna m.m. Visst händer det att det blir kortare promenader men försöker sikta på det iallafall eller mer. Vi gör mer saker på promenaderna än bara promenerar, alltså leker, kanske gör en avstickare till någon plan för att träna lite lydnad, tar en sväng och badar, lägger ett spår osv. 

Men ja, har vi tränat agility eller så så kanske det blir en kortare runda eller ingen alls beroende på hur trött hunden är.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Aremea]
2

Citat från # 2 " Och hur kan man inte hinna med promenader, om man har en såpass aktiv/krävande hund? Vad gör man då med hunden som är så tidskrävande?"

Jag har fyra border collies, som knappast får mer än 5 - 10 min "promenad" om dagen. 

Däremot är de lösa på 1 ha tomt hela dagarna, utom när vi jobbar. Och så används de aktivt till arbete med vallning. Och spår. Och sök. Och drag.

Så nej, för mina hundar är en promenad knappast behövlig, annat än som uppvärmning inför ansträngning eller för den sociala biten de dagar vädret är för tråkigt för att leka lösa i trädgården.