Vilken ras passar mig ?
Hej, jag undrar om ni kunde ge råd & tips om vilken ras som skulle passa mig.
- Gällande promenader blir det antingen 1 lång (3-5 km) eller 2 korta på cirka 2-3 km sammanlagt.
- Jag är intresserad av sporterna Agility,Lydnad
- Hjärngymppa beronde på hur mycket hunden behöver
- Inte för små hundar (35 cm och under)
- Pälsvård har jag inte så stor skillnad med då det bara kan vara mysigt med det
- Har hundvana men inte jätte mycket.
- Det gör inget om den fäller mycket päls
- Tycka om alla och allt.
Tacksam för svar 🙂
Labbe?
-
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
En hund måste ut mer än en gång per dag…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Fast ts nämner ju enbart hur lång den enda riktiga promenaden kommer bli, säkert får hunden komma ut fler gånger, men många promenader per dag är inte ett måste, man kan aktivera hunden med annat än promenader, finns de som inte promenerar alls med sina hundar.
#4 "Gällande promenader blir det antingen 1 lång (3-5 km) eller 2 korta på cirka 2-3 km sammanlagt." Som jag uppfattar det får hunden en eller två promenader per dag.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Och vad är felet med det? Finns de som inte promenerar alls utan att det skulle vara något dåligt, finns andra sätt att aktivera en hund på. Utöver promenaden och andra aktiviteter så rastas hunden högst antagligen ett par gånger också.
#6 självklart finns det andra sätt, men det är ändå hundar vi håller :) Precis som vi människor måste vi få motion, mer eller mindre. Dessutom utgår jag ifrån vad TS skriver :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Ja, men man kan motionera och aktivera på andra sätt än promenader. Många med riktigt aktiva och krävande hundar promenerar knappt alls eller aldrig, för det behövs inte eftersom de gör annat.
Det är nog underförstått att ts kommer vara ute med hunden utöver 1 gång om dagen.
#3-#8 SOm Teddies Matte skriver så går vissa nästan aldrig promenader. Jag är en av de, jag gör så mycket annat med Opsis, och Opsis klagar inte. Självklart går vi promenader då och då, men det är inte direkt världens längsta sträckor, utan mer till bussen, lekplatsen m.m. när det behövs helt enkelt :)
-
Okej, där håller jag inte alls med er :) Tycker att hundar behöver sin motion, oavsett om hunden får aktivering på annat sett. Men, vi ska inte förstöra TS tråd :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Men hunden får ju motion genom andra aktiviteter, promenader är inte det enda sättet att motionera en hund. Högaktiva hundar som ägarna inte promenerar med utan aktiverar på annat sätt mår inte dåligt, tvärt om.
Skapade en ny tråd, så vi inte förstör TS tråd.
Här: http://hundar.ifokus.se/discussions/51dd722ace12c4021e002aff-mer-eller-mindre-promenader
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Storpudel :D