Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 688 ggr
[TeamGolden]
0

UVI?

Min hane på ca 1 år och igår kväll skvätte han inomhus och skämdes rejält då han är rumsren och hade varit ute på en långis ca 30 minuter innan! 
Idag har han kissat mycket och bra på morgonen (pustade ut, det var alltså inte stenar som jag förfarade) men sen började han hela långisen nu på förmiddagen att sätta sig flera gånger utan att vilja kissa. Typ som att det skulle göra ont, eller mest troligt svida, dock kissade han ut allt på promenaden, men efter det började han sätta sig lite här och var utan att det kom nånting. 

Är det tecken på UVI? Ser inte läget som akut så kanske finns det ett par tips på vad man kan ge hunden? Nån typ av saft eller liknande som vi människor dricker när vi har UVI. 

Dela gärna med er hur eran hunds symtom vid UVI.

Karmatarerskanise
1

råder dig att gå till veterinär direkt. Det kan göra mycket ont utan att hunden visar det.

[saga@]
0

Håller med #1

[typellisch]
0

Ja, veterinären säger jag med.

[Forest]
0

Låter som det kan vara uvi, så ring vetrinären är mitt svar med.

[TeamGolden]
0

Kan ringa dem imorgon och se vad dem tycker jag ska göra. :)
Isf kan vi komma in till veterinären till onsdag 🙂

[TeamGolden]
0

Finns det nått man kan ge honom som kan hjälpa? Några vitaminer eller så? Det är tyvärr omöjligt för mig att åka in nu, kan åka in på onsdag som snabbast. Känner mig rätt hopplös, men med arbetande föräldrar så är det enda jag kan göra nu att ta hand om honom på bästa sätt, mycket vatten, många promenader.

[Forest]
0

såg detta lite sent kanske, men ja c vitanmin ska vara bra o ge och även tranbär som antar innehåller mer c vitamin. Det fick jag själv tips att ge till våran fd tik efter löpet åkte hon alltid på uvi men eftersom jag gav lite extra vitaminer så slapp hon senaste 2 löpen få uvi.

[TeamGolden]
0

Det var ingen UVI. Efter flertal kissprov hemma var kisset vid alla tidpunkter på dygnet (morgon, förmiddag och kväll) klart och fint. 

Det är antagligen löptikar i området då en granne har flera tikar som ska löpa nu, trots att han är kastrerad är han lite ''bäng i bollen'' nu när vi går korta kissrundan runt kvarteret, antagligen därför. Tack för svar alla 🙂

[Forest]
0

9 skönt att det inte var uvi. Att löptikar ställer till det även för kastrater vet jag om då grannens hund är mycket orolig och villig att träffa löptiken.

LinaK
0

#8 Har du varit hos vetten med urinet så dom har tagit prov på det?

Hoppas vovven är bättre nu 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se