Hesselby Hundengsmix
Länken till blocket borttagen (och länken till bloggen, vill man ha denna så får man kontakta trådskaparen) då vi inte tillåter att skriver inlägg som kan röja en annan persons identitet// Sajtvärd LinaK
Från annonsen:
Går allt väl och om Gud vill, så föder Alice (på bilden), med Rufus som pappan, valpar ungefär den 26 juni. Tillblifvelseögonblicket var tisdagen den 23 april, 2013. Kl.15:00.
(Midsommarafton infaller i år fredagen den 21 juni.)
En äkta blandning, men planerad, alltså ingen s k tjuvparning.
Här är receptet på vilka raser som valparna kommer att ha i sig:
Collie, långhårig: 37,5%
Schäfer: 25%
Bearded Collie: 12,5%
Stor Pudel: 12,5%
Berner Sennen: 6,25%
Setter: 6,25%
= 100% Hesselby Hundengsmix!
Beräknat pris per valp: 4 800 kronor. Bokningsavgift för valp: 1 000 kr.
Valparna bör vara leveransklara cirka fredagen den 25 augusti, efter veterinärbesiktningen.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Ja ska man skratta eller gråta?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jaha vad ska man säga grattis till lyckad parning… nja det säger inte jag men hoppas alla valpar får bra hem givetvis men att ufd tar sig en funderare på varför man ska avla fram dessa blandraser vad är vitsen med det hela…
Men vad är detta för clown? "en äkta blandning"
planerad verkar den ju inte vara med tanke på saknaden av hälsotester och ingen som helst hänsyn till de ev köparna eller valparna som sätts till världen..
På hans blogg står de dessutom;
Fråga:
”Roligt med valpar!! Lite nyfiken.. planerade du från början vilka raser som du ville ha i och varför just denna blandning, har du en tanke bakom allt?”
Mitt svar:
Rufus har ju varit på Hundängen vid Måbärsstigen, betydligt längre än jag har varit där, med mina hundar. Så honom hade jag sett. Och alla andra som går det, känner ju också väl till honom. Cirka en månad tidigare, hade mina tre hundar Luna, Alice och Freja, haft en nästan gemensam löpning. Den 28 februari avled min mor. Under många år har jag rest till henne, minst två gånger i veckan. Men nu var hon borta, och jag hade mina hundar att ta hand om. Så plötsligt börjar Alice att löpa igen! Konstigt! Men Rufus var med på noterna och hoppade på henne så fort han fick chansen. Och då tänkte jag; varför inte?
Rufus verkar ju vara frisk och en aktiv hund. Och Alice visade inget tecken på svaghet eller sjukdom. Jag brukar göra en jämförelse med bilintresserade. Det finns sådana som hela sitt liv köper ett bilmärke. De trivs med det märket och är det ”troget”. Ungefär som vissa hundägare, som håller sig till en ras, och kanske till och med köper sina hundar från samma uppfödare och kennel.
Sen finns det en helt annan sort: hembyggarna.
Det är sådana som skruvar och mekar, och testar, trimmar, byter delar och funderar över förändringar. Vad händer om jag ändrar på det reglaget, eller gör den öppningen lite mindre, eller lite vidare? Kanske byta bränsle? Eller en annan sorts olja? Eller finns det verkligen inte däck som är annorlunda konstruerade?
Ett helt ”vansinnigt” tänkesätt, för den stabile bilägare, som köper samma bilmärke, väljer alla detaljer tillsammans med leverantören och bilmärkesförsäljaren.
Men det är nog lite så jag kan känna för blandrashundar. Har aldrig haft en renrasig hund. Men studerar ju förstås också renrasiga hundar, så gott jag kan. Tar man till exempel Schäfern, så finns det ju väldigt många olika slags schäfrar, både till utseendet och till beteendet.
De som köper samma hundras, och kanske till och med från samma uppfödare, skulle antagligen med en gång börja tala om ”dolda fel” hos en blandras.
Förr kunde man tala om ”gatukorsningar” eller ”byrackor”. Men jag tror att de allra flesta blandrashundar idag är en parning av två renrasiga hundar. Och har då den ena eller båda föräldrarna genetiska fel, så ökar ju förstås risken för att valparna också får samma genetiska fel.
Men med alla de olika hundraser som Alice och Rufus har i sig, tror jag att den risken minskar, eller är minimal. Det betyder ju inte att det inte kan finnas genetiska fel hos deras valpar, också. Men jag tror att den är liten, då varken Alice eller Rufus visar tecken på några sådana skavanker.
Och ursprungligen är ju alla raser från början härstammande från Vargen eller andra ”vildhundar”. I den ”renrasiga hundvärlden”, kallas ju de hundar som inte är ”renrasiga”, för ”hunddjur”. Och det kanske inte är så dumt att gå tillbaka lite mer till ”hunddjuren”?
Sen är det ju väldigt mycket ”vallhund” i både Alice och Rufus, så de har säkert mer gemensamt, än det som skiljer dem åt, genetiskt och beteendemässigt. Tror jag.
Vilken människa… *PIIIIIP!*
Meeen! En bil som havererar med mindre reglage byter man reglage på. Valparna får leva med sina fel, om de får några. Fast han kanske kan de här med lobotomi och hjärttransplantationer utifall att. Vilken konstig jämförelse.
Sorgligt att det finns människor med så mycket okunskap som ändå ska ge sig in på att avla. Jag håller ändå tummarna för att valparna hittar bra hem och slipper ett liv som stafettpinne…
#6 +1 på det.
kl
Man får hoppas att tikarna går tomma eller att de kastreras så att vet tar hand om valparna/kastrering o abort i ett.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Samma människa som sitter på en FB grupp han modererar och rekommenderar att hälla jodopax i halsen på hundar för att bota kennelhosta.. och det är bara en av de många fantastiska tips han kommer med…. så nej, jag är inte ett dugg förvånad.
#8 😮 OMG!!!
#8 Vad heter gruppen?
#8 Kan det vara samma som rekommenderar att hälla ättika i hundars öron?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Herregud, läste personens blogg. Finns ingen smiley på iFokus som beskriver vad jag känner annars hade jag lagt till den.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Ja, han verkar ju helt bakom flötet…
har personen tagit bort "följ valparna på" nyss? tänkte kolla bloggen men det stod att den sidan inte fanns
#10 kan ha varit nått i stil med hundägare i västerort eller liknande. Jag gick ur eftersom jag blev så frustrerad av varje inlägg.
#11 ingen aning men det skulle inte förvåna mig det minsta
#15 Okej
#14 Finns kvar du får klicka dig vidare på sidan. Nog fel på länken
#14 Gå längre ner på sidan så finns bloggen där.
Här är gruppen.
Länken borttagen av Sajtvärd, vill man ha länken till facebookgruppen får man kontakta sarae via PM
jag tänker inte gå med för att läsa.. hoppas ingen går på de dumheterna!!
Länk till bloggen är borttagen av sajtvärd
Nu är valparna födda, 3 av 9 överlevde..
Förlåt men seriöst!? Hur har han tänkt?! Från inlägg : #4
Men jag tror att de allra flesta blandrashundar idag är en parning av två renrasiga hundar. Och har då den ena eller båda föräldrarna genetiska fel, så ökar ju förstås risken för att valparna också får samma genetiska fel. Men med alla de olika hundraser som Alice och Rufus har i sig, tror jag att den risken minskar, eller är minimal.
Enligt forskning så är väl endå första korsning av något bättre än en hel drös korsning? Men vad vet jag forskare kanske har fel ….
Sen jämföra med en bil?! Alltså de går inte! För de första så skulle jag nog hellre låta ett proffs serva min bil… de är ju de som vet bäst… jag kanske skulle sabba hela mekaniken och förstöra någons jobb som ett helt arbetar lag har arbetat med i flera veckor innan bilen tillverkades.. :P
Att ändra nått gör man inte utan kunskap… vill man meka så brukar man vara erfaren innan man bara testar :P
Nee ursh! Sen att 3 av 9 överlevde ser jag som något väldigt negativt… nått allvarligt har ju gått fel isf..
#22 På sin egna facebook har han skrivit anledningen till att så få överlevde. Det var tydligen tur i oturen som han skrev.
Säger som #1 ska man skratta eller gråta..

Vad är det för tokstolle som lånar ut sin hanhund till sånt här? Jag måste åka dit någon eftermiddag och se vad det är för gäng.
>>>Malum domesticum<<<
Även om det är dumt så tycker jag det är fult att vi sitter och diskuterar detta, inge kul för honom/henne att hitta denna tråden sen tror jag. Kanske klokare av er att kontakta personen personligen istället för att göra en tråd om det? Dock bra inlägg TS, du skriver inga åsikter utan du kopierar bara texten så fler ser texten och man får skapa en egen åsikt, så inte det jag menar är fel. Men skulle nog vara trevligare om var och en sa vad man tyckte till personen istället. 🙂
Fast samtidigt de händer ju på alla trådarna :P Folk lägger in sin personliga åsikt istället för att ge de tipsen eller infon som personen frågan frågar om i början.
Internet kommer alltid ha svagheter dessvärre :P
Inte för att hemmiljön kanske spelar särskilt stor roll för valparna i sammanhanget, men jag hade aldrig kunnat bo i en så nersmutsad lägenhet…. finns diverse bilder på facebook.
#27 Huruvida du hade kunnat leva i någon annans hem eller ej och hur ostädat någon har det är väldigt otrevligt att påpeka även om jag håller med.
#28 Det är klart att det är otrevligt att påpeka och det är jag väl medveten om.
Men det där var inte ostädat… Det var mycket värre än så..
#26 Så bara för att det händer i flera trådar är det okej?
Denna sida har helt tappat vad uthängd betyder, detta (eller snarare kommentarerna) är ren uthängning av en person och tycker det är så fult gjort av vuxna människor att sitta och tycka det är okej också.
#30 Jag tycker inte att det är okej att göra så, därför har jag kollat igenom tråden ordentligt nu.
Jag har tagit bort alla länkar som kan göra så att denna persons identitet röjs, tycker heller inte att det är okej att kommentera någons boendesituation. Tycker man att det är hälsofarligt för djuren är det bättre att man gör en anmälan hos länsstyrelsen.
Jag ber alla tänka på hur man skriver om andra personer här på sajten. Visst kan man tycka att personen agerar konstigt och fel, men det finns andra ordval att använda än vissa har gjort i denna tråd.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
25 tror inte att tips är någon hjälp till en person som säger att man ska hälla jodopax i öronen på en hund och dessutom fått svar på fb att det är galet fel. Får en känsla av att personen i frågan inte är så intreserad av ta till sig tips eller andras åsikter om något.
#32 då tycker jag du ska anmäla elr nått sånt istället, att sitta och diskutera en annan person över internet kommer antagligen inte hjälpa någon.
#31 bra gjort.
33 vad fasen ska jag anmäla? Att 8 säger att samma person skrivit på fb att man ska hälla jodopax i halsen för att bota kennelhosta (jag trode det var öronen men var visst från ett kattforum jag fick det i från) ? Jag har inte änds fb men har självklart en åsikt ändå att det är galet fel och detta är ett forum så ser inte problemet med att inte säga vad man tycker?
#34 Om han häller jodopax i halsen på hundarna, och ättika i öronen så kanske man ska anmäla istället för att sitta och diskutera det på ett forum. Det hjälper ju knappast djuren.
Du verkar inte riktigt förstå att det är skillnad att diskutera en sak på ett öppet forum och en levande människa som inte ens kan försvara sig som i en diskussion som denna.
Jag säger absolut inte att jag försvarar honom men tycker det är en mänsklig rättighet att personen själv ska kunna få försvara sig.
Grejjen är ju att ska man anmäla ska man ha bevis en text på internet bara sådär räcker ju inte direkt… Prioriteten på djur anmälan är ju inte heller den största… oftast läggs de ner innan ägaren får ett brev.
#36 Han har redan haft flera kullar innan. Såvitt jag vet har han haft kull på samtliga av sina hundar nu.🤔