Är valpen normal??
Är det normalt att valpen heeela tiden kutar om kring och hoppar och biter på ALLT? gnäller om han inte får som han vill eller så .. och skäller?
fick hem han igår. han är 4,5mån har bara hunnit med promenad och tränat han lite - hålla godis i handen och när han slutar att bita på handen får han godis (han blev inte trött av det fast vi höll på länge)
Det låter som en överstressad valp. Det är normalt att valpar får "tokryck" och vissa sådana ryck kan hålla i sig i flera timmar eftersom valpen trissar upp sig själv. Men att alltid, alltid springa runt och bita låter inte normalt.
En valp behöver inte aktiveras något nämnvärt. Den ska ut och kissa och nosa i närområdet och busa samt uppfostras lite av familjen och kanske leka med någon hundkompis då och då. Det behövs inte mer.
Edit: Hade inte hunnit läsa att du fick hem valpen igår. Mitt råd är då att bara ta det lugnt och låta den "bo in sig" hos dig :)
okej så han är bara så för att allt är nytt? han är bara still när han sover.. känns som världens största misstag😢 om han alltid ska vara så så lämnar jag tillbaka honom
Säger lite likadant som Murvel, låt hunden bo in sig, gå kortare kisspromenader och bara lek, gosa och lära känna varandra, skapa en kontakt.
Är det likadant om några dagar så kan det bero på överstressad/understimulerad. Men om jag skulle gissa så skulle det bero på att allt är nytt :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#4 Ras?
Försök att få hunden att känna sig lugn och trygg hos dig. Hur var den hos den förra ägaren/uppfödaren?
Härda ut, h*n har ju precis fått ett nytt hem.
Valpar är precis lika krävande som alla andra ungar och det individuellt skall tilläggas, men man glömmer gärna bort det jobbiga/påfrestande med valptiden.
≧◔◡◔≦
Det är en italiensk vinthund.. jag vet att den rasen är lite mer aktiv än en vanlig hund men så häääär trodde jag inte:/ okej så han behöver bara bo in sig?
I princip ja, de flesta valpar är väldigt ivriga, livliga, busiga och en del rent av jobbiga.
Blir det för mycket måste du lära hunden slappna av och kunna koppla av på egen hand, se till att valpen har lugnt omkring sig, har en egen lugn plats där den inte blir störd.
Min hund sov aldrig på dagarna utan var överallt.. bet i oss och bet i möbler, höll man i henne så gjorde hon allt för att komma loss, sprang runt och var allmänt knasig. Eftersom det var min första hund trodde jag att valpar skulle vara så.. med tiden insåg jag att hon var stressad.
Jag slutade leka med bollar tills hon var harmoniskt.
Jag som själv var uppjagad började lugna ner mig för hennes skull (och det var jobbigt då det var frustrerande med en stressad valp).
Om vi så skulle behöva gå vår runda på 10 minuter i 30 minuter fick fallet bli så.. min hund fick nosa på allting och ville jag att hon skulle gå framåt så matade jag henne framåt genom att ställa mig bakom henne och småputta henne framåt.
Jag började studera henne NOGA. När hon skulle vara trött så ställde jag mig i fönstret med henne i famnen och då vart hon lugn, när hon la sig ner i min famn så la jag henne i bädden. I början kunde hon dock bara koppla av genom att vi tog en tupplur tillsammans.
Jag satte upp ett schema: morgonpromenad - frukost - chilla - lunchpromenad - tugga ben/leka/nosövningar/trixträning - chilla - eftermiddagspromenad - lek - chilla osv.
Så fort hon började jucka eller visade tecken på stress tog jag upp henne i famnen tills hon slappnade av.
När hon sov fick INGEN störa och får inte än idag. Till slut lärde sig min hund att gå undan om hon ville. Idag lägger hon sig i min säng eller i någon av sina bäddar när hon vill vara ifred. Vill hon vara med oss fast sova så lägger hon sig i soffan hos oss.
Massage och klappningar är avkopplande.
Sen finns det två sätt för en hund att bli av med stress/överskottsenergi: jucka och springa som en galning.
Jucka är negativt och springa som en galning positivt.
Att en hund springer som en galning är deras egna sätt att få loss stressen och överskottsenergin och när vi hade kommit långt i vår lugna vardag började Molly med detta och jag tillät det för efteråt gick hon och la sig.
Drt låter precis som min valp. Om jag håller om honom blir han lugn men det är den enda gången han är lugn
#11 Delvis är det nytt ställe, låt han bo in sig men fortsätter det får du lugna ner han.
du har precis fått valpen så det är helt normalt. att han kan slappna av i dina armar är väldigt positivt så det kan du fortsätta med, flera gånger om dagen, gärna korta stunder åt gången om han inte somnar förstås. ha bara tålamod och gör det till en mysig gosstund :) det ÄR jobbigt att ha valp.
när min hund var valp var han superstressad och nu är han 2 och det finns fortfarande kvar då det är en del av hans personlighet/sätt, även om han lugnat sig betydligt. jag får fortfarande hjälpa honom att varva ner om vartannat, då han har lite svårt med det själv. "ryggsäcken" rekommenderar jag starkt!
Ett tips på passivitet är också att bara sätta sig på en parkbänk eller dylikt under promenaden och bara göra ingenting inte bli arg eller frustrerad bara vänta ut tiden tills du märker att din valp slappnat av. Jag tror man glömmer bort att passivitetsträning är liks viktigt som aktivitet. Upprepa gärna detta och försvåra genom att göra liknande där hundar och mycket folk finns ex brukshundklubbaf utställningar etc bara för att vara. Men då är det viktigt att inte skälla på hunden, själva träningen handlar om att hunden skall själv lära sig slappna av :)