Vilken ras?
Har lite funderingar kring hundraser inför framtiden, om flera år dvs. Vilka raser tycker ni passa in i min beskrivning här nedanför? Storleken är inte viktigt just nu, så allt ni kommer på får ni gärna tipsa om! Jag har dock ingen hundvana sedan tidigare, så något hyfsat lättlärt vore ett plus.
Skogspromenader och långturer på sjön när isen lagt sig hör till vardagen. Är ingen direkt inne-sittar-människa så den mesta tiden spenderas utomhus. Dock gärna hyfsat anpassningsbar då jag gärna tar med mig hunden så ofta jag kan istället för att lämna hemma själv eller med hundvakt.
Pälsvård har jag inga större problem med, kan ta mig några timmar i veckan åt det om det krävs.
Jag har inga planer på att träna något utöver det vardagliga (som ex gility) eller ställa ut.
Ja, det var väll det jag kan komma på nu beskriver min livstil, framför allt sådant som inte kommer hinna ändras med tiden. Jag kan även tillägga att jag just nu bor i en liiten by i norrland, och har inga planer att flytta till någon stad eller dyl.
Hoppas ni kan ge några tips, och har ni frågor så är det okej att ställa så svara jag på det jag kan!
Sheltie! 😃
Du har en ganska ny ras som heter russkiy toy:) ifokussajten om rasen har du nedan:) jag har två stycken. De älskar promenader i alla väder. Jag tränar agility med båda mina har även tävlat men lagt mer det då det är jag som har för dåliga nerver:P
// Elin-li,
Jag skulle rekommendera Sheltie till dig! För mer information om dessa underbara varelser så gå in på: http://www.sssk.org/
Sedan finns http://sheltie.ifokus.se/ där kan man få väldigt mycket information.
Hoppas du hittar ''din'' ras tillslut. Lycka till. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag säger som #1 sheltien!! En fantastiskt lättlärd ras som älskar att vars sin ägare till lags, det är ju en vallhund av lättare kaliber, både storlek och krävande mässigt. De tycker om att vara ute och arbeta men kan ta det lugnt och mysa när man kommer in! Kräver en del pälsvård men inget överdrivet. Har dock fått lite tråkig status att vara rädda av sig men detta beror ju mycket på vad ägaren gör av saken, så länge valpen blir socialtränad som valp är det inga problem!
Eftersom det blir din första hund, du vill kunna ha den med dig så gott det går och du inte hade någon preferens på storlek så skulle jag nog förespråka en mindre hund. Det blir alltid lite tokigt med första hunden man skaffar :) och det är något mycket lättare att hantera en 10-15 kg spaniel istället för en maffig retriever på 30-40 kg. Dom ryms alltid att ha med, även när det är trångt i bilen. Sen är det ju det ju ett plus att dom är billigare i drift, äter mindre mat och halsband och täcken m.m. kostar också mindre.
Är ju så väldigt personligt vilken sorts ras man gillar, både utseendemässigt och vad dom har för "karisma" (glad/flamsig, lugn/reserverad, alert/skärpt osv) och det finns ju så många fina raser :) föreslår att du skriver en lista med egenskaper du vill ha hos din hund och sen sätter dig på SKK's hemsida och rasguiden (länk: http://www.skk.se/hundraser/) och ser om du hittar några som du gillar och tror skulle passa bra.
Några raser som jag ändå vågar förespråka är: engelsk- och amerikansk cockerspaniel, bichon frisé och havanis, bolognese, Cavalier king charles spaniel, löwchen, pudel, bedlingtonterrier
Lycka till :)
Sedan måste man också vara noga med att kolla föräldradjuren(de är viktigt när det gäller ALLA raser). Men sheltin som har en förmåga att kunna utveckla rädslor är det viktigt att kolla om föräldrarna och längre bak i leden är MH testade för då får man en bättre bild hur mentaliteten är i släktet.
En Samojed skulle nog passa med dig men de kan vara rätt envisa när det kommer till träning men med tålamod, humor och en förmåga att se till att träningen blir rolig är det inga problem för de är rätt lättlärda.
Jag hade själv en samojed som min "första" hund.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Skulle rekommendera en hundras som heter Löwchen, det är en mycket anpassningsbar hund som du kan ta lång promenader, tävla i agility eller vandra i bergen om du så vill. Den är dock inte så stor och den traditionella lejonklippningen är väldigt ful. Men det är mycket motor :)
#7 håller helt med dig där! Att föräldrarna är mh testade tycker jag är viktigt för alla hundar! Men framför allt på raser som har benägenheten till olika problembeteenden. Men man får ju också se vad resultatet blev, så de inte bara skriver att de är mh testade och så gick testet jätte dåligt. Men att de över huvud taget gör testet brukar ju åtminstone betyda att de är intresserade i vad för psyke hunden har.
Jag håller med om att sheltien skulle kunna vara ett bra val!
Har själv en sheltie som älskar att vara med ex på skogspromenader, och som håller sig intill, då hon är noga med att hålla koll på husse och matte.
Sheltien har ju mycket päls, men den kräver faktiskt inte så mycket pälsvård som man skulle kunna tro.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Bichon havanais! En lättlärd ras som hänger med på det mesta vare sig det är långa skogspromenader, agility, fjällvandring eller lydnadsträning. Men också en ras som älskar att mysa och vara nära, sova i sängen och sitta i knäet. Väldigt anpassningsbara.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#10 Absolut! 👍
Bichon havanais låter som en passande ras. Dem är Sociala, trevliga, smarta, samarbetsvilliga och lättsamma. Vi har en och det är våran första hund och än så länge verkar han utvecklas till en underbar individ :) han går att ta med överallt och han verkligen älskar att träffa nya människor :))
Mellanpudel? Man kan ha dom nerklippta om man inte ställer ut. trevliga hundar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hej! Vi köpte världens trevligaste hund en blandiskille, det är Zhishu, puli och japansk dvärgspets, han är hur söt som helst och väldigt okompliserad, kan vara med överallt.
M.V.H
Gunnel
#16 japansk dvärgspets? menar du inte japansk spets? https://www.google.se/search?q=japansk+spets&hl=sv&rlz=1C1FGGD_enSE499SE499&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4T8qUZqXOsnEsgbFy4DoCw&ved=0CC0QsAQ&biw=1366&bih=643#imgrc=_ ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Den som skrev Leonberger kan jag direkt säga att det inte skulle passa. Är i grund och botten en brukshund som behöver få arbeta både med kropp och huvud och inte bara en massa promenader. Får den inte det ligger det bäddat för problem, givetvis finns det Leonberger som "nöjjer" sig med ett lugnt liv, men det är inget liv för en aktiv hund som Leonbergen faktiskt är. Allt fler LB-uppfödare avlar på mera aktiva LB vilket jag tycker är jätteroligt att flera får upp ögonen att det inte bara är en "stor och söt nalle." Leonbergen kräver sin ägare.
Vill du också köra Agillity bör du definitivt inte ha en Leonberger, finns betydligt flera andra hundraser som skulle passa i sådanna fall som #6 skriver.
#16 Shi tzu stavas rasen och det finns inget som heter japansk dvärgspets. Väldigt udda blandning men roligt att den blev lyckad. Rek du den till TS? Hur ska hon få tag på en sådan mix hade du tänkt?
#19 den heter t.o.m Shih Tzu (;
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#18 den här meningen i ts inlägg tolkar jag som att hen inte kommer träna agility med sin blivande hund: "Jag har inga planer på att träna något utöver det vardagliga (som ex gility) eller ställa ut." Alla Leonbergers jag träffat inkl. Min egen nöjer sig mer än väl med promenader och de vanliga lydnadssakerna i vardagen, få vara med helt enkelt. Så som jag förstår ts inlägg vill/kommer hen ha med sig hunden mycket ute och så = i mina ögon aktivering. Jag står fast vid att jag tycker en Leonberger skulle kunna passa. Vi har olika uppfattning om rasen, och det finns det många som har även om andra raser. Självklart måste även ts bilda sig en egen uppfattning om hurvida en Leonberger skulle passa henom. Jag tycker det är fruktansvärt synd om det nu är så som du skriver, att uppfödare börjar avla på mer aktiva hundar. Mycket aktiva raser finns det redan, så det räcker och blir över.
Shetland sheepdog ?
Det har nämnts här några gånger och tycker den också skulle passa dig. Det är en hundras som kan vara rätt så varierande från individ till individ men för det mesta är den aktiv och glad. Den kräver inte heller den så jätte mycket pälsvård och är helt medel i sin storlek.
Här är hela mitt gäng samlat :)
absolut inte border collie, alldeles för krävande för TS
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hehe, hade läst texten lite fel, trodde hon menade att hon skulle aktivera den mycket med agility och andra aktiviteter.
Misstag av mig.
#24 Fast även om TS hade gjort det behöver de flesta bc valla, så skulle inte rekomendera en border collie till någon som inte ska valla
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#21 självklart måste man få tolka rasen själv, men jag tycker det bara är bra att man avlar och använder LB för vad den ursprungligen användes till. LB behöver aktiveras och det står jag fast vid och skulle vi bara "motionera" med Alice så vet jag att hon inte skulle må bra eller vara lycklig och harmonisk. Har bl.a. Ett skräck exempel på en LB hane som inte får använda huvudet och den motion han behöver och det är ingen vacker syn alls. Att ha en sådan stor hane som är stressad och upp i varv hela tiden och hittar på egna saker för att ha en "uppgift" det är inte roligt för någon av dem. Jag har sett flera sidor av LB och därför kan jag säga som jag gör, Och enligt mig så behöver LB motion och få använda huvudet för att må bra.
#23 Ja vallning är ytterst viktigt med bc. Det menade jag i andra aktiviteter ;)
#27 svårt att veta om du inte skriver det, då det nästan alltid är huvudsaken till att man skaffar border collie ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#28 Ja, kanske ska vara tydligare nästa gång ☺️ 😃
#29 haha inte alltid lätt att förstå varann över internet :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#30 Ja, blir ju lätt problem ;)
#20 haha så dålig jag är :D
Tack allihopa för svaren!
När jag skrev inlägget hade jag inga speciella krav på varken päls eller storlek, så nu har jag funderat lite över det också.
shetland sheepdog har jag faktiskt kikat lite på, det ändå som får mig tveka där är hur pälsen fungerar bland skog och allt det där som så lätt fastnar?
Leonberger känns nog lite väl stor i mitt tycke, speciellt när jag vill ha med mig hunden så ofta som möjligt. Och att trycka in en sån stor nalle i någon kompis 2:a är nog varken uppskattad av hunden eller vännen ifråga, haha!
#6 jag ska titta lite mer på raserna du tipsade om, tack!
#15, ska även kolla in mellanpudel mer
Föräldrarna åt djuren ska jag komma ihåg att kolla upp när det är dags att leta valp, tack för tipset!
Samojed har jag faktiskt aldrig tänkt på, men det är dock en otroligt vacker hund. Ska kolla närmare på den också. Har ingen uppfattning om storlek osv på den.
Löwchen & Bichon havanais, är det raser man får klippa ner för att inte få en liten hårboll?
#16, jag tycker det är intressant och höra om blandisar också. För det är ju inte självklart att jag ska ha en renras, och då kan det vara kul och höra om vilka blandisar ni trivs med osv.
#33 Har också en sheltie och det är inga problem med saker som fastnar i pälsen…förutom dom där jobbiga små gröna sakerna som är en plåga i sommartider, känns som en evighet att borsta ut..😡
Fast dom fastnar iof. i schäferns päls också.
~mikkan
#33 Att en blandis efter t ex collie o schäfer blir en mycket bra o trevlig hund säger ingenting om andra individer av samma rasblandning. Inte ens de i samma kull behöver likna varandra, vare sig fysiskt eller psykiskt.
Det är knappast de bästa individerna som används vid blandisproduktion, undantaget prestationsavel.
Hur många blandisuppfödare tror du testar sina avelsdjur för allt som måste testas vid renrasavel för samtliga ingående raser? ED/HD, ögonlysning, patella, BPH/MH? Oavsett så säger dessa tester/beskrivningar inte så mycket om man inte har undersökt avelsdjurets föräldrar, syskon osv, o kan visa dokumentation på det? Renrasiga hundar kan man kolla upp på SKK hunddata.
Naturligtvis finns det fantastiska blandisar o lika naturligt finns det skräp. Man har ett val när man köper valp, att stödja oseriös avel o ge incitament till fortsatt avel, eller stödja seriös avel.
O ja, det finns oseriösa renrasuppfödare oxå.
Du skall ha stort cred för att du är ute i god tid o försöker luska ut vilken slags hund som du skulle trivas med o som skulle trivas med dig.
Här kan du hitta enklare beskrivningar av olika raser http://www.skk.se/hundraser/ bra tips finns oxå på http://www.skk.se/kopahund/
På större utställningar brukar det finnas rasmontrar där man kan prata med uppfödare o ägare av rasen ifråga, de flesta pratar mer än gärna om sin ras.
Lycka till!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag går emot strömmen lite och måste säga att jag inte tror att varken sheltie eller mellan pudel skulle passa. Båda dessa är raser som måste få jobba mycket med huvudet för att bli nöjda.
Hur mycket har du tänkt dig att aktivera hunden mentalt? Nosövningar, träna tricks, tillexempel.
Jag skulle nog säga att någon av bichon raserna skulle kunna passa, dessa behöver dock också mental aktivering men inte lika mycket som sheltien och pudeln.
Jag skulle rekommendera en coton de tulear! Har en blandning på coton och shih tzu, och det blev en helt underbar blandning! Det är våran första valp någonsin och ångrar absolut inte valet. Pälsen på coton är inte så svårskött som man tror. Den behöver borstas några gånger i veckan och badas varannan vecka om man är ute i mycket skog och mark. Man behöver inte frisera dem, men om man inte vill ha en pälsboll kan man klippa dem 1-2 ggr/år. Coton är lättlärd och arbetsvillig, och den kan vara ute en hel dag och ligga inne och sova nästa dag. Det är en ras som blir vad man gör den till. Inga kända hälsoproblem heller, det enda kan vara att ögonen kan bli irriterade om luggen hänger i vägen. Då får man antingen klippa luggen eller ha tofs!
Nu är ju min hund inte renrasig coton, men det är mer coton än shih tzu i henne. Hon är underbar, snäll mot barn och älskar människor och andra hundar. Det var verkligen rätt val att skaffa dessa raser som första hund för oss. Just vänligheten är ett av de kännetecken som coton har.
Jag föredrar blandras eftersom det är mindre risk för sjukdomar, speciellt rasbundna sjukdomar. :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#36 Min upplevelse av sheltie är att de inte alls är särskilt svår och krävande hund, jag tycker det är en bra förstagångs hund och den rekommenderas ofta till första gångs köpare med tanke på att de ofta är så lättsamma i sinnet.
Träning behöver alla hundar, alla raser. Och jag upplever inte sheltie eller mellan pudel som några raser som går utanför sällskapshunds mallen. De är aktiva familjehundar enligt mig.

eurasier eller shiba kanske?
#38 Då har vi olika syn på de raserna. Visst är det sällskapshundar, det håller jag med om, men jag anser att de kräver en heldel mentalaktivering, något som det inte låter som att ts är speciellt intresserad av. Speciellt de pudlar jag har träffat har varit väldigt energiska och krävande aktivitetsmässigt, jämför då främst med mina papilloner som är aktiva sällskapshundar men som ändå inte är lika krävande som de pudlar jag stött på.
Jag skulle rekommendera en spaniel,kanske en cocker? mycket lugn ras och rätt lättlärda,annars har vi papillon,kan vara lite skälliga men det blir ju vad man gör det till :) vill du han en större ras så kanske Labrador Retriever eller en Collie? :)
Om du är intresserad av en mindre hund kanske en Schipperke skulle passa?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
En collie tycker jag låter som en bra hund till dig. De finns ju även korthåriga. Själv har jag en blandras collie/powder puff. Otroligt trevlig hund som orkar med i princip allt, men är ändå nöjd att ligga i soffan. Ca 50 cm hög, lättviktare (ligger kring 10 kg) vilket gör att det är lätt att ta med honom överallt o närsomhelst. Dessutom är han otroligt söt ;) Inte osäker atletisk, och otroligt smart! Han har fått väldigt mycket collie i sig, även om det är 50/50. Just den blandningen är inte så vanlig direkt, men om du skulle hitta en så hade jag rekommenderat den till 100%!
(på bilden är han valp :))