Border collie/Australian Shepherd
Hej, jag och min vän satt och diskuterade hundraser då hon säger att en border collie inte har ett lika stort aktiveringsbehov som aussien. Att aussien är mer av en ''arbetsnarkoman'' än border collien. Stämmer det ?
Nja, inte riktigt, det beror nog på vad man menar, hon kanske blandade?
En BC kräver oftast mer, de måste verkligen få arbeta ordentligt för att fungera i vardagen och då allra helst få valla för att må bra, en Aussie är inte lika krävande och inte riktigt krävande på samma sätt, en Aussie kan man aktivera på andra sätt för att de skall må bra, en Aussie behöver inte valla. Sedan är Aussien numera också väldigt uppdelad, finns en del sk. utställningsaussie som (tyvärr) knappt kräver något också.
Dom är krävande båda två, men på olika sätt. Border collien är ju väldigt mycket en vallhund med alla egenskaper som krävs för det. Medan Aussien är en brukshund vilket innebär att den är krävande på ett lite annat sätt, även om det även är en vallhund.
Men sedan är det såklart individer också. Det finns BC som inte är särskilt krävande medan det finns aussie som är bra mycket mer krävande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack för att ni tog er tid och svarade. 🙂
En aussi är ofta mer självständig än en bc och båda kräver aktivering på olika sätt. Men bara för att en aussi har blivit en bruksras betyder inte det att den inte behöver valla för att den ska må bra, det finns många aussis som är mer lik en bc i sättet då den har vall i sina linjer och det finns bc som inte har intresse för vall. Vad jag har fått för mig av de jag träffat av båda raser är att miljöträningen är viktig, då det finns rädslor eller och vissa som är reserverade mot människor. båda raserna är mycket fina och de vinner ofta priser i tävlingar. Jag tycker personligen du ska tänka över om du har möjlighet att få valla oavsett vilken ras du har av dessa. Ar du inte intresse kanske du ska kolla över en annan ras ( vill inte låta nedlåtande). Sedan är mitt andra tips när du kollar över kennlar att du kollar upp föräldrarna då det finns så många olika typer av mentalitet i dessa raser. Lycka till :) hoppas du inte tog illa vid dig menade väl:)
Det jag menar med att aussien är en bruksras är inte att den inte behöver valla. För jag anser själv att arbets/vall-avlade aussies absolut kan behöva valla eller liknande aktivitet för att må bra, till skillnad från utställningsavlade aussies. Men båda linjerna av aussie är en brukshund. En brukshund innehar oftast en viss skärpa och det tycker jag nog är den stora skillnaden mellan aussie och bc. Aussien är också mer självständig än bc, vilket också är något man strävar efter till viss del hos en brukshund. En brukshund innebär att den är avlad för ett annat ändamål än enbart vallning, även om den även är vallningsavlad. Bc är enbart vallavlad. Det ger vissa skillnader. Men det är båda raser som kräver väldigt mycket av sin ägare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#5 ja precis de utgår ju mer från mh- test etc i aveln då de blivit bruksras därför kan det skillja sig i tempramentet att de är mer o självständiga:)
Det är två helt olika raser som jobbar på olika sätt och kräver olika saker, så jag tror det blir svårt att säga vem som kräver mest, men båda kräver väldigt mycket, det vet jag iaf!
En kanske tycker att border collien är lätt att aktivera men tycker en Weimaraner är svår att få nöjd, medan en annan kanske tycker Weimaranern är lätt att få nöjd men att det är svårt att få en BC tillfredställd.
-
De har samma aktivitetsnivå men uttrycker den på helt olika sätt.
Tack för era svar. Nu har jag lärt mig lite nytt igen. Tack 🙂