Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4464 ggr
[Beak]
0

köpa hund, vilken ras

Jag har just nu en CC tik men skulle vilja köpa/ ta en ny hund på foder i framtiden. 

Jag är 20 år gammal och jag och min familj 2 systrar har jag 9-11 år bor i en stor villa med en stor trädgård. 

Nu är det så att jag skulle vilja ha en mindre hund som är väldigt lekfull men inte en allt för stressad ras, hunden kmr få gå på promenader och den ska helst tåla lite oskyldiga knuffar av min CC.

och systrarna ska kunna gå ut och gå med den med, utseende mässigt får den gärna vara lite grövre som en fralla, eller en fralla passar kanske bra?

Något tips?  Alla ideér är välkomna

sunnys
1

Ja en fralla kan ju absolut passa. Rent spontant tänkte jag på "min" ras, staffen:) men vad vill du göra med hunden förutom promenader? Om du framförallt är ute efter en promenadkompis så tror jag som sagt frallan låter som en bra ras :)

[Beak]
0

Jag vill först och främst ha den till sällskap och promenad kompis och sen om hunden visar intresse så vill jag kanske prova på någon lydnad eller något men det är absolut inget som är viktigt för mig!

Undrade mest vilken ras som skulle passa in som en tio åring kunde gå ut med samt att den ska kunna klara av en CC och inte vara allt för energisk =) 

Tack så mycket för tipset

[Bambis]1
0

Tänkte på typ utställnings golden :)

sunnys
0

#2 om du inte är ute efter en energisk hund så är nog inte staffen det mest optimala. Men då tror jag helt klart en fralla kan vara något för er alternativt en boston terrier. tips på sida om du är inne på fralla: http://www.friskafrallor.info/ 🙂

[Beak]
0

#3 är ute efter en mindre ras, annars var det en super idé!

#4 Tack så hemskt mycket!

[Bambis]1
0

Flatten?

Lilllens
0

#6 Flatten är ju inte direkt liten. Ts, Bostonterrier?

[Teddies matte]
0

#6 En flat är inte direkt liten och inget som några yngre barn ska gå ut med på egen hand.

Ts, Bostonterrier eller Frallan som du själv nämner kan säkert vara en bra idé.

[TeamGolden]
0

tänkte också tipsa om boston terriern! Tror den skulle passa perfekt, och som andra även sagt frallan också, men vill du ha en hund utan super upptryckt nos är ju boston terriern ett alternativ 🙂

[Beak]
0

#6 Flatten är en trevlig hund men dock förstor!

#7 #8 #9 Ja Boston terriern och frallan låter helt underbara, är det någon av er som har träffat några? som kan berätta lite om hur dom är. Vet redan rätt mycket men ville mer höra om personligheterna =)

jackuese
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Engelsk/amerikansk cockerspaniel!!!!! Skulle vara helt perfekt! Dom är sammarbetsvilliga och väldigt mysiga, dom älskar att vara ute på promenad och leka på tomten men samtidigt älskar att bara ligga och gosa!!!! Dom kan hanteras av alla! Haft 2 st engelska cockerspanilar och nu har jag en blandning av engelsk och amerikansk spaniel :) Cockerspaniel är också en familje hund, eller rasen är familjehund enligt cockerspaniel fakta :) Dom är också jätte duktiga på lydnad och är jätte lätta att lära, dom är också jätte duktiga på agility!! Fralla är en go hund men dom har sånna näs problem att direkt dom börjar springa så kan dom inte andas för dom har jättetrånga luftgångar! Så om du skaffar en fralla så skulle jag rekommenderar att operera luftgångarna för att göra lättare för han/hon. Amstaff åhh så fin hund!!! Är också en riktig familje hund. Så synd att folk förstör dom! ! Har en amstaff själv! Men det är som hon säger, dom är riktigt energiska!!! Men somsagt, engelsk/amerikansk cockerspaniel är världens perfektaste hund för dig! Lovar dig hahaha Skickar en bild på min amerikanska cockerspaniel :)

sunnys
0

#11 Vad jag vet så finns det frallor som inte är så extrema som du påstår och alla behöver inte opereras. Jag hänvisade ju till friska frallor som en liten vägledning just pga detta. 

Sen så pratade jag om Staffordshire bullterrier inte American staffordshire terrier (Amstaff) då det storleksmässigt skulle passa. Men precis nu var ju inte TS ute efter en energisk ras utan någon som h*n främst skulle ha som promenadkompis av mindre ras.😉

Lilllens
0

De frallor jag har träffat har varit riktigt lugna och stabila. Men ändå inte tråkiga. De är väl dock inte den ultimata träningskompisen även om det finns undantag. Har också träffat två Boston, den ena var tvungen att avlivas pga andningsproblem så allt handlar inte om hur platt nosen är. Men dessa var också roliga, och otroligt lugna. Kan dock inte säga mer om eftersom jag inte umgåtts med rasen tillräckligt mycket.

Lilllens
0

#11 Har själv en plattnos, hon springer med på cykel/sparkturer och promenerar i timmar. Och du menar på allvar att man ska operera en frisk hund?

Catta-
0

Jag har träffat både boston terrier och fralla. Jag tycker båda är lika i tempramentet, busiga och lite av små clowner. Samtidigt väldigt vänliga. Viktigast är att du hittar en bra uppfödare som avlar på friska hundar utan andningsproblem!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[TeamGolden]
0

#11 omg så sjukt lik min hund. (amris/papillon) 
Haha trötta lilla ponken.♥
Idag vaknade jag av att We hade lagt sig supertätt intill mig och han var såå trött, sagt det förut och säger det igen - han sover kanske 3 timmar längre än mig, haha helt sjukt! Så jag låg och gjorde korsord medans han snarkade sött på min arm. 
Igår åkte vi ner till havet för andra gången iår och jag är så sjukt stolt över We, han simmade (!!) ut och hämtade apporterings leksaken flera gånger, han simmade kanske 5 meter ut och sen tillbaka, helt galet hur stolt man kan bli! Men detta var hans första riktiga simtur, innan har det varit lite plask-simning men nu jobbade han verkligen. Underbara We <3 
Igår tog jag även fästingssprutan! Det kändes inte supermycket men armen är fortfarande helt svag! 
Har inga planer på idag sådär särskilt förutom ett par småsaker, det började regna precis när jag och We skulle ut och busa, och han ligger fortfarande däckad, haha asså lata cockerspaniel skit <3