Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2466 ggr
EllenS.
0

Vilken hund passar mig ?

Hej, jag skulle gärna vilja veta vilken hundras ni tycker skulle passa mig. Så jag hoppas ni kunde hjälpa mig.

Jag vill inte ha en hund med så mycket ''aktivering'' i sig, utan mer en hund som är för gos och mellanlånga/korta promenader ibland lite längre. Vill inte tävla i någon särskild gren utan mer bara trix på skoj. Vill heller inte ha så mycket pälsvård. Inte heller jakt,vall helst. Jag har inte så större skillnad på om vi ska vara ute eller inne, det beror på vad hunden vill.

Mvh. Ellen

BettaSplendens
1

Kolla rasgrupp 9 http://www.skk.se/hundraser/?group=9 ! 🙂

[Bambis]1
1

Kanske en Mops? Franskbulldog? Engelskbulldog? Pekingese? Cavalier king charles spaniel? Bolognese? Papillon? pahlene? Dom 8 raserna behöver inte så mycket :)

Mr_Si
0

#2 Papillon har jag uppfattat som en rättså aktiv ras… övriga du nämner vet jag inte så mycket om, kanske kan funka…

Ts: vad är en kort/medellång promenad för dig?

EllenS.
0

#3 En kort är väl runt 1 km. En medellång 1 ½ - 3 km. Och en lång är cirka 3-4 km. Men om jag är på riktigt promenadhumör kan det nog bli över 5 km.

Catta-
0

En kortklippt Pudel kanske? :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[typellisch]
1

Kolla i rasgrupp 9 (sällskapshundar) och börja sök därefter :) Jag rekommenderar varmt Chinese Crested Dog (finns nakna och pälsade)!

Mr_Si
0

Några raser jag hade tittat närmare på om jag var du är japansk chin, cavalier charles spaniel och king charles spaniel, som ska vara trevliga och mysiga små hundar utan jättestort aktiveringsbehov.

Dock har jag fått uppfattningen att en timmes promenader per dag (alltså kanske tre tjugominuterspromenader) pluss lite trix och godissök är minimum för de flesta hundar, så känns det rimligt för dej?

Lycka till iallafall :)

CHARMEN
0

Eurasier eller Pudel kanske skulle passa dig:)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

Sebbastina
0

En sheltie! :D

Theunicorn.devote.se 

[Bambis]1
0

#9 en sheltie behöver nog lite för mycket för att bara ha som sällskapshund. :)

Sebbastina
0

#10 Shelties passar utmärkt som bara sällskap. Några hundar kan vara att dom behöver mycket träning och så men dom är ganska bra på att anpassa sig efter hemmet!

Theunicorn.devote.se 

[MinIda]
3

#11 Sheltie är en aktiv ras. De hör till vallgruppen och har ett rätt å stort aktivitetsbehov. De sheltisar jag träffat har alla velat busa,springa och gå på långa promenader. Kanske inte direkt en ''gosras''.

EllenS.
0

Jag har blivit lite mer förtjust i Chinese Crested Dog och Japanese Chin.  Men jag tar ännu gärna emot mera förslag för man kanske hittar ens ''drömras''.

Sebbastina
0

#12 Vi föder upp shelties och har 5 shelties nu. Våra är jätte lugna. Dom får ju motion av att leka med varandra också. Men om man tränar  trix varje dag och går mellanlånga promenader så borde det gå bra. Fast det beror ju på hur långt man anser som mellanlånga promenader och hur mycket man tränar med dom!

Theunicorn.devote.se 

[typellisch]
0

#13 Chinese Crested är väldigt anpassningsbara.. du kan fjällvandra med dom, du kan ha en slödag i soffan och du kan ha en slövecka i soffan om du så vill. En väldigt clown-ras som tycker om att prata (gruffa och låta, men skäller väldigt sällan). Väldigt leksamma och smidiga.
Jag har den nakna varianten och har henne enbart som sällskapshund :) Ibland tar vi en promenad på 2 timmar och ibland på 30 minuter och hon är med på noterna. Hon är en äkta knähund som ska sova på en om hon får.. ligger man på mage ligger hon på ens svank och sover. På nätterna lägger hon sig nära så jag knappt får luft. Ompyssling och kärlek får hon inte nog av! Människor älskar hon så hon blir helt till sig och ibland vill hon hälsa på främmande människor på promenaderna. De kan vara tillbakadragna men det är mer en individsak och en träningssak.

Väljer du den nakna rekommenderar jag dig att ge VoH Lax för hudens skull.

EllenS.
0

#15 Tack för att du beskrev den. Det verkar som en hund för mig detta 🙂  Kan du visa en bild på din ? 🙂

[typellisch]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Min skrutt :) Valde bilden för att visa hur knasiga denna ras kan vara ;) Hon älskar att ligga sådär, fast åt andra hållet så hon kan spana på alla som passerar vårt hus och då kan hon stirra ut i en halvtimme om det är så! Tratt + handdukar för hon behövde operera ut en trasig tand och för att hon löpte i samma veva.

Beroende på vilken variant du vill ha så förekommer det lite tandproblem dock.
De nakna kan sakna MASSA tänder. Molly, min hund, saknar 20-tals tänder och har massa valptänder kvar som kan lossna i framtiden om vi har ''otur''. Men hon klarar sig jätte bra trots allt :) Har hört en som äger en nakenhund som bara har 1-2 tänder och klarar sig jätte bra!

lillalycka
0

#7 "cavalier charles spaniel och king charles spaniel" - detta är bara en ras och den heter cavalier king charles spaniel.

TS tibetansk spaniel skulle nog passa dig utmärkt om det skulle vara en hund i din smak :) 

Driva
8

#18 King charles spaniel (http://www.skk.se/hundraser/king-charles-spaniel/)
och 
Cavalier King charles spaniel (http://www.skk.se/hundraser/cavalier-king-charles-spaniel/)
är två olika raser.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Mr_Si
0

#19 aschdå glömde ett "king" där… tack för att du redde ut begreppen åt oss iallafall :)

#9, 14 jag känner mig tveksam till om sheltie är det bästa förslaget till ts… har du någon motivering till ditt förslag? :) ts svarar i #4 på hur långa promenader hon tänkt sig.

[Nalle-]
0

Nu har jag inte läst alla svar, men jag tänker en ras ur grupp 9. Är själv väldigt förtjust i bichon frisé, finns en sådan i mina träningsgrupp och hon är så trevlig! En kortklippt lär inte behöva särskilt mycket pälsvård utöver just trimningen, jag klipper min bichon-blandning ett par gånger om året och borstar en gång i veckan eller så.

[Bambis]1
0

#21 bichon frisé är nästan lika aktiv som en sheltie!

[Teddies matte]
2

#22 Nja, att en hund kan vara aktiv när det bjuds på aktiviteter betyder inte detsamma att de skulle kräva mycket aktivitet.

En Bichon Frisé klarar av att hänga med på lite allmöjligt men den kräver inte mycket aktivitet för att vara nöjd i vardagen, så den kan absolut passa ts.

Lilllens
0

#22 Alla raser kan vara aktiva, men det betyder inte att de kräver en massa motion eller mental stimulans.

TS, som sagt, i rasgrupp 9 finns det nog många raser som är intressanta.

[Bambis]1
0

Har inte läst nåt om rasen, Basset kanske?

Frida B
5

#25 Basset är en väldigt utpräglad jakthund, som kräver ganska mycket motion utöver jakten.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Bambis]1
0

#26 haha, okej :)

[Nalle-]
0

#22, Håller med #23, visst klarar en bichon mycket men den behöver inte kräva det. Jag tränar aktivt med min bichon-blandning men han är allt annat än krävande.

lillalycka
0

#19 Pinsamt… trodde verkligen inte det fanns två! SORRY! 😞

EllenS.
0

Tack för alla tips! Jag har blivit mer förtjust i vissa raser och ska läsa igenom de lite mer så jag kan hitta min ''drömhund''. 🙂

Cam88
0

Korthårig Chihuahua är en väldigt fin ras ;) En gosig o tillgiven liten vovve som vill ha mycket kärlek! Min lilla vovve följer mig vart jag än går o hon visar mig så mycket kärlek så de känns som hon är min lilla bebis :) Hihi Den rasen skulle jag rekommenderar :) Lycka till Mvh Cam :)

Medarbetare på Chihuahua

[Bambis]1
0

#31 Chihuahua har väldigt dåligt temperament skäller åt allt o alla!

Cam88
2

#32 jag vet inte hur andras Chihuahua är men min lilla vovve är underbar, hon skäller inte alls :) de handlar ju om hur man uppfostrar sin lilla hund ;)

Medarbetare på Chihuahua

[Teddies matte]
3

#32 Att dra alla över en kam inom en ras är inte så smart, självklart är det inte något som är likadant för alla, att skaffa en Chihuahua betyder inte att man skulle få en hund som skäller åt allt och alla.

[Bambis]1
0

#34 nej, men de flesta.

[Teddies matte]
2

#35 Nej, inte det heller, du har ju knappast träffat alla Chihuahuor i världen.

[Bambis]1
0

#36 alla jag har träffat har varit så..

[Teddies matte]
2

#37 Men det betyder inte att rasen i sin helhet skulle vara så, bara för att du råkat stöta på sådana. Jag tror säkert en Chihuahua kunde passa ts.

Lilllens
3

#35 Du måste ha träffat oändligt många chihuahuor eftersom du kan dra en sån slutsats? Själv har jag haft mycket med rasen att göra och trots det håller jag inte med dig.