Vaktar han valpen?
Jag fick hem en liten sheltie valp för två veckor sen. Har sedan tidigare en pomeranian på 2,5år. Nu är det så att när jag är ute med båda samtidigt så skäller min pomeranian på allt och alla. Han skäller från att han ser en människa eller nått hundra meter bort tills vi har mött och gått förbi dom. När vi är ute utan valpen kan han skälla till nån gång om det är skymning eller när han ser hundar. Men då säger jag tack och han tystnar. Men när jag är ute med båda så vägrar han tystna. Valpen bryr sig inte om att han skäller. Han går vidare med mig. Kan det vara så att han vaktar valpen? Hur ska jag lösa det här? Jag är ute med dom separat varje dag men vill också kunna ha dom tillsammans.

Vi har en dam på snart 2 år och en tjej på 5 månader och där har jag märkt av tydliga vakt tendenser och det är antagligen för att vakta den lilla. Precis som du skriver så går vi ensamma med Alice (2år) så går det alltid jättebra och hon visar inte alls dom tendenserna, hoppas det lugnar ner sig när Kaila blir äldre.
Vad sött om det är att de vaktar den lilla :)
Annars kanske det är någon slags extra uppspelthet eller stress av att gå två? Om de busar runt mycket. Eller tvärtom om man går väldigt långsamt med valpen när den äldre hunden är van att gå snabbare, så att den skäller lite av "jaha, vad annars ska jag göra" 😉
#1 aha men ifall kan det ju pågå länge. Tills han inte tycker valpen behöver beskyddas längre. Blir ganska jobbigt ju. Inte så kul när han skäller på alla som möter oss. :-P och jag står där som ett fån. Det hjälper inte att jag säger nått. :-/ #2 Jag tror inte det är att vi går långsammare för Det är så vare sig jag bär valpen (ibland för att komma till skogen snabbt. Tar bara 5minuter om jag bär honom och då kan vi strosa runt bland stock och sten längre), om vi sitter still typ i en lekplats med 2,5åringen i långlina (lös), eller sitter på en bänk med dom i koppel, eller går promenad med båda på backen. När vi inte strosar i skogen får dom inte leka för då är den äldre i koppel och valpen ska upptäcka. Sen känns det inte som ett "jag är uttråkad" skall. För han har sånt också. Då skäller han sen tittar han på mig för att få uppmärksamhet. Och får han inte det skäller han några gånger till sen kollar igen. Nu när han skäller så skiter han totalt i mig. Han har full koll på den/det/dom han skäller på.
#3 Nja, det pågår bara så länge som du låter bli att förklara för din hund att allt vaktande är på ditt ansvar. Lydnad och struktur, visa vad som är rätt och fel för din hund och att det är du som tar hand om båda hundarna när ni är ute kommer hjälpa er.
Tycker det är viktigt att man styr upp lite att de vaktar lite kan vara okej men att överdriva det hela bör du jobba bort, hans arbete är inte larma o vakta den lilla. Vad brukar du göra annars med honom? Att ge dom ett arbete kan vara lösningen :) Varför inte en väska där han bär något litet bajspåsar, nycklarna mm lite trix under promenaden.
Kör agility, och viltspår, sen trick med klicker. Jag vet att jag måste styra upp det. Han skällde på mycket förut när vi va ute och det har jag fått bort. Men det är svårt när jag måste ha koll på valpen samtidigt. Det kanske är det han känner. Det är därför jag frågar. Här aldrig gått med två hundar samtidigt förut.
#5 tror du en väska skulle hjälpa?

Tycker det är väldigt svårt att veta vad eller hur man ska hantera situationen när dom blir vaktiga och beskyddande. Dock har jag märkt en skillnad när Alice är riktigt motionerad och lite trött, men då orkar hon väl inte hålla igång heller.
Håller med de ovanstående, men gör han så om du går med en vuxen hund också?:)
#9 det har jag aldrig gjort. :-/
Går valpen lös? Annars kan det vara bra att ha även valpen kopplad så slipper han larma om allt och känna din oro att måste ha kollen vad båda gör.
#11 har haft honom både lös och i koppel. :-/