Rasen för oss ?
Hej, jag och min pojkvän har blivit lite på hundtankar och vi undrar vilken ras som skulle passa oss.
- Promenader på cirka 2 timmar på vardagar + Kissrundor,lite kortare rundor. På helger,lov promenader på cirka 2-5 timmar per dag + kissrundor, kanske kortare rundor.
- Inte så skygg mot främlingar. Men inte så den tyr sig till vem som helst jätte snabbt heller.
- Helst inte så ljudlig/Skällig av sig
- Mellanstor (cirka 35-45 i manken)
- Hjärngymnastik cirka 1-2 timmar per dag
- Vänlig,trofast
- En ras som inte har något emot ett dopp i havet/sjön
- En rätt så lekfull ras
- Vill gärna träna Agility,lydnad,någon bruksgren,apportering m.m
- Fäller inte massor med päls
Hoppas ni kommer på någon ras som är ''oss''
Basenji, Kelpie, Pinscher och kooikerhondje är de första jag kommer och tänka på =)
"Min" ras, Lagotton passar in, även vissa andra vattenhundar (ex. Perro, Barbet, Portugisisk vattenhund), vad gillar du denna typ av hundar?
Annars kanske någon retriever eller spaniel vore något för er?
Kelpie ?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Vi har funderat på Kelpie. Men kooikerhondje tror jag är på vår lista nu med. 😉
#2 Vi har läst på om lagotton och pojkvännen har även vana av rasen då han har haft en, den är även med på listan över tänkbara raser 🙂
Tack för att ni tar er tid att svara 🙂
#4 Vd roligt! Det är en helt fantastiskt ras! :D
Staffe? Men de kan ha lite ljud för sig.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#7 Pojkvännen har tjatat om en sån så vi ska se 🙂
Aussie?
#9 Den rasen älskar jag helt och hållet 😍
Åh, vad roligt! Tycker staffordshire bullterrier säkert hade passat er. Fast då är ju jag också en renodlad terrermänniska så föreslår alltid terriers till alla, haha. (Om ni inte vill ha någon slags vattenhund, vill säga). Extra härlig grej med den rasen tycker jag är deras behov av närhet, precis som hos amstaffs. Däremot lär en staffe älska allt och alla som kommer i närheten, så om ni inte vill ha det så kanske en annan ras är att föredra. Får även föreslå Irländsk terrier ;)
Portugisisk vattenhund kanske är lite höga för er smak, men den rasen är också underbar i mitt tycke om än inte alls min cup of tea. Jag föredrar dem iofs nedklippta, tycker de blir hur snygga som helst då. Mina föräldrar har och föder upp den rasen bland andra, och de är väldigt enkla och charmiga hundar. Dessutom, enligt min erfarenhet, inte intresserade av främlingar. De jag känt/träffat har gärna blivit hälsade på av nya människor, och fjäskar man med dem så sitter de gärna kvar, men är liksom främst intresserade av de människor den redan känner. (finns extremfall, känner två som inte ens ser åt andra än matte och husse. Och en av dessa har jag växt upp med, men jag finns knappt i hennes värld. Hon suckar när jag klappar henne och ser sig om efter matte/husse…) Kan inte säga om detta gäller alla, jag har aldrig läst en rasbeskrivning utan har bara praktisk erfarenhet. Och skälliga är de INTE.
Ursäkta för hel uppsats här, men det är så kul med rasval :) Hoppas du uppdaterar med vad ni bestämmer er för!
Ja staffen stämmer in på en del punkter. Dock har alla staffar jag träffat inklusive min egna hatat vatten. Detta gäller väl dock inte alla individer. Sen som ovan sa de älskar verkligen alla. Kan ibland lite väl kärvänliga på både gott och ont såklart :). Min egna skulle med glädje släppa in inbrottstjuvar! Men jag tänkte också på lagotton alternativt en retriever:)
Haha, jag känner en staffe som faktiskt gjorde det, släppte en inbrottstjuvar vill säga. Tur att de hade larm, för hunden trivdes alldeles utmärkt i de påverkade inbrottstjuvarnas sällskap :)
Är just retrivers det bästa valet om man vill ha en hund som är något reserverad mot främlingar? Brukar inte typ alla de raserna vara av typen älskaralltochprecisallajämthelatiden :P
#13 hahaha det förvånar mig verkligen inte.🙂
Jag upplever inte som att alla retrievers är sådana. T.ex de goldens och labbar jag stött på har varit precis som TS skrev, inte skygga mot främlingar men inte heller att de tyr sig till vem som helst. Sen tror jag även en retriever kan vara något då TS exempelvis vill att rasen inte har något emot att bada samt vill träna apportering.
Tack för att ni tar er tid att svara och förklara. Vi uppskattar era tips. De som är på vår lista just nu är,
Lagotto Romagnolo
kooikerhondje
Aussie
Kelpie
Golden retriver
Eventuellt Staffe
Om ni kommer på någon mer ras får ni mer än gärna fortsätta ge förslag. De raser som jag gillar lite ''extra'' kanske är Aussie,Lagotto,Kooikerhondje. Men min pojkvän tycker dock Retriver,Kelpie,Staffe. Det här är svårt 😉
Det skiljer ju rätt mycket mellan t ex retriever, staffe och kelpie mentalt, så ni kanske ska sätta er ner och fnula på hur ni vill att er vardag med hund ska se ut? Hur mycket ni vill behöva styra upp, etc.
#16 Jo, det vet vi om. Vi har lagat upp en liten plan om hur vardagen brukar se ut och hur det ska bli. Men som sagt, det är inte klart. 🙂