Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6783 ggr
Fridaaaa
0

Sankt bernhard

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är nyfiken vilka mer på sajten som har sankt bernhardshundar :) Har nämligen själv 2 stycken just nu. Hade varit roligt att höra lite mer om era sankt bernhards, tips & idér osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jakke94]
0

känner en som har st bernhard, just nu har hon bara en kvar men innan hade hon 3 :)

trevliga och roliga hundar =)

Fridaaaa
0

Okaj vad trevlig :=)

Ja det är supertrevliga hundar :)

minja
0

Min syster hade en bernhad/schäfer korsning. Underbar klok dam Kyss.

Fridaaaa
0

S:t bernhard/schäfer? :) Låter som en rolig blandning, aldrig hört talas om, men idag finns det så många olika korsningar:)

Hur såg hon ut? *nyfiken*

Fridaaaa
0

:) Lite udda blandning :) Hehe ^^ Men huvudsaken är att hunden är stabil :)

Sankt bernhard är smartare än vad man tror ^^

minja
0

Ja hon var helt grym på att spåra, hon gick 3 dygn gamla spår, och stod till förfogande som eftersökshund under en jakt säsong. Tyvärr hade hon dåliga njurar och borrelia och avlivades för lite mer än ett år sedan.

Här är hon tillsammans med min hund som är en schäfer/boxer hane, det är hon med dom stående öronen, och man ser en väldig skillnad i kroppsstorleken då hon var mycket större. Hon var en väldigt klok dam med mycket bestämda åsikter om allt… Saknar henne verkligen Gråter

Fridaaaa
0

OK låter ju skoj tt hon var så bra på spår :)

Beklagar verkligen när det blir så, alltid tråkigt när djur blir så pass sjuka att man måste avliva dem:/ Vet själv hur det är.

Hon var verkligen fin :) Både två förresten. Förstår mig inte på folk som är emot blandrashundar, dem är minst lika bra med eller utan stamtavla…

minja
0

#7 Tusen tack för din fina kommentar.

Jag stödjer inte blandras aveln på det sättet. Det finns många dåliga renras uppfödare som varken tänker på hälsan eller psyket.. Så jag drar ingen över en gräns. Båda hundarna var omplaceringar och var inte så attraktiva för andra personer då dom hade sina olater. Hittar jag en uppfödare som sätter både psyket och hälsan högst istället för utseendet och båda avelsdjuren är stabila och friska så kvittar det vilken ras det blir (jag vill ha en hund att jobba med och köra bruks)… men det är ju flera renrasiga uppfödaren än blandrasuppfödare som tar det ansvaret iallafall…

Blandraser kan vara riktigt trevliga det säger jag inte emot, men man skall vara väldigt försiktig med vilka raser man mixtrar med för det kan gå snett väldigt lätt och det gäller även gener från samma ras.

Du hade förresten ett väldigt sött charmtroll på det första inlägget… Är väldigt svag för stora hund munnar och gärna lite dreggel så är jag såldTungan ute.

Fridaaaa
0

Jag stödjer inte heller blandras hundar, inte dem som blandar helt olika raser, det är skillnad om man t.ex blandar tax/drever, för dem är ju jakthundar, likadant, golden/labbe, ungefär samma ras där med:) Men gillar inte när man blander t.ex nakenhund/pudel. Utan ska man blanda ska det vara hundar med bra personlighet & temperament och raserna ska vara framavlade för samma ändamål :)

Tack så mkt, är med väldigt svag för stora hundar och/eller hundar med hängläpp :=)Det är min & min sambos hund, i första inlägget;)

thesapphire
0

Kul att se att det finns /har funnits andra kullar av st:bernad/schäfer blandning. Själv har jag en 8år gammal tik. Men hon liknar mer en s:tbernad. Många tror att det är en leonberger.

Hörde av en att de blir mer lika deras mamma. o min hunds mamma var st:bernad.

lillalycka
0

Har du skaffat en till? :D gud vad roligt!

Fridaaaa
0

#11 Nej jag har bara 1 sankt bernhard 🙂
Har bara haft henne. Står fel i inlägget av någon anledning.
Plus att tråden är gammal 😉

lillalycka
0

#12 jaha hehe :) Lillan är så fin.

Fridaaaa
0

#13 Tack ska du ha 🙂

Madicken4
0

Vi har också sankt bernhard 😃

Fridaaaa
0

#15 roligt! Har du bild? =)

Madicken4
0

Provar med denna :)

Fridaaaa
0

#17 Åh vad söt 😃

Madicken4
0

tack aa han är väldigt fin 😃 hur gammal är din? 🙂

Fridaaaa
0

#19 Hon är 5½ år gammal, fyller 6 år i november. Din då? =)

Här är en nyare bild på henne 🙂

Madicken4
0

#20 så fin hon ser glad ut haha🙂 okej, han blev 8 i april :)

Fridaaaa
0

#21 Tack ska du ha!
Ja hon är en glad när hon får vara ute hihi

Ok 🙂 Gamling då hihi

Madicken4
0

#22 jaa precis haha, medellivslängen är väl 8-10? 😃

Fridaaaa
0

#23 På så stora hundar är det ca 7-9 år ungefär 🙂

Madicken4
0

#24 Okej då har vi lärt oss olika 🙂

Fridaaaa
0

#25 Brukar vara så, just med sånt. det är ju så individuellt. 🙂
Vår hund mamma blev 9 år gammal, sedan fick de plocka bort henne då hon inte kunde få knappt och så, gick snabbt 😕

Madicken4
0

#26 jaa. Åhh va tråkigt😕 men hon blev ändå ganska gammal 🙂

Fridaaaa
0

#27 Ja hon blev gammal, hoppas att våran hund med blir så gammal 😃

Madicken4
0

aa det hoppas vi med, gärna några år till 🙂