Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 10675 ggr
[MinIda]
0

Tysk spets

Hej, jag skulle vilja ha lite mer information om rasen tysk spets. Även känd som Mittelspitz/Kleinspitz/Grosspitz. Är mest intresserad av de ''större'' storlekarna så det blir ju då Mittelspitz,Grosspitz. 

Är dom lättlärda,nyfikna,snälla ?

Vilka ''sporter'' brukar de vara lite extra 'bra' på ?

Pälsvården, hur är det med den ?

Hur mycket aktivering kräver rasen ?

Jag vill veta allt ni kan om rasen. Om ni har en visa gärna en bild :)

[Teddies matte]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt lättlärda och smarta, allround, passar till lite alltmöjligt, känner flera som är mycket duktiga på agility och tävlingslydnad.

Inte mycket pälsvård, genomborstning någon gång då och då, eventuellt kan man putsklippa/toppa lite ibland ifall man tycker det behövs.

De kan vara väldigt aktiva, men kräver inte mängder av aktivitet, promenader och lite mental stimulans av någon typ.

Här kommer en bild på en Pom jag hade hit för putsklippning.

[MinIda]
0

#1 Åhh vad söt. Tack för att du förklarade lite mer om rasen 🙂

[MinIda]
0

Kom på en till fråga.

Hårar de extremt mycket ?

[Teddies matte]
0

#3 Nej, det gör de inte, de hårar inte särskilt mycket(en del knappt alls) förutom då de har fällningsperiod(er).

[MinIda]
0

#4 De du träffat har de varit skälligare/ljudligare än andra spetsar eller har de varit mer tystlåtna. Vet att det är vakthundar och att det är olikt från individ till individ men bara undrar 🙂

[Teddies matte]
0

#5 Det beror på vad man jämför med för spetsar, de flesta spetsraser har lätt till skall och även de tyska spetsarna. Så ja, de har lätt till skall, men det är något som går att träna på.