Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2774 ggr
SE*Geishas
0

Avel med blandraser

Hej! Jag håller själv på med renrasig kattuppfödning, och vet hur viktigt det är att folk inte avlar fram blandraser eller avlar med huskatter. Anledningen är för att det redan finns 200 000 hemlösa katter i sverige och hela systemet med stamtavla och sveraks regler är för att skydda katterna, ha ett högre värde på dom och att på sikt kunna jobba fram en frisk katt med fint temperament, vilket är ovanligt bland huskatter. De katter som bor på kattstall är huskatter med få undantag. Nu är de så att min syster har en alaskan husky, vilket inte är en accepterad ras i sverige, vissa ser den som nån slags blandras? Deras tik har iaf tjuvparat sig med en hund på gården som min syster inte viste var där. Det är en blandning mellan samojed, schäfer och bordercollie. Och nåt mer tror jag. Hon vet inte om hon ska behålla ungarna eller göra abort. Hon vill gärna ha ungarna och har både tid och pengar till det. mamman har ett extremt bra temperament men behöver rätt mkt stimulans o motion, och pappan verkade jätte lugn och tillgiven. men hon vill ha gott samvete också. OM hon skulle behålla dom så skulle hon sälja endast till sälskap och inte till avel (såklart). Vad är etiskt rätt? Fel? Jag har ingen koll på hemlösheten av hundar i sverige och hur mkt hundstall det finns. Dock fick vi idag veta av en veterinär att dom vanligaste raserna på hundstall är stora brukshunds-blandisar. Dessa ungar får lite bruk i sig från schäfern, annats är det släd/drag och vallhundar. Vad skulle ni gjort? Vad finns det för nackdelar med detta? Vi är båda väldigt okunniga i hundvärlden och är tacksam för svar!

[Teddies matte]
9

Ta bort valparna direkt!(Hanhundsägaren skall betala) Det kan bli svårt att bli av med dem och det är inte värt att riskera tiken för en oplanerad parning, där man heller inte vet något alls om hanen förutom raserna i hunden. Tycker inte tiken skall behöva gå igenom detta.

[typellisch]
8

Förlåt, men lite OT: Hon kan inte bestämma om valparna ska gå till avel eller inte. En köpare kan säga att dom ska använda hunden som sällskap men sen kan det ske en tjuvparning eller så planerar dom en kull och då finns det inget att bestämma över som ''uppfödare''.

För övrigt tycker jag att man ska kontrollera föräldrarna: mentaliteten samt fysiska hälsan, oavsett ras-sort. Så länge man inte gör det så är det inte bra i mina ögon. Men gör man det så visst, det kan väl gå an.

Elahraiah
7

Det är jättelätt att fastna i någon slags rosa fluff när man tänker på husdjursavel överhuvudtaget, men verkligheten är hård.

Om hon inte är beredd på att behålla alla valpar (en stor hund får oftast 8-12 valpar, ibland mer), så hade jag sett till att tiken fick en abortspruta.

Jag skulle kunna skriva ett jättelångt inlägg angående hur missgynnsamt blandrasavel kan vara, men det din syster främst bör tänka på är att det kan bli väldigt svårt att hitta rätt hem till sådana avkommor. Tiken är trevlig men kräver motion säger ni. Tänk om valparna blir 20 resor värre? Hur många valpköpare klarar ut det? Hur många valpköpare är intresserade av en sådan valp?

Och precis som #2 säger, så har hon inte ett ord att säga till om när det gäller valparnas skötsel när de väl är borta. Man kan skriva ett fint kontrakt om att hunden inte ska användas till avel och att den ska säljas tillbaka till uppfödaren om köparen inte kan/vill ha den kvar. Men om köparen inte följer det, så finns det ingenting din syster kan göra.

russin
6

Huskykorsningar av det slaget är svårsålda då dom kommer bli svåra att aktivera för en normal familj. Just alaskan husky är en prestationsavlad korsning för att få fram snabbare och mer uthålliga hundar, men även där finns buskavel…

Abortspruta skulle jag rekommendera, för annars riskerar hon stå där med 8-12 valpar som hon inte får sålda till vettiga människor som klarar av att aktivera dessa blandraser (som är än mindre vettig med tanke på vad hanhunden har i sig)

htt
5

Hade jag varit din syster hade jag kastrerat tiken och på så sätt bli kvitt med både valparna och framtida problem :)

russin
8

En löptik ska inte lösa lös över huvud taget utan tillsyn - en hanhund kan känna doften av en löptik på flera kilometers avstånd, så en löptik ska aldrig vara utom synhåll om den är ute🙂

felzena
4

Om hon väljer att behålla valparna så hoppas jag hon är medveten om att hon kommer ta på sig ett väldigt stort ansvar. Hon ska hitta bra och seriösa valpköpare till valpkullen och det är inte alls säkert att hela valpkullen blir såld när de är 8 veckor, så vad gör hon om hon måste ta hand om 4-5 valpar som inte hittar något hem? Sedan kommer valparna ha många krävande raser i sig som är avlad för helt olika ändamål. Som någon tidigare skrev så är huskyblandningar svår sålda vilket gör att de blir ännu svårare att hitta bra valpköpare. Jag tycker att hon ska ta abortsprutan då jag anser att de är det bästa alternativet.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Murvel]
3

Jag håller faktiskt med om abortspruta här, och då inte enbart för att jag ogillar oplanerad avel. Som #3 påpekade är det krävande hundar att ha. Jag tror säkerligen att din syster hade försökt hitta bra hem etc, och några hade kanske fått en underbar familj. Men föds det många valpar av en krävande blandras är risken större att de hamnar i någon slags blocketkarusell. Blir sålda vid tre månaders ålder. Vid fem månaders ålder. Vid 15 månaders ålder.. Eftersom det är en svårsåld blandras hade priset kanske satts lågt från början och då svider det mindre i köparens plånbok om det skulle bli tal om omplacering pga oplanerat köp eller "tidsbrist". 

Om din syster väljer att behålla så hoppas vi helt enkelt att det går bra. Det behöver ju inte bli "domedag" bara för att det kan bli det.

Trollhund
0

Som en liten följdfråga undrar jag hur sent kan man ge en tik en abortspruta?

SE*Geishas
2

En veterinär sa inom ett dygn, en annan sa att hon aldrig hade hört talas om den tekniken och sa inom 30 dagar men helst inom en vecka. Tack alla för era svar! Underbart med så kunniga människor! Tack!

SE*Geishas
0

Hur kommer det sig att hanhundsägarn ska betala aborten? Det fick till såhär: syrran o hennes sambo bor på en gård där det finns 1 till hus, som hennes sambos föräldrar bor i. Tiken springer alltid lös där. Igår var några vänner till sambons föräldrar över på besök hos föräldrarna, och hade kopplat hunden utanför. Dom viste inte att de fanns en löpande tik på gården, o syrran viste inte att det fanns en annan hund på gården. Tiken som var lös sprang dit och sen satt dom ihop. Fortfarande hanhundsägarn som ska betala?

russin
4

Nej hanhundsägaren ska inte betala abortspruta. Tiken har sprungit utan uppsyn (och till och med uppsökt hanen), så det är tikägarens sak att betala detta.

[typellisch]
0

Ha inte en löpande tik lös? Då sker inga tjuvparningar.

SE*Geishas
0

13# hon springer bara lös på sin egen tomt där det inte finns andra hundar. Men tomten är stor och sambons föräldrar hade besök, som hade kopplat sin hanhund utanför. Föräldrarna viste inte att tiken löpte och syrran viste inte att dom hade besök.

[typellisch]
1

#14 Alla är vi olika :) Jag hade inte vågat chansa för man vet aldrig. Löpande tikar är vääääldigt populära och en hane kan känna om en tik löper på väldigt långt avstånd och det kan hända att en hane då rymmer för att besöka denna tik.

Mischa
2

Jag tänkte också på att draghundskorsningar kan vara svårsålda, samt att i det här fallet så handlar det inte bara om en draghundstyp utan även med en utpräglad vallhundsras och bruksras inkorsat.

Variationen i kullen lär bli ganska stor och det kan vara svårt att finna lämpliga hem till en kull korsningsvalpar som kommer att bli stora och troligtvis mycket aktiva men också tänkbart krävande på olika sätt.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
2

Abort.

Känner hon till hur hälsan ser ut tillbaka i leden på mammans och pappans sida? Om inte blir det att leka med valparnas liv eftersom risken för sjukdomar finns, även om föräldrarna är friska.

Och blandningen lär inte bli en hitt

SE*Geishas
1

Alaskan husky, och speciellt där hon kommer ifrån är i stort sett helt fria från sjukdomar och besvär vad jag förstått. Dom känner uppfödaren. Hanen vet vi inget om än men dom ska höra med hanhundsägaren.

SE*Geishas
1

#15, vad hjälper det om honan är kopplad om en hane kommer till henne? Det räcker ju att man kollar bort 10 sekunder så är en hane där och sitter fasst. Det är alltså så pass att man aldrig ska ha sin löptik utan tillsyn? Undrar hur många som håller det egentligen..

SE*Geishas
2

Har man en stor gård där det aldrig finns hundar så lär väl dom flesta ha sin löptik springande där?

SuperLimm
2

Jag skulle gjort abort på en sådan blandning. Finn ingen anledning att ta fram fler blandraser när blocket redan är fullt av dom. Både valpar, unghundar och vuxna hundar. Sen är den blandningen inte den bästa heller.

Alaskan Husky är framavlade för att dra och ja, de räknas som blandras. Det är alltså en blandras mellan Sibirian Husky och Alaskan Malamute. Vill hon prara sin tik och få valpar på henne så ska alla hälsotester göras. På BÅDA föräldrarna. Sen ska hon hitta en hane av samma ras/raser eller liknande raser. Inte helt olika raser som tex Border Collie är. Men innan hon gör detta ska hon läsa på om avel, vad som kan gå fel, hur man gör om något går fel osv. Gärna gå en uppfödarutbildning också. Det är inte så enkelt som att bara ta valpar och hoppas att allt löser sig självt.

Säg att tiken får 10 valpar, 5 blir sålda och hon sitter kvar med 5 valpar i 6 månader. Klarar hon av att ge VARJE valp samma förutsättningar som valparna som redan blivit sålda. Dom ska koppeltränas, rumsrenhetstränas och allt sådant som en ensam valp får. De ska också vänjas vid att vara utan mamman och sina syskon.
Kan hon hitta hundvakt till alla om hon jobbar och inte kan ta alla med sig tills alla är sålda?
Har hon 30 000-50 000 ifall något går fel när tiken ska valpa och hon måste in till veterinären och göra kjejsarsnitt?

Jag ska väl tillägga att jag inte läst något i tråden nu och inte vet om ni kommit fram till något. Hur som helst önskar jag er lycka till vilket val ni än gör!

Mvh Linn

[typellisch]
3

#19 Aldrig sagt att man borde koppla honan. Jag skrev att en löpande tik aldrig bör vara lös, för det går så fort om en hane får upp vittringen.
Nej, en löpande tik bör inte vara ute utan tillsyn. Det är min åsikt. Man kan aldrig vara för säker helt enkelt. Även en löptik kan vilja rymma under höglöpet och vissa löp tikar blir helt förändrade i psyket.
Ja du, här har du en som aldrig släpper sin löpande tik lös! Oavsett om det är hundfritt och öde.

SE*Geishas
1

#21 tack för infon!!! Verkligen ett bra inlägg för o se hur de verkligen kan se ut! Vad är det för hälsotester föräldrarna bör göra? Vet du ungefär vad de kostar?

SuperLimm
0

#23 Gå in på SKK.se och läs på de olika raserna vilka hälsotester som jag göras och vilka sjukdomar som är vanliga i rasen. Man kan också gå in på respektive rasklubbs hemsida och läsa där vilka tester som ska göras. Dessa tester ska göras innan man parar hunden så det är ju försent nu. På stora raser brukar man oftast behöva röntga höfter och armbågar. Jag anser att man alltid ska göra det (även om man inte ska avla på hunden) om man har en stor hund men det är ju valfritt.
Endel hundar ska ögonlysas och kollas för lite andra sjukdomar också. Det varierar endel.

Mvh Linn

SE*Geishas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Superlimm, jag skickade din text till min syster. Hon skrev såhär…

[typellisch]
0

#25 Vad hade hon tänkt göra med valparna om det vart 5 över? Oroväckande!
Reagerade på detta: ''men så är det ju även om man föder upp renrasiga och jag tror inte att de som föder upp renrasiga heller har möjlighet att sköta om 5 valpar i ett halvår.''

SuperLimm
8

#25 Många som föder upp renrasiga har ett stort kontaktnät med folk som vill ha valpar. De flesta har tiden med valparna och alla jobbar inte ens eller har en sambo som hjälper till så dom jobbar i skift. Det är oansvarigt att lämna valpar ensamma hemma om man måste iväg och jobba. Jag känner inte alla uppfödare så jag vet inte hur alla gör men de flesta klarar av att ha kvar valpar ett tag och även lära dom saker som rumsrenhet och koppelgående.

Många som föder upp stora raser seriöst har redan folk som är intresserade av att köpa en valp innan dom parar hunden. Mycket för att risken att sitta kvar med en massa osålda valpar ska bli mindre.

Beroende på vart tiken förs så är det inte säkert att man inte behöver pengarna. Många ställen vill ha betalt direkt och man kan inte få ut försäkringspengar på helgen vad jag vet. Så jo, man kan behöva dom pengarna.

Det finns massor med saker man måste tänka på innan man väljer att få fram valpar.

Klarar hon av att ta bort missbildade valpar om det skulle bli några?
Vad gör hon om en valp fastnar under förlossningen?
Om tiken dör, klarar hon av att flaskmata alla valparna varannan timme dygnet runt?
Kan hon ställa upp under hela valparnas liv och hjälpa köparna om de har frågor och problem?
Kan hon ta tillbaka valpar som inte passar i hemmet dom flyttat till?
Kan hon hitta köpare som är beredda att ge valparna den motion och mental stimulans de kommer behöva? (ingen idé att hoppas att valparna kommer kunna bo som familjehundar med enbart någon koppelpromenad om dagen, de lär behöva mer än så.)

Mvh Linn

[typellisch]
2

Som #27 säger. Det är ju inte direkt sällskapshundar det handlar om, som kan klara av att ha lata dagar till och från. Det handlar om arbetande hundar och i och med det så kan det bli svårare att hitta ett hem där hundarna får utlopp för sina behov. Att ha dessa hundar som soffpotatisar är rent utav omöjligt.

Kelin
5

Att blanda 3 olika typer av hundar drag, bruks och vall.. Är ingen höjdare redan där borde man fundera på om det verkligen blir en hund av det… Deras kroppsbyggnad skiljer sig rejält, de kräver olika saker osv.. Jag hade ej behållt valparna då det känns som en omöjlig blandning att få sålt till seriösa köpare. Men sen beror det väl på hur många valpar hon får. Uppfödare till renrasiga hundar brukar ha en lista på intresserade köpare, så när dem sedan funderar på att para kan dem kolla hur många som är intresserade av den kombinationen osv. Om du sedan kollar på skk, över hälsostatusen för rasen så ser ni att det finns ganska många sjukdomar som ni förmodligen inte kollat upp anlagen för.. Höften måste röntgas, ögonen ögonlysas osv. Allt sånt tänker renrasiga eller uppfödare överlag på! Låter det oseriöst från början är de svårt att hitta seriösa köpare…!

Belimas
5

Angående att försäkring täcker kejsarsnitt, det täcker ju bara en viss del av summan beroende på vad det är för försäkring. Ett kejsarsnitt går på runt 15 000-30 000:- beroende på klinik och när på dygnet det görs och försäkringen täcker bara en viss del av det vilket ni säkert redan vet men det är något man måste ta med i beräkning. Så kolla upp innan vad tikens försäkring har för villkor och vad de ersätter när det gäller kejsarsnitt.

Förutom det så måste man också ta med i beräkning att tiken kan stryka med under valpningen, det är inte så vanligt att det sker men det händer till och från.

Och jo de som föder upp renrasiga har möjligheten att ta hand om ex. 5 valpar i ett halvår, det är ytterligare en sak man får ta med i beräkning INNAN man parar sin tik om man är seriös dvs. Man får ha en plan B i fall att man sitter kvar med x antal valpar i x antal månader, inte nog med att det kräver mycket tid av en så blir det extra kostnader också. Jag vet en som hade, visserligen bara en men ändå, valp kvar och den blev över året innan de hittade ett nytt hem till den och då var det ändå en sällskapsras och inte krävande arbetshund som dessa valpar kommer bli.

[RMSLiners]
5

Jag som sysslar med drag hade inte köpt en sådan valp med de raserna i sig just för att jag inte vill kalla det draghundskorsning. Hade det varit rakt igenom Alaskan Husky eller Alaskan/Hound korsning eller varför inte bara Hound och planerad avel, fine. Men nu är det tjuvparning och en jädra massa raser inblandade så jag säger abort på den frågan.

Men åt andra sidan köper jag draghundar från draghundskennlar då jag vill ha draglinjer och inte från någon som inte har en aning om vad den gör så kan bara svara när det gäller mig själv att jag inte skulle köpa en sådan korsning.

SE*Geishas
0

Tack alla för jätte bra svar och förklaringar!!!! :)

SuperLimm
0

Är bara lite nyfiken, hur har det gått? Har hon bestämt sig för hur hon ska göra?

Mvh Linn

SE*Geishas
1

Hon har bestämt sig för att inte göra abort. :/ hunden verkar dräktig i beteende men kan ju vara skendräktighet så vi får se hur de går. Hoppas på att de inte blir ngt.

SuperLimm
0

Okej det var lite tråkigt. Hoppas hon vet vad som väntar och hinner läsa på någerlunda ordentligt innan det är dags iaf!

Mvh Linn

SE*Geishas
0

Hoppas jag med. Med katter så dör ungarna ngt dygn efter födseln om honan e b blod och hanen a blod. Finns de ngt sånt vad gäller hundar?

SuperLimm
0

Det vet jag faktiskt inte, men jag hoppas någon annan som läser kan svara på det.

Mvh Linn

Karmatarerskanise
3

Så tråkigt att läsa :( behövs verklugen inte mer valpar utan ordentlig bakgrund.

Vattnadal
9

För det första är inte alaskan husky en blandras av siberian och malamute. Det är egentligen mer en hundtyp, draghundsvärldens mest prestationsavlade hundar. Kommer tiken från en seriös uppfödare så är hon avlad för sprint/medel eller långdistans, och har inget annat inblandat än just alaskan husky sen många år tillbaka. Är hon inte prestationsavlad, så kan hon mycket väl bara vara en draghundsblanding, då många väljer att kalla såna för alaskan husky. Jag anser att en alaskan inte ska ha andra raser inbladat de senaste 5-6 leden i alla fall. Scandinavian hound är alaskan husky med pointer/vorstehblnandning, greyster är alaskan husky med greyohund.

Om man då tar en husky som har stora behov av motion (dvs trötta ut sig fysiskt 3-4 dagar i veckan, helst genom drag, väldigt svårt att promenera så de blir nöjda) och lägger till lite brukshund och lite vallhund, vad kan man få då? En hund som behöver springa x antal mil i veckan och sen tillbringa några kvällar i veckan på bruksplanen och träna mentalt. Hur många valpköpare hittar man som vill det, och inte hellre väljer en rasren hund?

Jag har min Vidar, alaskan husky/schäfer/grönlandshund. Han är ett klassiskt exempel på varför man inte ska göra blandraser. Han blir 10 år nu i höst, redan gammal, då hans fysik inte är så bra. Han är på tok för rak i sina vinklar, felbyggd pga blandningen. Han har fått egenheter från alla raser. Hade inte klarat sig på en draghundskennel, då han inte klarar av att leva som bara draghund, och ren sällskapshund? Glöm det! Han har varit skitjobbig att ha, men jag ar i och för sig lärt mig mycket hund av att ha honom. Han har korsande beteenden. När vi möter en hund (nåja, mötte, vi har ju tränat bort det värsta) så säger huskyn i honom att det är bäst att backa undan om det kan bli farligt, låta mig ta ev konflikt. Schäfern tycker att han ska buffla och skrämma bort hunden. Grönlandshunden i honom tycker att anfall är bäst, på allvar. Detta resulterar i en hund som vill göra 3 olika saker samtidigt. Han står då oftast och vrålar rätt ut, studsar och härjar, och eftersom 2 raser i alla fall vill åt ena hållet, rör han sig mot hunden. Nej, inget att rekommendera.

Det är svårt att bli av med valpar nu. Kikar man på blocket finns det mååånga annonser med jobbiga blandningar. Vill hon absolut ta kullen, kanske de kan vara så hårda att de låter henne föda valparna, och sen tar de bort alla utom 2 valpar direkt vid födseln. Dessa 2 kan de behålla själva, så slipper de försöka övertala barnfamiljer att de har "snälla och rara hundar för promenader och familjeliv", där valparna kommer att riskera omplaceringscirkusen när de är 6 mån-24 mån, och sen avlivas om de har tur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tregly
5

Ska man ha valpar ska det vara planerat och noga genomtänkt.. Så tänker jag i alla fall. Jag vet att tanken på att ha valpar kan vara väldigt frestande och kul, men man borde tänka mer på valparna i den frågan. Risken finns att valparna kommer ha en väldigt konstig mentalitet och det kan bli svårt att tillfredsställa valpens behov när det gäller aktivering. Om hon vill ha valpar så skulle hon gjort abort, väntat ett år och på det året hitta en lämplig hane och kollat upp så tiken är lämplig för avel (kolla höfter och sådant). Det hade blivit lättare att få sålt valparna då och man hade kunnat vara mer säker på att hitta rätt köpare till dem. Vad ska hon sälja dessa valparna till? Sällskap? Vall? Draghund? Brukshund? Valparna kommer inte passa in i någon av kategorierna. Risken är så stor att de hamnar i fel händer och hundarna inte får den mentala stimulans de behöver. Det kan gå illa i fel familj, och synd om både den nya familjen och hunden 😕 Allt det bara för att någon ville ha valpar och troligen tänkte mer på sig själv än på valparna. Vill inte hoppa på ägaren nu, men tänker man på valparnas bästa så vore det att de aldrig blev födda, för risken är så stor att det går fel.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Frida B
4

Säger en sak: Stackars valpar.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
1

#36 - just detta med blod såsom hos katter är inget problem bland hundar. Däremot är herpes hos hund vanligt och får valparna det så dör dom ofta om temperaturen inte är tillräckligt.

Risken är mycket stor att tikägaren blir ståendes med en massa valpar som inte blir sålda - vad händer då ? Hyskykorsningar finns det gott om och är väldigt svårsålda. Folk dumpar priserna och valparna kommer till folk som inget vet om denna typ av hundar och blir lätt omplaceringshundar sen. Trist, men sant. Så klarar dom av att behålla kanske 5-6 valpar som inte blir sålda ?! Inte lika roliga i grupp när dom är 6 mån-1 år…

[tiffitott]
0

Sök på husky på blocket och se hur mycket som kommer upp. Eller varför inte bara söka på blandras, där har du ännu mer.

Tänk på att valpar dessutom säljer sig sämre till hösten, dom flesta verkar ha en tendens att bara köpa valpar under sommarmånaderna, förmodligen för att tajma sin semester.

SE*Geishas
2

Ja jag håller med er, det är verkligen sorgligt att dom bestämt sig för att inte göra aborten. Hoppas verkligen de inte blir ngt. :( Vattnadal, SJÄLVKLART kommer hon inte försöka lura familjer att köpa ngn av hundarna. Hon kommer såklart vara ärlig och berätta om hundarna och att det absolut kan bli hundar som kräver enorm stimulans. Och jag vet att de kommer vara svårt att få dom sålda. Inte jag som har behållt några ungar så jag kan inte svara på hur hon tänker. Om man har riktigt tur blir de endast 2 ungar som hittar fina hem ute på landet lr ngt.. :/