Pudel upp i vikt! Hur?
Hej, Har en pudelhane på snart 5år som är extremt kräsen men som behöver gå upp i vikt. Han är dvärgpudel som endast väger 4kg, han är model större. Han äter inte följande torrfoder Royal Canin Eukanuba Inga billighetsmärken heller. Det enda som duger är kattmat :S Han blir kass i magen av blötmat och spy massor med galla. Hur ska jag kunna få denna kräsna hund att gå upp i vikt?? Han är även extremt mammig, om vi iväg hela dagen utan hunden så äter han inte. Vilket resulterar i att han äter och dricker massor när vi kommit hem och det resulterar i att han kissar inne på natten ÄVEN om vi går en låång och sen kvällsrunda.
Provat färskfoder? alltså fryst och rå hundmat
≧◔◡◔≦
Äter han om man blandar något gott i torrfodret typ en köttbulle eller nått?
#1 jag tänkte att jag skulle prova färskfoder, men skulle gissa att han blir dålig i magen #2 Nej gör han inte. Prova till och med att dränka hans torrfoder i brunsås, men han slicka bara bort såsen från kulorna. Han är som en katt, äter lite då och då. Vilket jag är tvungen att låta han göra. Om jag portionerar ut maten äter han inget. Så är ganska tvungen att ha en skål mat på golvet alltid.
#3 haha, okej ;). Har en bichon frisé han är väldigt kräsen av sig äter bara om det är en köttbulle i :)
Testa färskfoder VoH där fick jag upp våran nätta Pudel i vikt nu är hon smäcker hela hon och hon lär aldrig bli någon tjockis. Hon är stor toy(gränsen till dvärg) på 2.8 kg
Kycklingskinn och inälver är mycket feta jag inga inälver pga klarar itne av att hantera det, även märg är fet. Har man nu en hund som är känslig i magen så gör inte rakt foderbyta även om det är färskfoder och andra säger att det är rakt byta så kan deras mage reagera så har man lite o göra. Jag bytte foder på Donna när hon vart hos oss 2 dagar med bara 1 matsked vid varje måltid efter en vecka så åt hon färskfoder och efter foderbytet så är hennes mage så mycket bättre, tål mycket mer annat.
Inte många hundar blir dåliga i magen av färskfoder (alltså det man köper fryst) - så absolut ska du våga prova🙂
Jag tycker inte du enbart ska utfodra med kattmat då det kan vara skadligt för hunden. http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/kattmat-till-hund/
Sen håller jag med övriga, testa färskfoder det är ju i alla fall värt ett försök. Om det inte funkar har du ju alla fall testat🙂 finns det inget torrfoder som han äter/tycker om?jag menar om hunden absolut inte funkar på färskfoder. Rc är ju kanske inte marknadens bästa torrfoder.
VoH, min Pudel är likadan men Vom og Hundemat(VoH) funkade super. Kom bara ihåg att fasa över långsamt, och om hunden inte klarar av de byt helt till VoH
-
Jag ska absolut testa färskfoder!! Blir en tripp till stan imorgon!! Måste man komplettera färskfodert med torrfoder? Och jag vet om att kattmat inte är bra för hund. Men det har varit det enda han äter. Vad gör man liksom :S svält, konstant diaree eller kattmat. Är voh också färskfoder?
#10 VoH är färskfoder utan spannmål. Man behöver inte komplettera färskfodret med torrfodret. Det ända man kan behöva ge är lite riven morot eller en lite näve torrfoder precis innan läggdags om hunden morgonspyr så magen kan arbeta under natten, då färskfodret är såpass lättsmält.
-
#10 Det är ett helfoder precis som vilket torrfoder som helst.
≧◔◡◔≦
#11 Jag undrar verkligen det är rätt med voh, eftersom det är så lättsmält. Min hund bajsar VARJE runda, så jag misstänker att det kanske inte är bra med för lättsmält mat. Han måste ju kunna hålla sig någorlunda mätt, under natt och dagtid. Det kvittar om det är 2 eller 10 runder på en dag, han bajsar varje gång ändå. Kan tänka då att han redan har snabb ämnesomsättningen.
Jag har hört att hundar bajsar mer om de inte kan tillgodogöra sig näringen i maten. Men färskfoder som är lättsmält gör att hunden bajsar mindre eftersom de tar upp all näring. Så kan du få tag på färskfoder och kan förvara det så är det ju värt ett försök.
Äter mina torrfoder basjar dom också heeeela tiden. På färskfoder basjar dom en till två ggr om dagen, små bajskorvar :) Finns bara fördelar med färskfoder
minavitas.wix.com/kennel
10. här ser du lite återförsäljare på voh http://www.vomoghundemat.se/ . Sen finns det andra "märken" på färskfoder jag ger nordic även då ena hunden här tröttnar på äta samma foder varje dag. Det är som sagt var ett helfoder, ge även lite ben o knapra på revben o mindre ben rek jag då stora märgben är för lätta och rensar inte tänderna lika effektivt, jag borstar tänderna med på mina fröknar :)
Blev ju länkad tidigare, där en veterinär säger att kattmat har för högt protein innehåll, därför ej bra för hund. Där står även att för mycket protein kan ge njurfel. Det innebär ju att alla voh hundar har njurfel Men voh är ju rent kött, alltså massor med protein. Hur går detta ihopa?!? Förstår ju inte alls resonemanget :S Personligen tycker jag det låter såå mycket vettigare med rent kött.
#17 kattmat har ännu högre proteinhalter är VoH (tror jag). Det är inte det lättaste att barfa sin hund (ge hunden inälvor och rent kött bara) då det tar mycket plats och är väldigt dyrt om man inte känner en jägare som är villig att dela med sig.
Veterinären skrev att det KAN leda till njurfel, inte att det i regel gör det. :)
Dessutom, de fodrerna du räknade upp innehåller väldigt mycket spannmål. Många hundar kan inte ta upp så mycket spannmål så det går helt enkelt rakt igenom, och bajsar därmed extrema mängder. Kan det vara därför han bajsar vid varenda promenad?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
För högt med protein kan det bli det om fodret innehåller en massa trams som soja och sådana saker, och det gäller både hund & kattmat. I torrfoder är ju även nästan all vätska borttaget och gör kosten ännu mindre naturlig. Få hundar/katter dricker såpass mycket att de tar igen det "förlorade" vattnet och bara det kan ge problem för njurarna vad jag förstått. En bit rått kött innehåller runt 15-20 % protein så egentligen är det ju inte så himla jättemycket protein om man tänker på det.
Har hunden problem med njurarna kan en diet på 100 % rått kött och ben vara dåligt, men hundar är ju gjorda för att äta det och alltså är proteinhalten i rått kött och ben ganska optimal för en frisk hund.
Angående veterinären.nu så har jag läst mycket strunt där. Just angående detta med skillnaden på katt och hundfoder så uppfattar jag det inte som att det är sån enorm jätteskillnad på hundars och katters näringsbehov att en hund skulle dö på fläcken om han åt kattmat, men katter har behov mer taurin än hundar och jag tror att de även behöver lite högre % inälvor? Därför kanske inte är så bra i längden om en hund äter kattmat. Jag vet ingenting om kattmat men jag antar att det man köper i mataffären och hos veterinären innehåller mest bara ovettiga saker precis som med hundfoder man köper där.
Katt-torrfoder från Ica tror jag inte är så bra att ge en hund, men å andra sidan tror jag inte att det är så bra att ge det till en katt heller. :)
Jag tror detta med för mycket protein och njurskador är ganska uppblåst. Jag läste någonstans att hundar kan få en "proteinchock och dö" om hunden får äta rått kött. Det är ju bara väldigt ologiskt.
17 vilken kattmat är det du tänker på? är ju en drös med olika kattmatmärken vissa har inte mycket protein. Kan du länka ang njurfel pga för mycket mycket protein? Aldrig hört talas om det innan o tänker då borde väl varje varg o rävar vara stendöda vid detta lager om det är så 🤪
#20 Vilken kattmat som helst, dock inte från typ Ica. Just min hund äter royal Canin kattunge/ fit foder eftersom det är de jag serverar mina katter. Jag tycker det verkar det verkar konstigt det där med protein skillnaderna. Jag menar du kan ju barfa till katterna också :S Länken finns i inlägg 8 #19 precis så tänker jag också! #18 nu när du säger det med spannmål så är det garantera så.