Rottweiler växer för sakta
Min prinsessa på snart nio månader är ''för liten''. Hon är absolut inte undernärd utan är i väldigt fin form. Men hon växer för sakta, hennes bror (min pojkväns hund) däremot växer så det knakar och han älskar verkligen mat. Medans jag ibland till och med måste tvångsmata min tjej för att hon ska få i sig näring. Hon är väldigt kräsen av sig så kan ha med det att göra. Hon får mat två ggr/ dag, första måltiden är det endast blötlagt torrfoder (hon äter inte annars), och andra gången på kvällen: blötlagt torrfoder samt kött.
Köttet älskar hon! För övrigt så är hon alltid på topphumör och är aldrig rastlös, hon har aldrig riktigt gillat torrfodret vi gett (Royal Canin Maxi Junior), så min fråga till er foder/hundmats-kunniga är hur jag får henne att öka matlusten eller tips på nytt foder som kan få henne att växa lite fortare (självklart inte FÖR fort och inte vuxenfoder) -Att lägga skinka eller mala ner leverpastej går absolut inte, hon är inte dum ;)
Då byter du bort sk*t märket Royal Canin och köper färskfoder så kommer du se att hon kommer få matlust igen! 😎
Tillägg: Tillslut kanske du kan börja BARFa, men börja med färskfoder för det är liksom lite enklare och sen kan du skaffa kunskap för att övergå helt till BARF om du vill.
Typellisch: Haha jo mest troligtvis, hon älskar färskfodret hon får på kvällen. Men kommer hon växa snabbare om jag endast ger henne det?
Men vadå är hon extremt liten menar du? Tikar kan ju vara mer nättare och mindre än hanarna, så det går ju inte att jämföra med din pojkväns hane.
Men är du orolig över hennes tillväxt så hade jag tagit henne till veterinären för att se så att allt är bra med hennes värden och hälsa.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jo det vet jag. Jag visade upp henne för hennes uppfödare som är domare för flera raser som t.ex. Rottweiler och han tyckte att hon väger lite för lite. Saken är ju den att hon inte verkar tycka om torrfodret över huvud taget. Som på morgonen går hon ofta fram till matskålen (superlycklig) och ser att det inte är kött, därefter går hon och lägger sig. Sedan de gånger jag handmatar henne eller hon äter så kan hon spy upp det ibland. (Aldrig om det är kött).
Men jag kommer nog att börja ge henne enbart färskfoder och sedan börja med enbart BARF som typellisch skrev. Låter mycket bättre att ge henne de rovdjur verkligen ska äta
#4 Men varför är du så envis att prompt ge henne mat hon inte gillar? Inget illa menat, så du vet! Men jag personligen hade aldrig gett min hund mat hon inte gillar, då hade jag bytt 😛 Så om hon äter kött kommer hon nog absolut gilla t.ex VoH så det borde ni satsa på!
Håller med typellisch, ge henne kött/färskfoder om hon äter det. Huvudsaken är väl att hon äter och växer som hon ska. Men det verkar du ju inställd på 🙂
Men jag hade ändå tagit henne på en hälsokontroll för att utesluta någon sjukdom eller så.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vem har sagt att jag är envis med att jag ger henne mat hon inte gillar, jag ber ju om hjälp här? haha :P Huvudsaken är att hon mår bra, växer som hon ska och är lycklig. Hon har ätit torrfodret helt utan problem förut men hon har som ''tappat smaken'' för det. Tro inte att jag tvingar i henne mat hon inte gillar, men har man endast det hemma för tillfället så måste jag tvinga i henne. Hellre det än att hon inte äter en viktig måltid :) Jag tror absolut inte att hon har någon sjukdom eller liknande, men det är absolut någonting jag ska boka tid för genast!
#7 Det jag menar är att om man märker att hunden inte äter den mat som serveras men att den äter som i ditt fall kött. Varför vänta istället för att på en gång byta rent av till något hon äter?
En hund kan hoppa över en måltid om det är så, det finns hundar som äter en gång/dag och mår bra av det.
#8 Att hundar äter en gång per dag är hälsosamt, då att både människor och djur lever längre samt ett hälsosammare liv genom fasta. MEN eftersom att hon är så ung så får hon nu 2 ggr/dag, när hon blir runt året kommer hon få en gång/ dag. Jag har inte gett henne enbart kött då hon äter blötlagt torrfoder blandat med kött. När vi började med att ge dem kött en gång / dag så tappade hon smaken för torrfoder och äter inte endast det. Så ett alternativ är att blanda i köttet i torrfodret varje gång. För tillfället så sitter hennes bror och råstirrar på mig för att han vill ha maten medans min lilla tjej ligger i mitt knä och sover x)
#9 Jag förstår att hon tappade aptiten på torrfoder när hon fick kött 😛 Hade jag också gjort om jag var hund. Men jag rekommenderar färskfoder, speciellt VoH 🙂
#11 Det är så enkelt! Man kan tycka det är krångligt med VoH men det är som att ge torrfoder. På deras hemsida www.vomoghundemat.se finns det så man kan beräkna hur mycket sin hund ska ha. Man kan gå efter det och märker man att hunden blir fetare så minskar man på maten och märker man att hunden går ner i vikt ökar man. DET är det krångliga: att hitta rätt gram mat/dag till ens hund. Men sen är det bara att utfodra :)
#13 Ja! Jag prisar VoH till skyarna ;) Blir helt till mig när någon vill byta till VoH då det är ett mirakel-foder enligt mig!
Haha! ;) Får se hur jag gör, hon är värd det bästa! :)
#9 Det finns inga vetenskapliga bevis på att fasta är hälsosamt för hundar.
#16 Fasta kanske inte är rätt ord, jag uppfattade det som att TS menade att det inte är hälsosamt att äta så mycket som många hundar gör idag, även vi människor. I naturen finns det ju inte mat 24/7 😃
Vad väger hunden och hur gammal är den?