Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 14627 ggr
LillPom
8

Hund och moped? Scoter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har flyttat ut på landet och Inez älskar att springa utan koppel på de öppna gården :)

Men för mig egen skull måste jag köpa moped, kan man transportera hund på moped?? Finns de något som för cykel fast till moped?? De är en klass 2 moped så bara 25/km i h på cykelvägar.

Någon som kan tipsa något ? :) De skulle ju vara för himla bra isf! Finns inga bussar längre här ute då de tog bort dem… 

Vill kunna åka in med henne till stan ibland som vi brukar som åka till djuraffären eller till vänner hundar och ha hundträffar.

Hoppas någon kan ge tips hur jag gör resorna säkra för min lilla dam! :)

[TeamGolden]
3

skulle inte åka moped med en hund, även om det fanns bälten och så som höll fast dem. Risken är alldeles för stor att ni ramlar omkull och hunden blir pannkaka. 

Vet inte hur långt det är till stan för er, men skaffa en cykel (kanske elcykel?) istället, då kan skaffa springer och sele så kommer din hund säkert älska att springa (trava) bredvid. Och blir hon trött kan du bara sätta henne i korgen och dra på el funktionen så det går liite fortare. :)

LillPom
0

Jag har inte ekonomi för att köpa en sån typ av cykel som du pratar om, de är inte ett alternativ då de är på tog för långt för mig att cykla varje dag till skolan på morgonen.

Så vi får se ska kontrollera runt lite, har sätt vagnar man kan sätta bakom.

[TeamGolden]
0

#2 Hur långt tid tar det? 
Vi bor ute på landet i vanliga fall, och då är det perfekt att det tar ca 35 minuter med cykel när man har hund, perfekt motion för dem :)

LillPom
1

Ligger på ca 50-60 min enkel resa.

Jag vill ju gärna inte att hon springer på sidan då jag anser att de inte är rätt aktivitet för just henne vi valde simnings träning istället.

[typellisch]
2

#4 Köp en cykelkorg och börja cykla! Perfekt motion för dig och sträckan är ju inte på tok för långt :)

Hiro
0

Jag tror man får ha hunden in en special "låda" eller i en sele som är fastsatt på dig men jag tror man måste ha tillstånd…

russin
11

Klart du ha ha din hund i någon form av säker korg på en moppe - man behöver inte köra som en blådåre🙂 Man kan lika gärna köra omkull med en cykel, som med en moppe !

Dock kan det nog vara lite knivigt att hitta något som passar på en moped. Vet att en kompis har försökt fästa något på sin moppe till hennes Chihuahua, men ännu inte lyckats finna något vettigt.

Så frågan är om du ska ha en säker väska/ryggsäck som du fäster framtill på dig själv eller om det finns plats för korg bakom dig - för på styret lär du inte kunna ha något.

Gia91an
6

Min mamma kör sin Lhasa apso på moppen hela tiden. Hon har henne antingen i en hundväska på ryggen eller mellan benen. Hon har även köpt en STABIL hundbur som hon fäst på pakethållaren med fästanordningar för packboxar. Man får bara tänka på att det blir kallt för hunden i buren, så hon har klätt burens insida med fårskinnspäls. Funkar jättebra och hunden gillar verkligen att åka med! 

Mamma har även provat en hängsele på bröstkorgen, men det var absolut inte lika säkert. 

Så det ska inte vara något problem att köra hunden på moppen!

Linnea
1

Om moppen bara går i 25 km/h så ser jag inga problem att ta med hunden, en normalt tränad person kan lätt cykla i 40 km/h eller fortare.

Har sett en person som kopplat en cykelkärra (sån man har barnen i) bakom sin moppe. Annars är väl modifierad cykelkorg eller bur på pakethållaren ett alternativ.

Skynda långsamt så går det fortare.

[typellisch]
7

#9 Får inte hunden i sig mycket avgaser om den sitter i en vagn bakom moppen?

Linnea
0

#10 Den typen av vagn man har barn i är täckt, som ett tält. Vet dock inte hur ventilationen funkar för jag har aldrig haft en sån själv.

[typellisch]
0

#11 Okej..

LinaK
1

#9 Ojoj där tog du nog i lite, man cyklar inte lätt 40 km/h eller fortare om man är normalt tränad, det cyklar ju eliten i snitt med racercyklar.
Men håller med dig om att 25 km/h på moped inte är så fort.

Till TS:
Här finns en tråd med samma ämne

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Linnea
0

#13 Om du tar i lite och inte slöcyklar så är det inga problem att få böter utanför närmsta skola. Man kan cykla fortare än man tror. Att man sen inte kan cykla flera mil i det tempot är ju en annan sak.

LinaK
0

#14 Det kanske man kan, men som du säger så cyklar man inte flera mil så (inte ens kilometer skulle jag påstå om man är normalt tränad, inte med tanke på hur fort en person som tränar/tävlar i cykel cyklar med racercykel eller annan bra cykel) Jag fattade inte att du menade en kort sträcka med ditt inlägg.

Linnea
0

#15 Om man ser till skaderisken för hunden som åker med så spelar det ju ingen roll om man cyklar i 40 i 200 m eller 2 mil om man trillar i backen precis när man cyklar i 40. Därför tycker jag inte att det spelar nån roll om man tar sig fram med cykel eller moped.

LinaK
2

#16 Jag är med på din linje angående att ha hund på moped, det var bara det att jag reagerade på det du skrev om att man lätt kan cykla i 40km/h eller mer. Men struntsamma, det var inte vad tråden handlade om nu.

[TeamGolden]
0

För en cykelnörd som mig, du kan lätt snitta 35 km/h om du har en bra cykel. Slutdiskuterat. man behöver inte ens vara särskilt vältränad, sen är det precis som #linnea säger, flera mil nej men ska du köra 45 minuter kan du absolut köra den farten.

LinaK
3

#18 Jag skickar dig ett PM istället då jag inte vill förstöra denna tråd, för enligt mig har jag rätt att säga min åsikt utan att du ska säga att det är slutdiskuterat.

[TeamGolden]
0

#19 För att jag anser att vi inte ska förstör tråden genom att diskutera farter? Därför skrev jag slutdiskuterat med tanke på att TS kanske inte vill ha en tråd om olika farter.

ShitGoose
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar ha med mig min jrt på moppen, har köpt en väska på djuravdelningen på Rusta som jag spänt fast där man har fötterna, klippt upp ''taket'' på väskan så i den sitter hon i, fungerar hur bra som helst!

Bifogar även en bild och visar hur det ser ut🙂

Medarbetare på Sphynx iFokus

[enalice]
0

Min syster har kört moppe till stallet med sin dvärgschnauzer sittandes mellan benen. Gick alldeles utmärkt. En tjej på gymnasiet hade en liten resväska mellan fötterna på moppen som hon satte sin hund i när de skulle nånstans. Men det här var ju ute på landet, att ge sig ut så i stadstrafik vet jag inte om det är lagligt? Ingen aning.

Man kanske inte vill köra så himla fort med sin hund vid fötterna, men visst går det bra, och lite extra säkerhetstänk i sinnet har ju aldrig skadat en mopedist direkt :P

Intehärutandär
2

Då jag var i moppe-åldern, så skjutsade jag min papillon i en cykelkorg som jag satt fast på pakethållaren (hade tjejmoppe). Och så fixade jag lite längre backspegel, så jag såg henne hela tiden. Gick utmärkt och hon älskade att åka cykel/moppe/fyrhjuling.

ElinJL
0

Jag kör moppe med min Bc blandning. Hon har en bilsele som hon sitter fast i mellan mina ben och ett par glasögon eftersom dom lätt får ögoninflamation när det blåser. Det blir inte vingligare av att ha en hund med om man har den så pass fast så att den inte kan gå runt. :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Maja2
0

#9 40 knyck är INTE normalhastighet på cykel :)     skulle säga att cyklar man 15 km/tim så trampar man ändå på. 

Det finns många som har sin hund med på moppen, även på Mc-turer, såväl som cykel. Det gäller att träna hunden i att sitta still i korgen eller var den nu sitter. Några fd grannar körde ofta hunden på sin 4-hjuling och lille Ludde satt stilla mellan benen på husse. Nu är det kanske inte det säkraste sättet, men det är inte omöjligt eller ens särskilt svårt att träna hunden att sitta still.

Praefatio
0

Borde inte typ en sån här fungera för en så liten hund?