Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1689 ggr
sophiac
0

Vilken ras blir hund nr 2?

Nu är det så att jag är på jakt efter hund nummer 2! Hunden kommer jag förmodligen köpa om cirka 1,5-2 år, men man kan ju börja kolla redan nu. Iallafall…

Jag letar en medelstor hund

Kunna hänga med på allt. Skogen, stranden, stan, hem till kompisar osv.

Gärna en som inte har problem med främlingar. Men inte en som tyr sig till vem som helst.

Har inget problem med pälsskötsel

Kunna gå ihop med andra hundar. (Är i och för sig en uppfostrings och individfråga)

Jag själv kan erbjuda hunden: Utevistelse på cirka 4 tim/dag. Alltså promenader, cykling, simning, joggning + mental stimulans.

Jag vill gå kurser med hunden, lydnad, rallylydnad, spår, sök osv.

Jag har tidigare erfarenhet av hundar, så har inget problem med hundar som är "självständiga" om ni fattar vad jag menar..

Vilken ras tror ni passar mig? (Helst inte Golden och Labbe)

Viccan92
0

Tax. Fast dem räknas kanske inte som medelstor men låter nästan på pricken som min Tax.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sugar Mist
0

Pudel eller Pumi kanske?

-

[Bolten]
0

Mellan Pinscher, Shar Pei utan rynkor, Aussie eller Kelpie kanske hade varit något? =)

sophiac
0

#1,2, 3 Tack för tipsen!

Pinschern är ju otroligt vacker! En mindre verison av Dobermannen?

Jasså finns det sådana? hur är det med sjukdomar på Shar Pein?

Vad är era erfarenheter av Mellan Pinschern?

Lilllens
0

Staffe/Amstaff?

Frida B
0

Aussie?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sophiac
0

#5 Vad är dina erfarenheter av amstaff och staffe ihop med andra hundar? 

#6 Aussie har jag också funderat på!

Lilllens
1

#7 Känner många och har själv haft hand om en amstaffmix ett tag, men de har aldrig varit något problem för dem att umgås med andra hundar. Mixen jag hade hand om var en hane, helt fantastiskt snäll mot allt och alla. Men självklart ska man ha deras bakgrund i åtanke. Min nästa kommer att bli en staffe, mycket rolig ras.

[typellisch]
0

#7 Ja, som #8 säger så ha deras bakgrund i åtanke. Jag tillbringade lite tid med en staffe (och många andra) och denna staffe hoppade på min hund och en annan… min hund vart livrädd och den andra hunden satte staffen på plats. Så ja, håll deras bakgrund i åtanke och hitta en stabil hund om det blir en sådan ras :)

sophiac
1

#9 Ja precis, ytterst viktigt när det gäller de raserna

[Bolten]
0

#4 Yes de finns det, närmsta kenneln finns i finland, väldigt vackra hundar! De är betydligt friskare än de med överskottshud =) http://www.completedogsguide.com/images/dog-breeds/largepic/Shar-Pei-bone-mouth.jpg

Pinschern tycker jag är riktigt härlig, till utseendet lik en dobermann men inte i närheten lika krävande, är ju själv dobermann fantast och stolt ägare till en så skulle absolut rekommendera Pinschern om man vill ha en lite mindre hund och inte fullt lika krävande som dobermann =)

[Teddies matte]
0

Pudel, även min egen ras Lagotton stämmer in och ev. någon annan vattenhund. Pumi som någon annan nämnde kan också vara ett alternativ.

sophiac
0

#11 Wow otroligt fin ju! Dom är inte speciellt vanliga.. läste någonstans  att de bara hade en medelålder på 6 år.. om det stämmer så är det ju fruktansvärt. 

Åh en dag ska jag ha en dobermann, en utav mina absoluta favoritraser! Hur ser en vanlig dag ut för dig och din dobis?  Men det lutar lite åt pinschern faktiskt :)

sophiac
0

#12 tack för dina tips, ska kolla närmre på dem. Har bara träffat på ett par Lagottos men de har varit supertrevliga hundar allihop :)

[Bolten]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 De stämmer nog på de dåligt avlade, de som är lagom med hud på och seriöst avlade tror jag statistiken är bättre på =)

Oftast 45 min promenad drygt på morgonen, 3-4 timmars runda runt lunch. Sedan träning antingen spår, lydnad eller något annat kul (varierar från dag till dag) i ca 1,5 timmar med några korta pauser. Sen på eftermiddagen brukar vi gå en runda på drygt 1,5 timme och innan de ska sova så en kortare runda på 30 min =)

De varierar mycket från dag till dag men minst 4 timmars promenad om dagen och minst 1 timmes träning, blir oftast mer men i princip aldrig mindre =) Brukar även åka iväg mycket med hundarna och gå i skogen, träna på brukshundsklubben, bada på stranden eller milljöträna =) 

Tycker verkligen du ska fundera på Pinschern, härlig hund! :)

Skickar med en bild på min dobbis, går även att följa honom här: http://brukshundraser.ifokus.se/discussions/518e6748ce12c4577f001034-valkommen-hem =)

sophiac
0

#15 Vilken ståtlig herre, en fröjd för ögat! Åh vad härligt de verkar ha det. Roligt att se att de får komma till sin rätt.

Har en kvinna som bor i närheten av mig som har två dobermanns som är helt tokiga (pga understimulering och på tok för lite motion) Gör utfall och hugger, drar i kopplet osv..tråkigt.

Ja jag funderar starkt på pinschern! :D tycker den verkar uppfylla mina krav och jag uppfyller dens krav så att säga ;)

[Bolten]
0

#16 Ja en understimulerad dobbis är inget roligt och inte allt för svårt att få heller. Tråkigt när de hamnar i fel händer :/ 

Uppdatera gärna när du bestämt dig! :D

sophiac
0

Verkligen..

Absolut det gör jag gärna! 😃