Elhalsband?
Jag funderar på vad som egentligen gäller för elhalsband. Jag har sett att en del använder det och/eller att det kommer på tal ibland. Vad jag har förstått är det olagligt (även om det inte var det skulle jag inte vilja använda det på en hund i alla fall).
Det verkar ändå som att elhalsband är okej om det ger en liten vibration när hunden skäller? Jag har hittat och läst lagen men det står bara att elhalsband är förbjudet att använda på hund. Jag vill veta om det finns någon slags gräns för vad som är elhalsband och inte. Jag tolkar lagen som att det inte finns någon gräns - all el är förbjudet. Har jag förstått det rätt då?
Vad jag vet är alla elhalsband förbjudna, vibrerande halsband har jag inte koll på dock.
Elhalsband som ger en stöt är förbjudna. Halsband som ger en vibration är inte förbjudna (det ger ju ingen elstöt) och kan heller inte kallas för elhalsband.
Elhalsband är förbjudna.
Elhalsband och vibrationshalsband är inte samma sak.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej. Tack för att bra svar, alla. :)
På en föreläsning med en från jordbruksverket så uttryckte denne att vibrationshalsband faktiskt också är förbjudna. Vet inte om det stämmer då det inte står direkt i lagen.

Halsband med el, där första steget är en vibration är förbjuda.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Som nämnt är halsband som ger elektriska stötar förbjudna att använda, likaså "osynliga stängsel" (som ofta är kopplade till elhalsband) och stackel.
MEN dom redskap som är förbjudna att använda är fullt lagliga att köpa och sälja.
≧◔◡◔≦