Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2603 ggr
anfo89
0

Valp - mental stimulans?

Jag har en liten valp på 10 veckor och jag undrar hur jag ska träna honom mentalt? Jag har t.ex. gett honom en toarulle (som jag tryckt ihop ändorna på och gömt en godis i) som han får jobba med och så har jag gömt godis under en plastmugg. Det har han gillat jättemycket.

Jag vet att man inte ska träna för mycket då de är så unga, men en liten tankenöt nu som då är väl bara utvecklande :) Har ni några idéer på vad vi skulle kunna hitta på? Något lätt som inte tar för lång tid, han tröttnar snabbt.

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

[Teddies matte]
0

Är hunden bara 10 veckor skall du inte tänka på att aktivera hunden så mycket, det kan förstöra mer än göra nytta, speciellt sådana "lekar" kan vara stressande.

Låt honom vänja sig vid det nya hemmet och nya miljöer istället, jobba med att få till en riktigt bra relation, lär känna varandra. Börja träna, lite i taget bara, på kommandon och moment som ni vill lära in i framtiden, träna hantering och passivitet och sådant istället.

Majken!
1

Jag tycker du kan strunta i sånt. Ta med valpen och köp en glass eller passera ett dagis istället, gör vardagliga grejor och låt den följa med så är det aktivering gott nog.

anfo89
0

Okej, då släpper jag allt sånt. Tack för tipsen :)

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma